Gå til innhold
Arkivverket

[#35470] Gunder Olsen Lind

Gjest Lindis Rokstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Lindis Rokstad

Jeg søker etter Gunder Olsen Lind. Han var gift med (Anne) Marie Ingebrigtsdtr død 1809 i borgund. De fikk datteren Kristiane f1809. Hun var 1 gang med Peder Pedersen (Davig) 2 gang med omreisende hesteskjærer Johan Albrigt Jonassen ca 1830-33. Jeg tror Gunder O Lind var omreisende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Arne Wiborg

Hei LindaJeg har notert meg at Gunder Olsen Lind er født 1764 i Valdres. Dette er info fra hans død på Askøy - Erdal 9. september 1827. Så vidt jeg husker står det ' fra Walders ' så muligens er han ikke født der.Han var nok langreisende ja - bl.a. nevner Arnvid Lillehammer et sted at hans datter Elen Gundersdatter er født i Åbo, Finland. Her har jeg en innføring fra en passkontroll i Trondheim :' 1805 passkontroll Trondheim : Kobbersmed Gunder Olsen med hustru Maria Engebrechtsdtr. med 3 børn til Stavanger. (Sammen med Lars Holmstrøm m/fam og Carl Fahlberg m/fam. 'Jeg trodde også en stund som deg at kona Marie Ingebrigtsdatter var død 1809 i Borgund - da det står ' faldt i barselseng .....', da hun fødte min tipp-tippoldemor Christiana, men dette er nok bare en talemåte. Jeg tror hun levde videre, og giftet seg på nytt etter Gunder sin død. Med Nils Olsen den 26. des. 1832 på Erdal.Det hadde vært interressant om noen med Valdres-kunnskap kunne sjekket 1764.Angående Christiana var hun også 'gift' med Fredrik Pettersen Viborg - født ca 1783 - død 1834 Eivindvik. Og den Peder Pedersen du nevner, har jeg skrevet som Peder Pedersen Handeland. (Han var fadder ved hennes første barn (Rasmus 1826)- og far ved hennes andre (Peder 1828)....Med hilsenJon arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis Rokstad

Det jeg har om Christiane er at hun fikk barn med nevnte Peder Pedersen handeland, Peder født 1828. Også han kalt Peder Pedersen handeland. Peder nr 2 giftet seg med Florentine Marie Jensdtr Grøn. Begge døde i Ålesund 1886 av lungebetendelse. Christiane reiste fra ca 1833 med Johan Albrigt Jonassen og fikk en del barn med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis Rokstad

Det er en ting angående Gunder Olsen som er litt pussig. Sogneprest Mathias Lind fra tellingen 1801 Førde hadde en sønn som het Gunner Andreas. Er Mathias Lind og Gunder Olsen Lind i familie? Gunder sin datter Christiane ,gift med Johan A Jonassen fikk en sønn de kalte Gunder Andreas. En tilfeldighet eller familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Gunder Olsen (ca.1764-09.09.1827) 'gift' med Anne Marie Ingebrigtsdatter (?-?). A.M.I ble senere igjen gift 26.12.1832 i Erdal kirke med Nils Olsen.Følgende barn:1.Elen Margrete Gundersdatter Lind, f.ca.1797 i Åbi, Finland. 1.gang 'gift' med Petter Kristin Walberg (sønn: Gunder Pettersen Walberg), 2.gang 'gift' med kobberslager Jacob Eliassen (sønn: Benjamin Forselius Jacobsen Holmberg (1833-1914)), 3.gang 'gift' med Johan Petter Jonassen (bror av Johan Albrigt Jonassen, gift med Elen Margrete's søster, Christiana).2.Christiana Gundersdatter Lind (også brukt navnet Ann Christine), f.1809, døpt 02.04.1809 i Borgund kirke. 1.gang 'gift' med omreisende hesteskjærer Johan Albrigt Jonassen (sønner: 1.Rasmus (1828-?), 2.Gunder Andreas (?-?)), 2.gang 'gift' med Peder Pedersen Handeland (sønn: Peder Pedersen Handeland Kavlen (1828-1886)), 3.gang 'gift' med Fredrik Pettersen Viborg (sønn: Nils Fredrik Fredriksen Viborg (27.11.1831-før 1897)).-----Nils Fredrik Fredriksen Viborg ble viet 28.05.1855 i Askøy kirke med Johanne Marie Petrine Olsdatter Erdal (1828-1907). Sammen hadde de 10 barn.Benjamin Forselius Jacobsen Holmberg ble 'gift' 1.gang med Caroline Christiansdatter Hartman (1833-1878) (barn: 1.Aleksander Magnus Forselius Benjaminsen Malmberg Bergmann, 2.Fredrik Kristian Forselius Benjaminsen Bakke, 3.Karl Fredrik Forselius Benjaminsen, 4.Kristian Fredrik Forslius Benjaminsen). 'gift' 2.gang med Karoline Andersdatter (1847-1915) (barn: 1.Karl Forselius Benjaminsen, 2.Benjamin Forselius Benjaminsen, 3.Karoline Jakobine Amalie Jacobsen Forselius, 4.Fredrik Vilhelm Benjaminsen Forselius, 5.Gustav Adolf Forselius Benjaminsen, 6.Karen Andrine Benjaminsdatter Forselius, 7.Boldevin Emanuel Forselius Benjaminsen, 8.Karl Johan Jacobsen Forselius). 'gift' 3.gang med Caroline Marie Ottosdatter Hoffmann (ca.1843-etter 1865). Håper noen har noe mere info om slekten. En interesant slekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

