Gå til innhold
Arkivverket

[#35517] Hva slags yrke hadde Peter (Christiansen) Gasmann; 1739-1827, Gjerpen-Skien?

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Forvalter ved Fossum verk, Christian Petersen Gasmann (1702-1790) og Karen Aslachsdtr., fikk i alt seks sønner og tre døtre:1. Hans Christiansen Gasmann, f. 1736, død etter 1801 - smed i Strømm/Svelvik, senere i Holmestrand.2. Niels Christiansen Gasmann, f. 1738, død 1738.3. Peter Christiansen Gasmann, f. 1739, død 1827.4. Aslach Christiansen Gasmann, f. 1741, død ca. 1780 (druknet sannsynligvis på en skjerpetur langs Sunnfjordskysten). Smed og bergverksbestyrer ved Saurdal/Sørdalen jernverk.5. Isach Christiansen Gasmann, f. 1743. Nevnt i foreldrenes husstand på Nordre Mæla i Gjerpen blant hjemmeværende barn over 12 år ved Ekstraskatten 1762. Videre skjebne ukjent.6. Margrethe Christiansdtr. Gasmann, f. 1745. Også nevnt blant hjemmeværende barn over 12 år i 1762.7. Niels Egidius Gasmann, f. 1747, død 1811. Prokurator (Ex. jur. 1776).8. Anne Maria Christiansdtr. Gasmann, f. 1751.9. Jacob Christiansen Gasmann, f. 1753, død 1764.Alle barna, unntatt Anne Maria, døpt i Gjerpen. Hun ble døpt i Moss mens faren et par år var masmester ved Moss verk.Problemstillingen er tidligere drøftet i tema nr. 5396, men jeg løfter den ut av en tråd som etter hvert er blitt svært lang og uoversiktlig.Peter Gasmann finnes det en god del informasjon om, men jeg har ennå til gode å finne ut av hva slags yrke/stilling han hadde. Han ble altså født og døpt i Gjerpen i 1739. Der ble han også konfirmert, 17 år gammel, i 1756. Rundt 1760 må han imidlertid ha flyttet til Skien. I hvert fall gifter han seg der 29/12 1761 med Karen Malene Hartvigsdtr. Ved Ekstraskatten i 1764 finner vi Peter Gasman og Hustru Karen Malene i Skien med tjenestefolkene Lorentz Katzenberg og Margrethe Mortensdtr. Rundt 20 år senere befinner Peter Gasmann seg fremdeles i Skien, for i Skien Magistratprotokoll nr. 4 (1783) er han nevnt i oversikten over 'hvor enhver af Byens Indvaanere med Deres Familier erholde Sæde i den(ne) nye Kirke': 'No. 2 Bernt Wettergreen, Flom, Cudrio, Levin Hans Levordsen, Peter Gasmann og Johan Hond: Moss'.Jf. 'Ragnhild Brænds slektsside' får Peter Gasmann og Karen Malene Hartvigsdtr. følgende barn (alle sannsynligvis f. i Skien):1. Pernille Petersdtr. Gasmann2. Karen Petersdtr. Gasmann3. Inger Johanne Petersdtr. Gasmann4. Hartvig Christian Petersen Gasmann5. Maren Margrethe Petersdtr. Gasmann6. Karen Malene Petersdtr. Gasmann7. Peter Petersen Gasmann8. Peter Petersen GasmannVed ft. 1801 har Peter Gasmann flyttet tilbake til Gjerpen. Vi finner ham på gården Nordre Foss, i brorens - prokurator Niels Egidius Gasmanns - husholdning. Han er da 62 år og 'Enkemand 1ste Gang'. Han er ikke oppført med noe yrke, men 'har ophold af huusbonden'.Året før, 6. juli 1800, blir ei jente som får navnet Pernelle, døpt i Gjerpen. Mor: Ragnil Olesdtr. og 'Til barnefader udlagt Peter Gasmann'.4. mai 1803 gifter Peter Gasmann seg i Gjerpen med enken Margrethe Christophersdtr. (tidl. gift med Harald Pedersen). Peter Gasmann blir begravet i Gjerpen 25/2 1827. Hans andre kone, Margrethe Christophersdtr., begr. i Gjerpen 17/4 1828.Hva i all verden drev Peter Gasmann med? Det kan se ut til at han kan ha hatt en viss borgerlig status i Skiens-tiden, mens han altså i 1801 tydeligvis (i hvert fall midlertidig) er underholdt av sin bemidlede bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par opplysninger til:Peter Christiansen Gasmann og Karen Malene (Magdalena) Hartvigstdr. trolovet seg i Skien 24/9 1761 (cop. 29/12). Caveringsmænd: Knud Pedersen og Anders