Gå til innhold
Arkivverket

[#35456] Slekta til Annichen Christensdtr fra Surendalsøra f.ca 1669


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Det finnes en Åge Nilsen 5år på Berg i Bjugn/Ørlandet(mantallet 1664-66 for Fosen). Han er sannsynligvis stesønn til Anders Henriksen Berg eller Christopher Berg som er oppsittere der da. Navnet Åge finnes både på Ørlandet og i Rissa på 1600 tallet. Jeg har ikke bygdebok for Ørlandet i skrivende stund. Jeg kan sjekke senere om det finnes noe mere om denne Åge Nilsen. Åge navnet brukes lite rundt omkring på denne tida og det er vel ikke mange med navne-kombinasjonen Åge Nilsen rundt om. Kanskje dette er samme Åge Nilsen som 1684 er nevnt i skiftet på Skralthaug. Det er vel ganske sannsynlig at Åge Nilsen i skiftet 1684 (på grunn av bruken av navnet Åge) er en slektning av Jakob Ågesen Skralthaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Eg veit ikkje om denne Åge Nilsen kan vere ein kandidat?I eit oversyn over borgere i Trondhjem opptrer Christen Poulsen 1678 4-11 på Aage Nielsens vegne. Kilde: Brod. Borg. 1678 Entl. 4-11Aage Nielsen Oppsagt 1678 4-11 'foregaf at være sindet sig for en Borger udi Bergen eller dessen District at needersette, der sin Lyche fremdeelis at søge' [[brod. 12.2: '(Han findes ikke i Bergens borgerbok fra denne tid.)']] Samme kilde.Den Christen Poulsen kan kanskje vere identisk med handelsmannen i Molde/Bud som hadde etterkomarar som tok namnet Morsing?Nettstaden der eg fann desse opplysningane er diverre lagt ned. Men infoen byggjer på eit manuskript av Brodahl og eg siterer her mannen bak nettstaden: 'Det må kraftig understrekes at Brodahls kildeutdrag slett ikke er noen komplett borgerbok for Trondheim.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Dette må være en annen Åge Nilsen enn den jeg nevnte i innlegg (26), som ville være bare ca. 18år i 1678 (kanskje litt ung til å være borger?). Den Åge Nilsen du nevner i (27) er vel en bedre kandidat siden han var borger og da muligens uteliggerborger (noe som passer godt til brødrene Jakob og Hans Ågesens bakgrunn i Surnadalen). Siden det ikke er noen søkbar database for mantallet 1664-66 Romsdal er det jo en god mulighet for at han foreløbig ikke er 'oppdaget' og dermed kan ha opphold der. Jeg hadde en liten titt i bygdeboka for Ørlandet, men fann ikke noe annet nytt om den Åge Nilsen enn at han etter all sansynlighet er stesønn til Anders Henriksen på gården Berg. Ellers så kan det sikkert tillegges betydning at Hans Ågesen før han kom til Surnadal gikk under navnet Guldsten, som er navnet på en gård på ytre? Nordmøre. Til Bjørn Olav (24). Det er vel egentlig ingen tvil om at Alheit Eriksdatter er datter av Erik Pedersen Gyl. Denne forbindelsen er bekreftet i odelsskatten for året 1655 se innlegg (1). Jeg skal se om jeg kan finne igjen dette i amt eller lensregnskapene. Jeg har lurt litt på om det kan være en forbindelse mellom disse folkene og Rasbech slekta (ren gjetning). Det kan være at Korporal Christen Nilsen (første mannen til Kirsten Rasmusdatter Surnadalsøra) var i start fasen av en militær løpebane og at han døde forholdsvis ung. Ved skiftet etter Kirsten Rasmusdatter var det flere gull gjenstander. Dette er sjeldent i skifter på 1600 tallet og finnes vel stort sett bare ganske langt opp i de sosiale lagene. Det er jo også selvfølgelig den