GunderOlsen Lind. Jeg er en av de som hittil ikke har våget meg til å skrive innlegg, bare lest.Men nå mener jeg det er litt feil eller sammenblanding av personer med samme navn. Christiane Gundersdtr.f.1809 på Stor-Årseth i Borgund er min tippoldemor. Hvem og hvor mange hun har vært 'gift' med og fått barn med ,har ikke jeg greid å finne utav(jeg er ikke så flink med disse tingene enda) Men i 1833 hadde hun og Johan Albrigt f.1807 i Holtålen, en sønn til dåpen i Herø på Sunnmøre, Gunder Andreas, 22.des.1867 ble han gift med Anne Marie Pedersdtr. det også i Herø I1837 haddeChristiane og Johan sønnen Jonas Olavus Johansen Norin (min oldefar)til dåpen i Finnøy,Rogaland.I folketellingen 1865 bor Christiane, Johan og Jonas som er gift med Laurentze Henrikke Pedersdtr.+barn i Sula,Borgund. I 1875 er de kommet til Ålesund. Christiane døde i Ålesund, begravd i Borgund 6.sept. 1891, Johan Albrigt 1.mai 1892. Jonas og Laurentze har stor etterslekt i Ålesund, noen bruker navnet Jonassen andre Albrigtsen/Albrektsen. Gunder Andreas og Anne Marie flyttet til Bergen og har jeg funnet de rette stedene døde Gunder i juni 1909 og Anne Marie i juli 1901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis Rokstad

sitter og studerer innleggene om Gunder og Christiane. Det er godt mulig at hun enten var gift eller fikk barn med Fredrik P Viborg. kan hun ha vært gift med Fredrik hadde et lite sidesprang med Peder Pedersen Handeland og deretter gått fra Fredrik og giftet seg med Johan. For hun får jo et barn med Fredrik etter barnet med Peder. Bare en tanke ,men......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis Rokstad

eller... Giftet seg med Fredrik, fikk barn med Peder ,Giftet seg med Johan etter Fredriks død. Det er vel mest sannsynlig utifra barnas fødsler, eller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Arne Wiborg

