Gå til innhold
Arkivverket

[#35475] Arnt Pedersen Hokstad/Moksnes død ca 1711


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

I 'Frostaboka' bind 9 side 285 finner jeg min ane Arnt Pedersen, som skal være sønn i Øvre Hokstad. Gården Hokstad vet jeg er i bind 2 av Frostaboka som jeg ikke har, og nå lurer jeg på hva som står der om han. Jeg har hatt bind 2 fjernlån, men da visste jeg jo ikke det jeg vet nå. Håper det står noe der om hans aner, eller at noen har noe om hans aner ellers. Han var bruker i Moksens fra ca 1700 og til 1711, men han er nevnt i Moksnes allerede i 1693.Arnt var gift med Karen Jonsdatter som sannsynligvis var fra Valberg, og dette var sannsynligvis søster av Randi Jonsdatter Maurvegan i Åsen som det var skifte på i 1734 ifølge bygdeboka. Arnt og Karen hadde disse barna:1)Jon som er nevnt i 1711. Han kan være Arnts barn av et tidligere ekteskap enn med Karen.2)Maren Arntsdatter som levde i 1734, og var gift med Lars Halvorsen Stavset og Jon Olsen. Maren er min ane i begge sine ekteskap.3)Karen Arntsdatter som døde før 1734.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Skulle ønske at noen som kan med å søke i manntallet for Innherred 1663-66 kunne søke for meg om det finnes noen Arne Pedersen i Hogstad 1663-66. Jeg fikk søkt på alle Arnt og noen Arne før det stoppet opp, og finner en Arne på 16 år i Moksnes, men det stoppet helt opp før jeg hadde kommet igjennom alle Arne. Gården Hokstad er det umulig å søke på, og alle forsøk bare mislykkes. Kommer ingen vei i det heletatt der inne nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ole kjelstad

Hei Anne Lise.Kan godt maile deg de angjeldende sidene fra Frostaboka b.2 sidene 194-196 hvor dette står. I såfall mail adr. din til bilmann@online.no MVH Johan Ole Kjelstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Hei,2. oktober 1693 ble det holdt skifte på Reinsklosterets gård Overhogstad, etter Gunild Pedersdaatter. Hun etterlot seg enkemannen Colbanus Anderssen og fem barn. Hennes 'førhavende barn' var Joen, Niels og Arn Pederssønner, alle fullmyndige. Med Colbanus hadde hun døtrene Birgitte og Kirstj, umyndige. Ved utlodning er sønnene omtalt som Joen Peders. Smaaland, Niels Peders. Laugtun og Arn Pedersen Moxnes. (Kilde: Sorenskriver Stjør- og Verdal, skifteprotokoll 1 (3A01), fol. 134-135b).Det er rimelig å anta at dette er den Arn Pedersen Moksnes som døde ca. 1711, og som det vises til skifte etter.Kolbanus nevnes som bruker på Øver-Hogstad i manntall fra 1660-åra. Det vites ikke hvor han kom fra, men han hadde et søskenbarn i Trondheim, Anne Nilsdatter (sal. Peter Langes enke). I 1743 ble det holdt skifte etter henne, og i den forbindelse ble det holdt tingsvitne på Frosta. Gode menn i bygda gjengav da hva Anne hadde fortalt dem. Flere ganger når de hadde vært i hennes hus i Trondheim hadde de ”tidt ofte hørt fra hennes munn” .at Kolbanus Anderssens barn var hennes nærmeste slektninger. Da byen brant (trolig ved svenskenes invasjon i 1718) ble Anne hun nødt til å flykte til Frosta, hvor hun fikk hjelp av disse slektningene. Det framkommer her at Kirsti/Kirsten Kolbanusdatter var gift med Jon Torsteinsen Mostad. Beret/Bergitte Kolbanusdatter var død, og etterlot seg tre barn: Kolbanus Pedersen Rønningen, Ole Pedersen Holte og Ingebor Pedersdatter (Jens Haugans hustru). (Kilde: Sorenskriver Stjør- og Verdal, tingbok 11 (1Aa11), fol. 46-47).Det siste blir ikke av Arnt Pedersens slekt. Det lengste man kommer på ham, ser ut til å være mora Gunnhild Pedersdatter og faren Peder (farsnavn ukjent).Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

I 'Manntall 1663-66 for Innherad prosti' finnes 'Øfver Huckstad' i 'Fraastens Præstegield'. Oppsitter her er 'Colabanus' (30 år). Han har en sønn 'Niels' (15), som nok må være stesønnen Nils som senere kom til Logtun. På neste linje står hg - Laugsten, med nye brukere og sønner. Det ser ut til at vi da er over på en annen gård, nemlig Logstein.Arnt Pedersen kan kanskje være en av de mange 'Tienistedrenger' eller 'Knegcter' Arne som er plassert rundt om i prestegjeldet. Trolig helt umulig å avgjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.