muligheten at disse gjenstandene kommer opprinnelig fra Jens Pedersen Ruberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Vi har jo også Aage Nielsen Find (ca. 1642 - 1716) handelsmann på grensa mellom Romsdal og Sunnmøre.Gift 1. gang ca. 1682 med Bodil LaugesdatterBarn: a. Niels b. Hans Knag c. Jens (Død ca. 1727)Gift 2. gang med Sofie Elisabet Johansdatter BæverlouGift 3. gang med Else Michelsdatter Greve Du nemner også ein Jens Nielsen:Skifte 1703 i Bjørnsund'26/3 1703 holdtes Skifte i Bjørnsund i Vaage Otting efter sal. Gjertud Richertsdtr. Hagerup, Daniel Joensens Hustru, hvor Aage Nielsen efter Obligation, dateret Bjørnsund 25/2 1699 fordrede Capital 42 Rd. 8 sk. og hvor sal. Jens Nielsens arvinger fordrer efter Obligation af 24/1 1694 Rest 32 Rdlr.. Om disse har været Brødre vides ikke, heller ikke vides, noget mere om Jens Nielsen' (Avskrift - Collins notater).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg trur kanskje John er inne på noko interessant i siste innlegget sitt. I ein annan debatt her på forumet hadde eg følgjande innlegg for ei tid sidan: Ales Hansdtr. Sogn var dotter til Hans Erikson Juel på Sogn og kone Magdalena Nilsdtr. Borch. Det var altså frå mormora at Sophia hadde med seg Borch-namnet. Hans var elles son til Erich Pederson på Gyl i Tingvoll som igjen var bror til Herr Anders Pederson (Akerø). Magdalena Nilsdtr. Borch hadde også ei søster, Anne Nilsdtr. Borch. Anne var veikhelsa og skulle ha opphald hos søstra på Sogn. Hans Erikson Juel og Magdalena Nilsdtr Borch hadde desse borna: 1. Erik f. 1646. 2. Jens f. 1649. Bodde på Smednes i Kvernes. G. 10.11.1678 med Marit Hansdtr. Mechelborg. (Hadde vistnok borna; Johan, Hans og ei dotter g.m. Peder Hansson på Skipnes i Aure. 3. Nils f. ca 1654. Gift og hadde sonen Hans, 12 år i 1691. Var da saman med mor si i Amsterdam. 4. Ales f. 1655. Sjå lenger opp om henne. 5. Anders f. 1658. G.m. Karen Bendiksdtr. Male i Romsdal. Skifte 20.03.1710. Romsdal skifteprotokoll nr. 6. 6. Isak f. 1661. 7. Sophie f. 1663. Gift 1. g.m. Ole Iverson Hjeldt. G. 2. g. m. Jens Ågeson Finn. 8. Dorthe f. 1668 g. 1694 m. Henrik Hansson Echhoff. Ein Nils Pederson Borch levde visstnok i Trondheim 1. halvdel av 1600-talet. Kanskje han var far til Magdalena og Anne Nilsdøtre Borch? Sjå eit anna tema om Borch på dette forumet.Vi ser her at dotter til Hans Eriksson Gyl, Sophie f. 1663 vert gift andre gongen med ein Jens Ågeson Finn (Find). Hans er bror til dei døtrene til Erik Pederson Gyl som er omtala tidlegare i denne debatten. Jens Ågesson Finn må vel vera ein nær slektning til Åge Nilsson Find, og kan vel kanskje vera identisk med den sonen til Åge som John nemner? Som ein ser, så dreiar det langt på veg om same slektskrinsen som det ein diskuterer i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Det er vel liten tvil om at den Jens Aagesen Finne som vart gift med Sophie var son av Aage Nielsen Find. Ein annan son av Aage var Hans Knag som vart handelsmann og væreier på Smørholmen (gift med Margaretha Kristensdatter Mechlenborg (ca.1676 - 1749) etter det eg minnast - litt usikker på dette gifte då eg ikkje har notert kjelde).Eg har sett gissa på at Aage Nielsen Find (han skreiv seg Find) stammar frå sunnmørsfuten Jon Pedersen og Gunhild Olufsdtr. Dei hadde visstnok sonene Oluf og Aage Jonssøner. Den sistnemnte lensmann i Gryta og