Hei Lindis - beklager at jeg kalte deg Linda...Så langt jeg har funnet ut om Christiana Gundersdatter :Født 1809 i Borgund, - 17 år gammel i 1826 får hun sønnen Rasmus med Lars Rasmussen på Erdal, Askøy. (Peder Pedersen Handeland er fadder). To år senere i 1828 er Peder H. selv far, og barnet døpes Peder. Disse får ett barn til; Gunder i 1830, men denne dør som spedbarn - 9. februar 1830 på Erdal.Så kommer en merkelig hendelse; min forfader Nils Fredrik Fredriksen Viborg blir født. Dette skjer på Røksundsberget på Avaldsnes ved Haugesund 24. november 1831. Men dåpen er ikke riktig innført - istedet er innført en sønn av Fredrik Kristiansen Vik og Gunhild Oline Rasmusdtr. Alting. 'Saken' blir senere oppklart og i kirkeboken er det overstrøket og rettet. (om FKV og Gunhild virkelig fødte en sønn her er jo et annet spørsmål...? - jeg mener å huske han ble kalt Fredrik Christian)Alt dette ble (heldigvis for oss interesserte) oppklart da Nils Fredrik 'åkte inn' i fengslet i Bergen i 1850, og presten fant ut at han ikke var konfirmert. Etter en del korrespondanse mellom fengselspresten og presten på Avaldsnes, ble dåpen oppklart og også faren Fredrik Pettersen som døde under Eivindvik i 1834 blir nevnt. (Alt dette kan leses på nett - Statsarkivet i Bergen har gjort en kjempejobb og scannet veldig mye.)Så kommer vi til Gunder Andreas som blir født 15. mars 1833 i Herøy, og Jonas Olavius som er født ca 1838 i Finnøy eller Sunde prestegård. Faren Johan Albrigt Jonassen er født 1807 i Holtålen :En dåp 1807 Ålen Sør-Trøndelag : Johan Albrigt, 'Moderen Anna Stina Lindberg fra Sverige, foregives at være enke og ......avdøde mands navn at være Hans Janson af Järna Sogn i Sverige.'Merkelig da at Johan Albrigt senere kaller seg Jonassen ?Disse flytter senere til Borgund og så Ålesund som Inger-Johanne sier. Kan finnes i FT både 1865 og 1875.Det kan godt hende at det er noen 'feilkoblinger' her Inger-Johanne, men ett spor er at da Nils Fredrik 'åker inn' i Bergen er også Gunder Andreas med, og kalles for 'hans halvbror'.Du synes muligens dette er sterk kost, men jeg er tross alt stolt av slekta mi - dette er absolutt interressante folk!!Ellers:Lindis - Hvor har du Davig fra om Peder Pedersen ?Hvor har dere (Lindis og Kai) fornavnet Anne fra om Marie Ingebrigtsdtr. ? (Faren hennes blir forresten kalt Ingebrigt Larsen, ved hennes 2. ekteskap.) Med natthilsen fra Torino, ItaliaJon Arne Wiborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunder Olsen Lind. Jon Arne, jeg beklager dersom du oppfattet mitt innlegg som at jeg vil benekte at også jeg har reisende i slekta mi.Men det var rekkefølgen på mennene til Christiane i innlegget til Kai jeg reagerte på. Der sto det at Johan Albrigt var 1. mannen hennes,men all den stund at de bodde her i byen til de døde, ble jo han den siste.Jeg visste ikke noe om forhistorien deres før jeg fikk låne mikrofilm fra Rogaland for å finne dåpen hans. Jeg har jo alltid hørt at han var rogalending, så jeg ble overrasket da jeg så det sto 'omreisende folk' i kirkeboka, men jeg har aldri vært flau av den grund, jeg har også fortalt det både til 'Per og Pål' Og har hatt stor interesse av å finne ut mere om dem og andre i slekta. Og da har jeg funnet endel her på forumet, også fått mye hjelp av Jonny Mydland. Noe som jeg sier takk for. Det er også mye snakk om Peder Handeland kanskje noen vil ha interesse av å få vite at et av Laurentze og Jonas Albrktsens 14 barn fikk navnet Per Florentin Handeland Albrektsen,f. i Ålesund 1887, som voksen flyttet han til Bergen og dør der i 1953.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunder Olsen Lind. Ser no at jeg har uttrykt meg litt forkjært, det var oldefar Jonas sin dåp jeg så etter i film fra Rogaland,jeg har også lånt mikrofilmen fra Holtålen ang. dåpen til Johan Albrigt og sikret meg fotostatkopi av begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis Rokstad

Hei. I folketellingen 1865 på Peder Pedersen på Skodje står det at han var født i Davig sogn. Da sønnen Peder Andreas ble døpt på Vestnes står han oppført med Totlandsviken som etter navn. Det med Anne er jeg ikke sikker på tror det var fra et av forumsinnleggene. Det var vel kanskje sånn at de reisende fant seg nye å reise med og fikk barn med forskjellige personer ,for å si det sånn. Så Fredrik Viborg dukket nok opp mellom Peder Og Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Hvor Anne-navnet kommer ifra har jeg desverre ingen kilde på. Det ble visst litt feil igår når jeg skrev, hadde vel ikke satt det skikkelig opp i rekkefølge. Beklager det!Christiana's menn: 1.Lars Rasmussen. 2.Peder Pedersen Handeland. 3.Fredrik Pettersen Viborg. 4.Johan Albrigt Jonassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Jon Arne Wiborg

Lindis, du spurte i utgangspunktet om Gunder Olsen Linds opphav. Og fikk vel aldri noe svar på dette i denne debatten.Har du funnet ut noe mere om ham i ettetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.