Hartvigsen.Senere har jeg funnet Peter Gasmann som forlover (Caveringsmand) to ganger i Skien:12/2 1770 (sammen med P. Bochwalt) for Knud Pedersen og Ingeborg Marie Wibe.1/9 1778 (sammen med Rasmus Beyer) for Clemet Nielsen og Anne Marie Knudsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De av Peter Gasmanns barn jeg har funnet fødselsdato/-år for, er følgende:* Karen Petersdtr. Gasmann, døpt i Skien 12/4 1763* Inger Johanne Petersdtr. Gasmann, døpt i Skien 13/8 1763* Pernille Petersdtr. Gasmann, f. i Skien 1767* Maren Margrethe Petersdtr. Gasmann, døpt i Skien 27/8 1772(Alle data fra FS-IGI) Disse barna har jeg ikke funnet fødsels-/dåpsdato for:* Hartvig Christian Petersen Gasmann* Karen Malene Petersdtr. Gasmann* Peter Petersen Gasmann I* Peter Petersen Gasmann II Så har jeg funnet følgende data for Peter Gasmanns 'uægte' datter i Jon Hvitsands avskrifter av kirkebok for Gjerpen:* Pernille Petersdtr. Gasmann, døpt i Gjerpen 6/7 1800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens er det Peter Gasmanns første svigerfar det er skifte etter her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sk08061666&gardpostnr=1162&personpostnr=6718&merk=6718#ovre>Lenke. I hvert fall hvis denne presentasjonen stemmer: http://home.c2i.net/w-261745/html/fam00564.htm. og dette må vel da være skiftet etter svigermora:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brænd

Peter Christiansen Gasmann er min 4-tippoldefar. Jeg har heller aldri sett noe yrkesbetegnelse på ham.Barn med Karen Malene Hartvigsdatter: 1. Pernille døpt 16.01.1761. Konfirmert i Gjerpen 1787. *2. Karen døpt 12.04.17633. Inger Johanne døpt 13.08.1765 *4. Hartvig Christian døpt 06.11.17695. Maren Magrethe døpt 27.08.17726. Karen Malene døpt 10.05.1776 *7. Petter Christian døpt 18.02.17788. Petter døpt 08.06.1779, begravet i Skien 28.06.17809. Petter døpt 14.08.1783Alle døpt i Skien. Kilde: Kirkebok for Skien *= har etterkommere.mvh Ragnhild Brænd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for korreksjoner og tilføyelser, Ragnhild. Jeg registrerer at Peter Christiansen Gasmanns eldste datter formelt har vært 'uægte', siden hun er døpt nesten et år før foreldrene giftet seg.Dessuten registrerer jeg at vi er fjerne slektninger. Peter Christiansen Gasmann var nemlig tremenning til to av mine 4xtippoldefedre (den ene av dem er faktisk min forfar 2 ganger). Gjert Sørensen (f. 1747) og Johannes Sørensen (f. 1750) var sønner til Christian Petersen Gasmanns kusine, Lisbeth Giliusdtr. Gasmann. Hun var datter til hammersmed Gilius Hansen Gasmann ved Egelands verk - som jo igjen var bror til Christian P. Gasmanns far, Peter Hansen Gasmann. Sistnevnte var for øvrig den første masmesteren ved Egelands verk - en stilling som Lisbeth Giliusdatters ektemann, Søren Gjertsen, senere innehadde.Gjert og Johannes Sørensen flyttet begge i 1770-årene til Næs verk og ble hammermestre der. De ble gift med hver sin søster. Disse søstrenes foreldre var søskenbarn, og bestefedrene var hammersmedene Gustav/Justa Lucassen og Erich Lucassen (Bolvik/Herre verk, Baaseland/Næs verk, Fossum verk).Jeg er ellers fremdeles forundret over at Peter Christiansen Gasmanns profesjon ikke ser ut til å være nevnt i noen tilgjengelige kilder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg 1 har jeg, med referanse til Skien Magistratprotokoll nr. 4 (1783), nevnt at Peter Gasmann hadde sete i den nye kirken på benk nr. 2. Noen av de andre som hadde sete på samme benk, er det mulig å identifisere og knytte til en profesjon/posisjon i byen: Bent Wettergreen var svenskfødt salmaker som fikk borgerskap i byen 21/12 1756, Hans Ledvordsen var