Gå til innhold
Arkivverket

[#35489] Solbu i Kvam i Gudbrandsdalen


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Hei er det noen som kjenner til eiendommen/gården Solbu i Kvam Min oldefar Paul Kristensen(Christensen) som ble født i 1860 i Kvam brukte også navnet Solbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hverken Hovdhaugens Gardar og slekter i Fron eller Norske Gardsbruk (1998) har det navnet. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Takk for svar og innlegg Helge! Det stemmer at han ble født i 1860 på Veikleåen. Hans far var huseeier med jord og livnæringen var tresking. Jeg regner med at han tresket korn for storbøndene mot en beskjeden betaling. Faren Kristen Kristensen ble født og vokste opp på gården Nordre Haugen i Bredebygden som Aud Sandbu har omtalt i Bredebygdens nettside. Min oldefar, Paul, var en fattig dreng på 17 år da han og en kammerat gikk over fjellet til Østerdal i 1877 tidlig på våren. Det er mulig at Solbu klang bedre enn Veikleåen. Han kom i kontakt med driftige folk på gården Nygård i Narjord, Os kommune. Der ble han boende og sammen med Hans Nygård jobbet de betydelig med handel av hester og for til svensker og nordmenn i Røros og Os distriktet. Nå vel jeg har vel beveget meg en del unna temaet Solbu. Jeg har også tidligere hørt om at han var i slekt med brødrene Solheim som var på ishockeylaget til Norge mot USA på femtitallet. Solheim kan også ha hatt noe med Solbu å gjøre. En fetter av min bestefar ved navn Solheim var direktør for Fellesslakteriet eller et lignende firma i Oslo, for mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.