Gå til innhold
Arkivverket

[#35481] Navnet Houdeman - hvorfra?

Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

I innlegg nr. 34633 fikk jeg hjelp til å finne en Marie fra Drammen. Det viste seg at hun vokste opp hos pleieforeldre der mannen het Carl Houdeman Knudsen. Siden en av sønnene til Marie fikk Houdeman som mellomnavn, antar jeg at Marie selv hadde tilknytning til dette navnet.Spørsmålene blir da: Hvor kommer Houdeman-navnet fra? Het evt. moren til Carl Houdeman Knudsen Houdeman til etternavn? Hvem kan være de rette foreldrene til Marie?Hvis noen kunne lete i kirkebøker for Drammen (og omegn?) for meg, ville det være fint. Marie skulle være født i 1861 i Drammen.På forhånd takk.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei igjen!For ordens skyld: Carl Houdemans patronym var ikke 'Knudsen', men Halvorsen. (Viktig når du leter i Familysearch). Foreldrene het nemlig Halvor Knudsen og Kirsti Olsdatter. Datoer for Carl H's fødsel/dåp finner du på FS/VRI; hhv. 28.3 og 21.8.1831 med de nevnte foreldre. Dåpen skjedde i Strømsø kirke. Hvis du søker videre i FS/IGI og FS/VRI med de nevnte foreldre finner du flere barn som sannsynlig var søsken av Carl H.Foreldrene er vel identiske med Halvor Knudsen Steen (27 år) og Kirsti Olsdatter (36 år) som giftet seg i Tangen kirke 23.4.1832. Ikke umulig at denne Halvor Knudsen Steen var i slekt med klokkeren i Tangen kirke i 1801, Hans Steen?Jeg sitter også med en magefølelse av at faren til den Marie du etterlyste fra starten av, var Caius Julius Knudsen (ref. innlegg 34633) og at han var broren til Carl H, men har ikke funnet noe som kan bekrefte dette.Houdemann-navnet svever imidlertid i lufta fremdeles.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.