Gå til innhold
Arkivverket

[#35450] Hva gjør jeg galt når jeg søker i Digitalarkivet?

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Når jeg søker på emigranter fra Bergen og starter med etternavn som begynner på 'Hav' og jeg så får frem de som jeg ønsker og går videre og klikker på alle varianter av f.eks. 'Havrøy, Havrøen' etc. og så klikker på søk, da får jeg minst opp alle etternavn fra A-Å. Hvordan skal jeg søke for å få de aktuelle frem. Tror at det er bare bl.a. utvandrere fra Bergen u 1874-1930 at problemen oppstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Berg

Så rart? Når jeg henter opp 'Emigranter fra Bergen' 1874-1930 og søker på etternavn som starter med 'Hav', får jeg opp 139 forekomster. Jeg merker alle (fryktelig tungvint med checkboxer når man skal velge så mange, men slik er det bare). Etter at alle forekomstene er merket klikker jeg på 'Søk'. Da får jeg opp en tabell med de 139 forekomstene jeg valgte fra.Synes altså det ser helt greit ut. Du kan jo prøve å klikke på knappen 'Ta bort søkeresultat' og søke på nytt? Hilsen Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Når jeg søker så får jeg også 139, men uansett hvordan jeg søker så kommer bare en liste på 139 navn og når jeg så søker på fornavn som begynner med Ja så klikker jeg på alle som heter noe med Jacob så får jeg på nytt en liste med 139 navn, men får ingen liste frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Prøvde med Jac... og krysset av bare nok til å kommer over 139 stk. Men resultatet mitt var noe helt annet. På venstre side kom en rekke med 1-tall og på høyre en masse titler(Dr., frk. osv.) med etternavn etter . Ved nytt søk var alt i orden igjen. I FT har det hendt at jeg ikke har fått opp mere enn 1 person som heter Anders, men ved nytt søk kom det veldig mange. Så noe er veldig galt et sted. Men dette har foregått en stund. Kanskje har det noe å gjøre med omarbeidelsen av landsdekkende FT.Egentlig burde dette spørsmålet legges inn i arkivforumet og ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg får også problemer når eg først søkjer: Etternamn - børjar på - hav, og så: Fornamn - børjar på (vis) - ja.Men når eg søkjer utan (vis) går det greit: Fornamn - børjar på - ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det virker som den har fått hikke, av og til fungerer det slik som Harald beskriver, men av og til så fungerer det heilt som det skal, altså kommer de 4 Jacober opp enten du skriver børjer på eller børjer på (vis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Er du sikker på at du har slått på cookies? Alt synest nemleg å fungera slik det skal. Elles finst det fleire enkle måtar å finna denne karen på. Om du brukar Børjar på, ikkje Børjar på (vis) hav og deretter Børjar på ja får du to Jacob Havråen og to Jacob Havre. Eller du kan skriva ja hav i hurtigsøk og få dei med det same. Srleg om ein har meir enn ein opplysning om folk er avkryssing heilt unødvendig. Forskjellen på Børjar på og Børjar på (vis) er at ved Børjar på bli alle automatisk avkryssa.Elles er det som Berit sei ikkje lurt å leggja denne typen spørsmål i Brukarforumet. Det er svært tilfeldig om eg er innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja noe av det samme har jeg opplevd med søk på emigranter over Trondhjems havn, ved å søke på bustad, går dette greit ei stund, men plutselig går det tilbake til startpunket.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er også feil i skiftereg. for Larvik. Får opp personene, men neste side da kommer det noe helt annet. Men om jeg bruker pilene helt øverst på siden virker alt som det skal. Tydligvis er det noe galt ute og går flere steder enn emigrantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er ikkje noko galt med dataene, korkje for emigrantane eller for skiftregisteret. I utgangspunktet vil eg sei at det heller ikkje er noko gale med progerammet, men at det er avhengig av at kommunikasjonen med nettlesaren går slik det skal. Og det gjer det ikkje alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Bare nevner at jeg har samme problem. Jeg har slettet Internet Explorer history, temporary internet files, cookies, restartet PC, sjekket at cookies er på, og for sikkerhets skyld satt 'always allow' cookies for domain digitalarkivet.no - ingenting hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Helt i orden.Larvik skiftreg. Ta bort alt, alle-etternavn-lik-bøhme. Får 18 stk. De 10 første OK. Neste side, får ektefelle Larss Mortensen som ikke har noe med dette å gjøre. Headingen med neste side har nå blitt bare neste. Tilbakepil øverst og kommer tilbake til de 10 første Bøhme, men får nå ikke de 8 siste.Vet ikke om du kan gå tilbake i denne lenka Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg har hatt akkurat samme problem i dag ved søking i kirkebøker for Bergen, gravlagte. Får opp de 10 første som tilfredstiller kriteriene, når jeg trykker på neste siden kommer jeg tilbake til start ( altså nummer 1-10 av alle i databasen) Har hatt litt av det samme før, men har da gått greit hvis jeg har gått tilbake og prøvd på nytt. I dag har det vært helt umulig. Eneste mulighet for å få fram det jeg var på jakt etter og skulle legge inn som lenke, var å gi opp så mange søkekriterier at det var under 10 som tilfredstilte dem. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Alt fungerer som det skal. Men COOKIES (infomasjonskapslar) må vera på. Cookies bli brukt til å halda greie på kva du har sett av dei som er funne. Når cookies er av vil systemt gå i surr fordi det ikkje finn personane du tidlegare har funne.Om du brukar Internett Explorer går du inn på verktøy og vel Alternativ for Internett. Klikk på personvern. Står glidebrytaren på Blokker alle informasjonskaplar må du i det minste dra han ned på Høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Takk, nå fikk jeg også det til, har hatt vanskeligheter siden jeg fikk ny PC for ca. 4 uker siden. Nå fungerer alt fint.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg legg no inn sjekk på cookies i programmet. Om dei ikkje blir godtatt får du melding. Du kan i og for seg gå vidare, men i tillegg til at du må rekna med at ikkje alt fungerer som det skal får du meldinga kvar gong. Så då er det gjerne like greitt å godta cookiane våre. Men du treng bere dra glidebrytaren ned på høg. Dermed behdl du det mest av cookies beskyttelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå ser det ut til å virke.Det du sier om Cookies skjønner jeg ingen ting av, men jeg har hverken slått av eller på noe. Alt er det samme som det har vært bestandig. Jeg bruker Mozilla for tiden da IE faller ut hele tiden og er så treg. Forøvrig meddeler Mozilla meg til stadighet at Digitalarkivet bruker for lang tid slik at jeg må prøve om igjen flere ganger for å få kontakt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.