Gå til innhold
Arkivverket

[#35476] Lars Olson Himo og Sanna Mathiasdotter Koldal - til Amerika 1880, men kvarifrå?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Frå ei dame i Minnesota har eg fått ei vanskeleg oppgåve som kanskje einkvan av lesarane kan hjelpa meg løysa?Lars Olson Himo, fødd i Noreg 26.5.1848, foreldre ukjende, gifte seg kring 1877 med:Sanna Mathiasdotter Koldal, fødd i Noreg 24.6.1855, foreldre Mathias og Ingeborg Koldal.Lars og Sanna skal vera utvandra i 1880 og busette seg i Polk Co., WI. Polk Co., WI var ''tungt'' befolka av utvandrarar frå Nordland og Troms, og kanskje har Lars namnet sitt derifrå - Høgmo(en)?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ifølge 1900-census hadde Lars og Sanna da vært gift i 23 år, - altså var de gift før de emigrerte. Dette kan vel da være Sanna, som sammen med en datter, reiser til sin mann: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Hanssen

Sanna er født på Namdalseid! På husmannsplassen Frydenlund under Kaldal. Har ei viss oversikt over slekta der.Det stemmer at foreldra er Mathias og Ingeborg. Ingebors Sinensdatter er født på Snåsa. Mathias er sønn til Nils Hendriksen fra Biri (Snertingdal)og kona Marith fra Ringebu.Når det gjelder Lars så er det verre. Men han skal etter sigende være fra Overhalla.Hva er det spesielt damen fra Minnesota er interessert i, slekta bakover eller slekt her i dag? Kan sende henne en oversikt. Har den desverre ikke på PCen så det nå bli i brev. Leser hun Norsk? Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

På vegne av Elaine i Minnesota vil eg takka for alle desse flotte innleggi som eg veit Elaine vil setja pris på. Ho forstår litt norsk, men vil nok foretrekka engelsk.Eg kan formidla kontakt om de sender meg ein e-post på loya@online.noMed venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Hanssen

Skal sende deg en e-post.Sanna Mathiasdatter er bror til Nikolai Holstad. Han var far til min mormor, men ho var lausunge! Han fikk to døttre her på Namdalseid før han reiste til Ulefoss og gifta seg der. Han fikk barn der også. Har ikke hatt kontakt med denne familien før i fjord sommer da vi fikk besøk derfra. Hyggelige folk. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Lars Olsen Himo, er vel sannsynligvis den samme som Lorentz fra Folketellingene i 1865 og 1875. 'Færgestedet' fra 1865 - tellingen lå under Himo, selv om det står Ranem? i tellingen. Ole Lorentzen, Lorentz far, kom fra Veglonesset i Overhalla, der hans foreldre muligens var Lornts Einarsen Veglonesset og Anne Olsdatter Foss. Lorntz mor, Helene Martinsdatter, kom fra gården Nordal i Overhalla. Det er vel mulig å finne noe mer her, hvis dette er riktig.MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.