Gå til innhold
Arkivverket

[#35459] Walnum (omstreifermisjonen)

Gjest Kai S Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vinvana Vahlgren

Når det gjelder forespørsler angående arkivene etter Norsk misjon blant hjemløse, så kan disse rettes til Riksarkivet. Sosialdepartementet gir årlige tilskudd til betjening på arkivet, så ingen bør føle noen som helst slags dårlig samvittighet for sine henvendelser dit angående personopplysninger om seg selv eller nære slektninger. I tillegg oppbevarer Statsarkivet i Trondheim arkivene etter Svanviken arbeidskoloni fra 1908-1986 (Privatarkiv nr. 295 SAT) og arkivene etter Norsk misjon blant hjemløse, Møre- og Romsdal krets (Privatarkiv nr. 296 SAT). Se forøvrig: LenkeMvh, Vinvana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kanskje Walnums registre (eldre enn ca 1910) snart kan frigis ? Hadde ikke det vært flott for slektsforskningen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinvana Vahlgren

Jeg vet ikke helt hvilke registre du her sikter til, Vigerust, når du snakker om 'Walnums registre' (eldre enn ca. 1910)? I Riksarkivet finnes Misjonens nedtegnelser om slekter og slektsforhold helt tilbake til sent 1700-tall/tidlig 1800-tall. Hvis du med 'Walnums registre' mener brev og øvrig korrespondanse med diverse etater/myndigheter, har vel ikke disse så stor interesse i slektsforskerøyemed. Dessuten kan det tenkes at Walnums etterkommere ikke er så interessert i en slik offentliggjøring - man har jo et visst personvern å ta hensyn til også i henhold til nålevende personer.Mvh, Vinvana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Walnums registre er et enormt arbeide over alle taterfølger i Norge fra midten av 1800-tallet og fremover, bygd på innberetninger fra hele landet, og innsamlet i regi av Sosialdepartementet (kan en vel si). Verket berører meg bekjent ikke slekten Walnum, slik at det ikke er opp til dem å nedgradere statlig eid arkivmateriale. Riksarkivet kan nedgradere det hvis romani-interesseorganisasjonene støtter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinvana Vahlgren

Forveksler du ikke nå Sundt og Walnum, Vigerust? Walnum bygde sine arbeider på det forgjengeren, Sundt, hadde gjort. Sundt baserte seg på innrapportering fra mydighetspersoner (som oftest sogneprester), i tillegg til egne 'feltstudier'. Materialet/opplysningene var samlet inn med støtte fra Kirkedepartementet - ikke i regi av Sosialdepartementet. To ganger måtte Walnum søke for å få bevilget penger, men da disse ble bevilget kunne han gå i gang med sitt arbeide. Resultatet av undersøkelsene la Walnum frem for Stortinget i 1896 (Stortingsdokument nr. 100). Walnum opererte i dette dokumentet med et adskillig høyere antall 'omstreifere' enn Sundt hadde gjort noen tiår tidligere. Det er derfor grunn til å tro at den godeste Walnum hadde talt flere enn der i realiteten fantes, av den enkle grunn å få mere pengestøtte. Så da kan man jo spørre seg hvorvidt slike fiktive lister over personer (eller i det minste lister over personer som ikke er av Romanifolket), har noen større interesse enn som noe annen enn den historiske kuriositeten de er?Mvh,Vinvana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Beklager at jeg ikke har svart tidligere, men det skyldes utenlandsreise. Jeg blandet ikke Sundt og Walnum, og sikter til sistnevntes registre, og ptotokoll over reisende. At det skulle være en del flere reisende der enn hos Sundt, gjør ikke akkurat Walnums personalhistoriske oversikter mindre interessante, svarere motsatt. Da skulle kanskje også argumentasjonen for å holde registeret klausulert, være bortfalt. Jeg har også sett Sundts originalmateriale, som ligger i samme arkivserie som Walnums, om jeg erindrer rett nå etter 16 år (jf innlegg 6).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.