skomaker og Johan Hond: (Hendrich) Moss er nevnt som soldat i Borgerkompaniet i 1773, Cudrio-familien hadde en viss posisjon i byen. Ulrich og Frantz Cudrio hadde andre seter i kirken - men det var også en Jacob Cudrio. Fornavnet på han som sitter ved siden av P. Gasmann, er ikke nevnt. En fornavnsløs Levin sitter også der. Det kan være organisten Henrich Levin eller - kanskje mer sannsynlig - parykkmaker Frantz Levin.Dette bringer oss kanskje ikke noe nærmere en konkret profesjon for Peter Gasmann, men sier muligens likevel noe om den sosiale kretsen han tilhørte.La meg også nevne at benken foran (nr. 1) var reservert 'Skoele betienterne'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det ser vel - ved nærmere ettersyn - likevel ikke slik ut. Rekkefølgen må være organisert etter andre prinsipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg også ta med en lenke til en presentasjon Peter Christiansen Gasmanns svigerfamilie. Den viser, i tillegg til hvem Karen Malene Hartvigsdtr. var datter til, også hennes søsken og deres ektefeller: [url="http://home.c2i.net/w-261745/html/fam00564.htm>http://home.c2i.net/w-261745/html/fam00564.htm.Karen Malenes far, Hartvig Larsen, kalles også i en del kilder Hertvig/Hertwig. Det ser ut til at han en periode var Skiens mest velstående snekker. Han er nevnt for eksempel her: Lenke, Lenke, Lenke,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Cudrio-navnet er nevnt flere ganger: Peter Gasmann var indirekte beslektet med en Cudrio, i og med at Karen Malenes bror, Anders Madsen Hartvigsen (for øvrig den ene av forloverne for Peter G. og Karen Malene), var gift med Cathrine Joensdtr. Cudrio. Dette paret trolovet seg i Skien 25/11 1756 (cop. 4/1 1757), og er da kalt Anders Madsen Hartvigsøn Snedker og Cathrine Joensdaatter Cudrio. Caveringsmænd: Jacob Wessel (gift med Karen Malenes eldste søster, Johanne - etternavnet også skrevet Wedsel og Wetzel) og Jacob Hartvigsøn (en annen av Karen Malenes brødre) (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Jacob Wessel/Wedsel/Wetzel, g. 1742 m. Johanne Hartvigsdtr., giftet seg på nytt (etter kgl. bev.) 25/1 1758 (trol. 23/1) med Pernille Rasmusdtr. Han kalles da Jacob Friderich Wedsel (Wetzel) Feldtbereder - og Jacob Hartvigsen er igjen forlover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette (kanskje litt masete) forsøket på å innkretse Peter Gasmanns bekjentskapskrets i Skien - med tanke på å finne en stilling til ham, griper jeg igjen fatt i den andre forloveren for Peter og Karen Malene. Han er kalt Knud Pedersen, og det er vel den samme karen Peter Gasmann selv er forlover for (sammen med en P. Bochvalt) 12/2 1770: Knud Pedersøn og Ingeborg Marie Wibe. Det sr ikke ut til å eksistere noen vielsesdato i dette tilfellet. Årsaken er sannsynligvis at enten Knud eller Ingeborg Marie har avgått ved døden rett etter trolovelsen. I hvert fall har presten tilføyt under trolovelsesinnførselen: 'Denne er død' (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Jeg har ingen nye opplysninger å komme med. I beste fall jeg kan tilby meg å resonere sammen med deg.Jeg ser du prøver å bestemme Peter Gasmanns yrke etter prinsippet: ”Fortell hvem du er sønn av, og hvem du omgås, så skal jeg si deg hvem du er.” I mangel av direkte opplysninger om Peters yrke, er jeg enig i at denne indirekte metoden er det beste du kan bruke. Hvis jeg kan summere opp så langt:Faren Christian Gasmann var en (beskjeden) sosial klatrer. Han hadde hevet seg et stykke opp fra forfedrene som var jernverkssmeder, til å bli forvalter ved jernverk. Særlig fra denne nye middelklassen var den under eneveldet tilrettelagt