Gå til innhold
Arkivverket

[#35492] Torgal Olsen Sætre f.1797 i Trysil

Gjest Arne Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Evensen

Er interessert i å vite om Ola Torgalsen Sætre og Ingeborg Petersdatter Galåsen var Torgal Olsens foreldre. Og er Torgal Torgalsen f.1700 Ola Torgalsens far ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Du sier ikke hvilke opplysninger du har som fastsetter Torgal Olsen Sætres fødselsår til 1797, men den eneste Torgal Olsen som er døpt i Trysil i 1797 er sønn av Ola Torgalsen Grønnes. Han var opprinnelig fra Sætre og gift med Ingeborg Petersdatter Grønnes.Kirkebøkene for Trysil begynner først i 1730, så sikre fødselsår før den tid har vi ikke. Ola Torgalsens far, Torgal Torgalsen Sætre, var imidlertid oppgitt å være 83 år 6 mndr gammel da han døde, sommeren 1783.Dette ser i utgangspunktet ut som urimelig lange generasjonssprang, men Torgal Olsen var 7. og yngste barn i sin søskenflokk og faren Ola 9. og yngste barn i sin. Derav altså nesten 100 år mellom farfar og sønnesønns fødselsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Evensen

Jeg har opplysninger at Ingeborg Petersdatter døde 23/7 1797,samme dato som Torgal Olsen Grønneset ble født. Hun døde antagelig i forbindelse med fødselen. Hennes enkemann ble senere gift med Kersti Paulsdatter Galåsen i 1803. Jeg har opplysninger om at Ingeborgs aner var fra slekten Hiimainen i Skjærberget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Det virker som om kilden din er Trysilboka eller rene avskrifter av denne. Det er ikke riktig at Ingeborg Petersdatter døde 23/7 1797.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Evensen

Da sitter jeg med feil opplysninger.Har du opplysninger når hun døde ? Det er riktig at opplysningene er fra Trysilboka og Family Search

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hvem Ingebor Pettersdatter Grønæset, 39 år gml. var det som døde da den 23 juli 1797. Dette er avskrift av kirkeboka. Mvh. Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Evensen

Da antar jeg at mine opplysninger er de riktige. Ingeborg Petersdatter døde 23/7 1797 samme dag som Torgal ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Fra kirkeboka : Ved innførselen til Ingebor sitt siste barn, Torgal som ble døpt 23 juli 1797 og etter innførselen av faddere står det : Moderen død. (Trysil kirkebok, bok 3, side 51, nr. 16 og film HF 1332 ). Mvh. Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Beklager, Arild, men om dette er avskrift fra kirkeboka (6)så har du gjort en heller slett jobb. Du referer jo selv senere (8) at det ved sønnens dåp 23/7 er innført at mora er død. Hun må altså være død før 23/7, ikke den 23/7.Det riktige er at hun ble begravet 23/7, det er som kent noe helt annet enn dødsdatoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Bjarne Paul Nerby

Jeg har et lite bidrag her,men ikke noe godt svar:Min slektsforsking over mange år har blant annet tatt for seg innvandringen av finner i dette området.Finnene kom da østfra,via Sverige,og slo seg ned i sørhellingene i Trysil,og drev sitt svedjebruk.De giftet seg jo inn i norske slekter,og det er eksempel på at også nordmenn drev svedjebruk.Jeg er etterkommer etter Anders Olsen Kuosmainen. Men slektsbøkene i dette området er dårlige på 1700-tallet.Jeg har imidlertid både før og nå nylig,lett litt etter kvinner med navnet 'Ingeborg' i dette området.Den første jeg vet om med noenlunde sikkerhet som het det var hun som var gift med den antatt første finne i Galåsen,Ingeborg Mortendatter Liitainen f 1641 g m Henrik Henriksen Himainen. Senere fulgte flere 'Ingeborger'. Mange av disse bodde i området Galåsen,Skærberget,Lutnes.Der finner vi også Torgals'er og også navnet 'Petter' (jfr.Pettersdatter)(og Petters i Galåsen)(jfr.den senere 'Pettergubben' ved Plassen.Men jeg har ikke greid å finne en Ingeborg Pettersdatter enda.Men jeg er overbevist om at hun må komme fra Galåsen.De som tok bosete og giftet seg i Galsåsen tok ofte navnet Galåsen,selv om de oprinnelig hadde helt andre patronymer,bl a 'leverte' Nyhusgrenda mange gifteklare kvinner østøver til Galåsen,m feks 'Mortensdatter' (etter Mortensen-brødrene som bygde Nyhus i 1722)som patronym.Mange av disse ble senere omtalt som f eks Marte Galåsen.Ja,det er ikke svært mye eksakt kunnskap jeg kan bidra med;min erfaring fra dette området er at man må møysommelig (ofte) nøye seg med å finne ett og ett individ,da dette kan være vanskelig nok i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Evensen

Hei Bjarne !Takk for innlegg.Jeg er også etterkommer etter Anders Olson Kuosmainen. Har også aner til Himainen,Litainen,Raatikainen og Vaukhoinen. Jeg har også merket meg at Ingeborg og Morten ofte går igjen som navn. Min tippoldefar fra Åsnes hette Eberhard Mortensen og hans far Morten Knudsen. Jeg har ofte lurt på hvor Eberhard-navnet kommer inn i bildet på en del fra Hof-Åsnes. Kanskje noen har et svar på dette.Arne E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.