Gå til innhold
Arkivverket

[#35513] Hvor ble det av glarmestersvend Ole Olsen.

Gjest Ruth Gaustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth Gaustad

Kan noen bistå med dette? Ikke det letteste navnet når man skal lete, men her er noen opplyninger til hjelp. Ole er født 28.nov.1843 på Nedre Stø i Kvam, Nordre Fron i Gudbrandsdalen, foreldre er Gjøa Eriksdotter og Ole Pedersen Engum. I FT 1865 bor han i Dronningens gade 22 i Trondhjem. Hans yrke er oppgitt til å være glarmestersvend,underlig, men det er visst det samme som glassmestersvend. Jeg har søkt på alt jeg kan tenke meg i forbindelse med Trondheim og også blandt emigranter, men ikke funnet spor av karen. Han kan ha giftet seg en annen plass og flyttet, han kan ha reist 'over dammen',og selv om han forsåvidt kan ha dødd skulle det vært artig å finne ut noe om oldemors bror. Finnes det noen som kan finne ut noe om denne nåla i høystakken, Ole Olsen, så takker jeg hjerteligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Til Gunn. Oppsettet fra FS har jeg ikke sett før, men det ser ut til å være rett. Den norske FT 1865 har jeg også, det store spørsmålet er: hvor finner vi fyren senere? Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg kan heller ikke finne han i 1875-tellinger. Enten har han vel flyttet fra Trondheim eller er muligens død tidlig , eller emigrert som du antyder.Heller ikke i 1900 finner jeg noen som kan passe. Som du sier er navnet Ole Olsen ikke enkelt å søke etter.Håper noen kan hjelpe deg .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en Ole Olsen med rett fødselsår på emigrantlister for Trondhjem. Her er denne Ole oppført med bosatt Amerika, noe som kan bety at han har emigrert tidligere? LenkeDette er kun et skudd i blinde. Det er nok for mange med dette navnet til å finne i en fart.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er nok en Ole Olsen i rett alder fra emigrantlister for utreise Kristiania:LenkeBosted Lillehammer var kan hende ikke utenkelig?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Takk for at du bruker av din tid på mitt problem. Ole Olsen med bosted Lillehammer kunne være mulig, men hvorfor er Kolstad kommet i tillegg? Må bare prøve videre. Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.