for videre klatring til embetsverket ved at ekvivalenter til embetseksamen kunne tas uten kunnskap i de klassiske språk, og uten å ha gått på de lærde skoler. En av Peters brødre, Niels Egidius Gasmann, grep denne nye muligheten for formell utdannelse (Ex. jur. 1776). Han gikk rett nok ikke inn i embetsverket, men ble prokurator. Hans sønner og barnebarn fortsatte den sosiale klatringen, konsul i Porsgrunn og kjøpmenn i Christiania, med landsted på Ladegårdsøen.En bror, Aslach Gasmann, oppnådde samme posisjon som faren: smed og bergverksbestyrer ved Saurdal/Sørdalen jernverk. Den tredje broren som vi kjenner karrieren til, Hans Gasmann, videreførte familietradisjonen og nådde ikke lengre i karrieren enn å bli jenverkssmed.Det er verd å merke seg at Niels Egidius var født i 1741 og var yngre enn brødrene som gikk i smedlære. Hvis sønnenes yrkesvalg henger sammen med faren, Christians, karriere er det rimelig å vente at Peter fikk en utdannelse på linje med sin eldre og nærmeste yngre bror. Hvis det er riktig at han ikke kom til Skien før han var 29 år i 1860, virker det sannsynlig at også han gikk lære i ved Fossum verk. I så fall måtte vel smedlære ha vært det som stedet ga best mulighet for? Intet tyder i hvert fall på at han fikk en høyere utdannelse slik den yngste broren fikk noen år senere. På dette punktet kan det være av interesse når Christian avanserte til stillingen som forvalter. Christians sosiale ambisjoner kan også belyses ytterligere ved å se på hvilke yrker søstrenes ektemenn hadde.Alle kjente data om hans sosiale nettverk i Skien viser at samtlige var håndverkere, og til dels velhavende håndverksmestre. Svigerfar var byens rikeste snekkermester, og svogerne var feldbereder og snekker. Han hadde kirkeplass sammen med: salmaker, skomaker og parykkmaker. Disse er til dels også gjensidige forlovere.Opplysningene fra 1764 om at han den gang hadde 2 tjenestefolk, er uforenelig med at han var håndverkssvenn, men klart forenelig med at han var mester og håndverksborger. Tjenerskapet er selvsagt også forenelig med at han var handelsborger, men hverken familietradisjonen eller det sosiale nettverket tilsier at han var det. Så langt virker det mest sannsynlig at Peter var håndverksmester, nærmere bestemt smedmester i Skien.Spørsmål: Gir originalen for ekstraskattmanntall for Skien 1764 informasjon om hvor mye skatt som ble utlignet? Finnes det en borgerrulle for Skien? I så fall burde han vært ført opp der enten han var handels- eller håndverksborger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter stor pris på ditt interessante og velformulerte resonnement, Leif Kåre. Det samsvarer godt med det jeg selv har tenkt. Når det gjelder eventuelt kildemateriale som kan opplyse noe nærmere om hva som kan ha vært Peter Gasmanns profesjon, finnes det en Borgerbok for Skien og de nærliggende byene og ladestedene utgitt i 1956 (omtalt bl.a. her: Lenke). Ellers finner jeg det litt merkelig at hans yrke ikke skal ha vært nevnt i kirkeboken ved noen av barnas dåp (se innlegg 6).Jeg finner det dessuten litt oppsiktsvekkende at Peter Gasmann tydeligvis forlot Skien (og en hånderksmester-stilling?) mot slutten av 1700-årene, og da sluttet seg til sin yngre brors, Niels Egidius', husholdning (jf. ft. 1801). Han har antakelig blitt enkemann en gang i 1780-/1790-årene, og starter sin nye 'karriere' på hjemstedet i Gjerpen med å sette barn på stakkars Ragnhild Olsdtr. Peter Gasmann lever så enda bortimot 30 år, og gifter seg også på nytt.Bare et par små korreksjoner: Jeg antar at Peter Gasmann kom til Skien rundt 1760, men jeg vet det ikke sikkert. Uansett har han på det tidspunktet ikke vært 29, men rundt 21 år (f. 1739). Broren Niels Egidius f. 1747 (ikke 1741).