Gå til innhold
Arkivverket

[#35516] Serkve Rønningen (1600-tallet), trolig fra Kvikne i Nord-Fron

Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

I 1633 pantsetter en Serkve Rønningen 3 skinn gods i Loftsgård i Vågå til Erik Jacobsen Kongsli. Ni år seinere kjøper Erik i alle fall deler av dette godset. Kongsli ligger i Nord-Fron og jeg tror vel derfor helst at Serkve var fra Rønningen i Kvikne. Er det noen som har tilgang til opplysninger om Kvikne-bygda på 1600-tallet og kan bekrefte dette? Jeg vil også være takknemlig for flere opplysninger om denne Serkve. Hvordan kunne det ha seg at han eide en del av Loftsgård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Her er ein kandidat: Serkve(Serqued)Rødningen i Lom betaler landskatt i 1633. I presten's manntall 1665(trykt i Ættebok for Skjåk) er Laurits Serkvesson, 36 år, ein av brukarane på ø. Rudningen. Ola Serkvesson, 42 år er husmann same stad.Torbjørn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Mange takk skal du ha, Torbjørn. Det er meget mulig du har funnet rett mann selv om det er langt fra Rudningsgrendi i Bøverdalen til Kongsli i Fron. Det dokumentet der jeg fant Serkve Rønningen forteller nemlig at en Knud Gupper også eide en del av Loftsgård. Jeg var tom for idéer om hvilken gård dette var, men ser nå at dette kan være Gaupar som også ligger i Bøverdalen, - bare noen km nedenfor Rønningen. Kanskje har du noen opplysninger om ham også?Jeg ser av skattelistene som Tore Vigerust har lagt ut på nettet at Serkve Rønningen fra Lom kan følges fra 1617 og framover. 'Knud Gupper' kan jeg imidlertid ikke finne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Hans Petter Engh

(3)Knud Gruppe finner du som leilending i Fron sammen med Otter Gruppe(Graupe) i 1611 og i 1617 Det er gårdeneGraupe i Kvikne i Fron de bodde på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Dette står om Knut på Nordgard Gaupar i Bygdabok for Lom, bind 4:'Ca 1644 – 1650-åra? Knut, skatta av 9 skinn eigedom frå 1644 saman med ei syster. Betalte koppskatten i 1645, gift. Kona kan ha vore ei Ingebjørg som betalte kvegskatten i 1657 (berre av 1 hoppe og 1 ku). Same året åtte og brukte ho 1/2 hud i garden, og det er truleg ho som brukte 1/2 hud her i manntalet 1664 (nemnd «enchen»). Knut kan ha vore den same som er nemnd på Stusnes gnr 74-1 tidlegare. I så fall hadde dei truleg sonen Trond, sjå der.'Knut Stusnes er i 1624 (odelsjordebok) nemnd med 7 skinn i Stusnes, og saman med ein brorson og ei syster åtte han 1/2 hud i Gaupar, 1/2 hud i Runningen og 1 1/2 skinn i Øyjordet (under Gaupar). Sonen hans, Trond, er nemnd med 7 skinn i Stusnes.Eg finn ikkje Serkve i odelsjordebok korkje for 1615 eller 1624.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.