Gå til innhold
Arkivverket

[#35517] Hva slags yrke hadde Peter (Christiansen) Gasmann; 1739-1827, Gjerpen-Skien?

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det var veldig interessante opplysninger, og jeg tror du har rett! Prokurator Niels Egidius Gasmann og hans 2. hustru, Karen Helene Brangstrup, døpte sønnen Oluf Leth 6/9 1801 i Gjerpen - og en Ole Leth var da blant fadderne (lille Oluf Leth var da åpenbart oppkalt etter mostermannen).I min dobbeltartikkel om Gasmann-slekta i Ætt og Annet 73-74/2007 har jeg dessverre kommet i skade for å plassere denne sønnen i Niels Egidius Gasmanns 3. ekteskap (som ikke ble inngått før i 1804). Oluf Leth Gasmann døde bare 1 måned gammel (begravet 6/10 1801), mens Karen Helene Brangstrup døde året etter (begravet 10/7 1802).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Hove

Hans Henrik og Brangstrup og Karen Pernille er teke med i den nye bygdeboki for Seljord. Ikkje med forfedre, men med etterkomarar. Eg veit ikkje kva som skjedde med alle borni, men yngste dotteri Anne Regine gifta seg i alle fall med bonden Aslak Lavrantsson og har etterslekt - mellom anna meg.Med eit skifte etter Pernille Gasman kan ein vel finna ut kva som er rett? Men eg har ikkje funne ut kva tid ho døydde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.