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Først, jeg har ikke lest innleggene over.Mht. borgerboken, er der nevnt to Gasmann:Jens Severin Gasman som skipper 14.08.1798, borgerbrev senere som kjøpmann i PorsgrunnJohan Godfrid Gasmann, f. i Gjerpen. Borgerbrev som skipper 02.02.1825.Om man her kan sammenligne med Christiania mht. faddere, vet jeg ikke. I tilfelle ville faddere vanligvis rekrutteres fortrinnsvis fra et sjikt høyere, om enn bare fra et 'finere' håndverk.Om alt dette var helt irrelevant her, ber jeg dere vennligst se bort fra innlegget.PS. Kjenner noen Ellen Marie Gasmand som ekter Johan Berendt Linde i Christiania 28.10.1772 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - her skjedde det noe underlig! Det ser ut til at Brukarforum fikk nytt design mens jeg prøvde å svare på Geirs innlegg. Og hvor er det blitt av nummereringen på innleggene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått forklaring på hva som har skjedd. Jan Oldervoll ga debattforumene ny bunad samtidig so jeg prøve å poste innlegget mitt. Nå ser alt ut til å være i orden, og jeg har klippet ut innlegget mitt fra 'kladden' og limt det inn her:------------------Takk til Geir for en nyttig avklaring. Jeg forstår det slik at det bare er de to nevnte med navnet Gasmann som er med i borgerboken. De er begge sønner av Peter Christiansen Gasmanns bror, prokurator Niels Egidius Gasmann.Når det gjelder Ellen Marie Gasmand, er den nærmeste jeg har vært borti, en Elen Gasmand som skal ha vært døpt i Moss 15/7 1730. Hun hadde en tvillingsøster, som naturlig nok ble døpt på samme dato: Barbro Marie. Dette har jeg dessverre ikke selv sett i noen primærkilde. Derfor henviser jeg til et par innlegg i to andre debatter, der Elen Gasmand er direkte eller indirekte nevnt. Det gjelder innlegg 37 her (Gunnar Hauger): [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=5396&sok=gasman&startnr=&antall=&spraak=&nr=1#anker143>Lenke - og innlegg 47 her (Terje Pettersen-Dahl):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg skrev feil i farten, Ellen Magdalena Gasmand står hun oppført som i Christiania.Tvillingene var døpt Elen og Barbro Marie. At Elen blir Ellen er selvsagt greit, men at Magdalena også dukker opp er jeg mer skeptisk til. Men det er ikke spor etter henne i Christiania før vielsen så langt jeg kan se.Ellers er svaret ja på det første, det er de to Gasmann som er nevnt i boken. Men vær oppmerksom på at den kan være mangelfull 21.12.1730 - 04.09.1738 pga. manglende rådstueprotokoller. Forøvrig kan det som i Finne-Grønn's tilsvarende for Christiania, være feil og mangler. (Dette siste er bare en antagelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er jo enig i at Magdalena neppe har kommet rekende på ei fjøl. Da har jeg ikke noe godt forslag til hvem hun kan ha vært. Elen, f. i Moss 1730, er kanskje også litt i eldste laget til å være noen god kandidat.De fleste av Lars Gasmanns brødre (Gilius, Peter, Jan/Johan) kjenner jeg barna til, men han hadde også et par yngre brødre: 1. Hans Hansen Gasmann som gifter seg Dom. 3. Trin. 1718 i Søndeled med Hedvig Gundersdtr. De er nevnt i der som faddere fram til 1728, men ser ikke ut til å ha fått barn der. Flere forhold tyder på at de kan ha flyttet fra Søndeled (Egelands verk) i slutten av 1720-årene/rundt 1730. 