hadde ei datter Anne Aagesdatter busett på Søvik. Ho skulle så vere mor til Aage Nielsen. Bjrøn Jonson Dale har skrive noko om dette her. LenkeEllers er det jo tydeleg, slik som Finn nemner, at desse slektene er innvevd i kvarandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Litt meir om evt. slektsamband mellom Nordmøre, Romsdal og Sunnmøre.Får vone at stilla som oppsto her ikkje skuldast at eg brakte Aage Nielsen Find inn i debatten.Den Oluf som eg nemnde som son av giskefuten Jon Pedersen og hustru Gunhild Olufsdatter, var visstnok gift med ei frå Nordmøre, nemleg Bodil Jensdatter.Eg tillet meg å lime inn noko Bjørn Jonson Dale skreiv under eit anna tema Lenke '28. januar 1669 steig Marit Jensdatter fram på tinget for Dale skipreide, som blei halde på Langlo, Stranda. Ho opplyste då at ho var enke for andre gang, ''dog ingen børn haffde bekommet''. Derimot hadde ho både bror og søsterbarn. No var ho redd for at brorbarna ikkje ville unne søsterbarna hennar noke i arv, og ho sette derfor opp eit gavebrev til barna til ''hendis kiære nu salige søster Ingeborg Jensd i Odden paa Nordmør och Bodil Jensd i Søvigen i Grytten skibb.'''Av skifta etter fleire av Bodil Jensdatter i Søvik (i den tids Borgund) sine barn, ser vi at dei eigde jord i ein gard Raanes, må vere Rånes, på Nordmøre. 1647 var Rånes på 2 spann, av dette eigde brukaren sjølv 2 øyre, Marit Smørholm 1 øyre og Lars ''Oersett'' 1 spann; Lars byksla alt.'(Merk: Eg har retta Jonsd til Jensd)Bodils søster, Marit var i sitt 1. kjente ekteskap gift med hr. Arne Evensen Frostensius til Norddal. Hr. Arne Evensen kan vere identisk med ein Hr. Arne på Sunnmøre som eigde jordegods i Nordland i 1624. Dette jordegodset vart seinare eigd av Hr. Anders Pedersen til Tingvoll - deretter Aage Audunsen på Reknes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til John! Her var det mykje interessant, og eg er lei for at eg ikkje har tid nett no til å gå grundig inn i dette. Kanskje burde det vore oppretta eit nytt tema om dette? Får vona Jonny (Lyngstad) eller andre nordmøringar har tid til å engasjera seg. Eg kan jo kort nemna at eg lenge eigentleg har halde Herr Anders Pedersson på Tingvoll som ein Aspa-ættling også. Ymse av jordeigedomane hans kan vel peika mot Herr Peder Jonsson i Kvernes som ættefar?(bror til Ivar på Stokke og Guren Jonsdotter, kona til Torstein Eriksson i Aspa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Det er bare positivt at Åge Nilsen Finne ble brakt frem. Dette er jo navn som passer godt inn i sammenhengen med personene nevnt i tidligere innlegg. Foreløpig greier jeg ikke å se noen konkret sammenheng mellom Jakob 'Ågesen' i skifte etter Kirsten Rasmusdatter, Jakob Ågesen Skralthaug og Åge Nilsen nevnt i skiftet etter Jakob Ågesen Skralthaug.Når det gjelder den Åge Nilsen som er nevnt i innlegg 27, er det mulig at dette er Åge Nilsen Finne nevnt i innlegg 29?For meg er det mest interessant å knytte den Jakob 'Ågesen' i skiftet etter Kirsten Rasmusdatter til noen av disse personene. Det kan ikke være så mange med navnet Rasmus på Nordmøre og i Romsdalen som er gift med en Ågesdatter, som kan passe inn i sammenhengen her? Det er jo også en annen mulighet nemlig at Kirsten Rasmusdatters mor er en halvsøster til Jakob 'Ågesen' nevnt i skiftet og altså ingen Ågesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.