Gå til innhold
Arkivverket

[#35479] Sanct Martini gravplass, Bergen


Gjest Odd Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Iversen

Som innfødt bergenser er det sannsynligvis litt pinlig og spørre, men jeg våger meg utpå likevel:'Plutselig' dukker det opp en gravplass under Korskirken i Bergen som jeg aldri har hørt om tidligere. Den heter Sanct Martini.Er det noen som vet litt om denne gravplassen, og kan fortelle hvor den lå eller evnt. ligger i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle A. Hansen

Aldri pinlig å spørre, mer pinlig om en villeder med svar. Men gravplassen du omtaler mener jeg må ha tilhørt Martinskirken som lå der Kristi Krybbe skole® i dag ligger. Kirken var som Mariakirken, kirke for hanseatene, men brant i den store brannen i 1702. Skolen ble bygget opp ikke så lenge etter, og er så vidt jeg vet fortsatt eldste barneskole i Norden i drift. (Mer enn 250 år gammel) Gravplassen mener jeg å ha lest, lå under det som idag er 'Krøbbens' skoleplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Iversen

Tusen takk, Jarle, for oppklarende info om Sanct Martini. Litt morsomt å høre dette, for min kone gikk faktisk på Kristi Krybbe skole som barn. Dermed gikk hun rundt i 7 år på denne skoleplassen, tråkkende på sine forfedre, bokstavelig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.