2. Frans Hansen Gasmann som jeg ikke kjenner skjebnen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et slikt forsøk på å innkretse en persons sosiale stilling, kan det jo også være naturlig å se litt nærmere på hvilke ektefeller barna fikk. I Peter Gasmanns tilfelle ser det ut til at det kun var tre av døtrene hans med Karen Malene Hartvigsdatter som giftet seg og fikk barn. Og det ser ikke ut til at noen av svigersønnene hadde det en kan kalle en 'fremskutt posisjon i samfunnslivet'. Snarere tvert om. Pernille Petersdtr. Gasmann ble gift med Isaac Jensen Foss - i 1801 husmann m/jord under Nordre Foss i Gjerpen (dvs. under Pernilles onkel, Niels Egidius Gasmann). Inger Johanne Petersdtr. Gasmann finner vi, sammen med ektemannen Peder Olsen, i Fredriksvern i 1801 - der han er tømmermann. Og Karen Malene Petersdtr. Gasmann ble gift med Engelbert Sørensen, som i 1801 er gruvearbeider ved Fossum Verk og bosatt på en plass under Søndre Fossum.Det nærmeste vi her kommer noe 'borgerlig', er Pernille Petersdtr. Gasmanns 'uægte' fødte datter Karen Pernille (døpt i Gjerpen 8/5 1782 - 5 år før moren giftet seg med Isaac Jensen). Utlagt barnefar er her ingen hvem-som-helst i det lokale miljø: Joachim Schweder. I 1801 lever han som borger og skipper i Porsgrunn med kona Maria Margrethe Coucheron og flere barn.Ser vi på kurven i Peter Gasmanns karriere, kan det se ut som om den på et aller annet tidspunkt på slutten av 1700-tallet har begynt å falle. Uvisst av hvilken grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevnte Joachim Schweder (se forrige innlegg), som altså var far til Peter Gasmanns første (og altså 'uægte') barnebarn, var for øvrig bror til Kirstine Schweder - som var Niels Egidius første hustru (og dermed altså Peter Gasmands svigerinne)!Ellers har jeg funnet et interessant skifte, der Peter Gasmann er en av arvingene. Avdøde er den Knud Pedersen som var en av forloverne for Peter Gasmann og Karen Malene Hartvigsdtr. - og som Peter Gasmann selv var forlover for ved en senere anledning (se innleggene 2 og 16). Sistnevnte trolovelse ble altså ikke fulgt av noen vielse fordi en av partene døde. M.a.o. den kommende brudgom Knud Pedersen.Så viser det seg altså at han var Peter Gasmanns onkel! Han hadde nemlig tidligere vært gift med den eneste av forvalter Christian Gasmanns øvrige søsken som ble gift og fikk etterkommere: Johanne Petersdtr. Gasmann. Hun ble, jf. Jon Hvitsands avskrifter av kirkebok for Gjerpen, døpt Fest. Joh. 1720. Videre ble hun konfirmert 1736, som nr. 1 av 22 jenter, 19 (sic!) år gammel. Så giftet hun seg i Gjerpen 5/4 1742 med Knud Perssøn. I hvert fall fram til 1747 blir paret boende i Gjerpen, for da er Johanne Gasmann nevnt som fadder.Knud Perssøn/Pedersen har ved skiftet i 1770 fått yrkesbetegnelsen smed. Sannsynligvis har han tidligere vært smed ved Fossum verk - og muligens etter hvert etablert seg som selvstendig næringsdrivende smed(mester) i Skien. I skiftet blir en av sønnene omtalt som smedlærling.Petter Gasmanns yrke er ikke heller her oppgitt, men jeg ser for meg følgende karriere: Petter Gasmann har antakelig fått opplæring som smed ved Fossum verk (akkurat som to av sine brødre, og altså i tråd med Leif Kåre Solbergs hypotese i innlegg 17). Onkelen Knut Pedersen kan i så fall ha vært ansvarlig for opplæringen. Sistnevnte har så rundt 1750 flyttet til Skien og muligens etablert seg med egen smie. Petter Gasmann har flyttet etter og arbeidet for ham, først som dreng, senere som svenn og kanskje etter en stund som kompanjong. Muligens kan han ha overtatt onkelens funksjoner da han døde i 1770 - i hvert fall inntil Knuts eldste sønn kunne overta.Dette er selvsagt foreløpig i høyeste grad gjetting - men jeg tror ikke den er helt 'ukvalifisert'. Her er i hvert fall en lenke til kortversjonen av det aktuelle skiftet: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.