Gå til innhold
Arkivverket

[#35518] Hammersmed Hans Johansen Gasmand, d. på Kongsberg 1742 , ant. f. i Bamble.

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

En hammersmed Hans Johanss. Gasmand, dør på Kongsberg i 1742, 32 år gammel. Jeg har en sterk mistanke om (uten at jeg foreløpig kan bevise det) at han var identisk med den Hans, sønn av hammersmed Johan/Jan Hansen Garsman som ble født i Bamble 1710.Hvis denne hypotesen holder, flyttet han sannsynligvis med faren til Asker i begynnelsen av 1720-årene, da han ble hammersmed ved Dikemark verk. Hans Johansen Gasmann er, så vidt jeg kan se, ikke nevnt i Eksaminasjonsmanntallet for Kongsberg Sølvverk 1732. Dermed må han ha kommet dit etter det. Jeg finner ham heller ikke i Skifteregisteret for Kongsberg 1705-1762 her i Digitalarkivet.Er det noen her i forumet som har støtt på ham? Jeg er særlig interessert i om han var gift og fikk etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å løfte opp denne en gang til, men det er vel tvilsomt om det er mulig å finne noe mer om ham, særlig fordi han nok flyttet til Kongsberg og døde der mellom aktuelle manntall. Om han dessuten var ungkar, blir det jo ekstra vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Jeg trekker fram denne gamle etterlysningen igjen, fordi den aktuelle ministerialboka for Kongsberg nå er skannet.Se s. 325, høyre spalte:d: 28 ejusd. (1742) Hans Johans: Gasmand, Hamer-Smed, gift Md:, gl: 32 Aar: Lenke Her er det altså opplyst at han var gift. Dermed blir det jo interessant å prøve å finne kona og eventuelle barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei.Uten at jeg vet om det er samme person, og det kan være at du vet det fra før, men her er dåpen til en Hans, sønn av Jan Garsman den 16. mars 1710 i Bamle.Nederst til høyre på side 115: LenkeHilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg kjenner til den dåpen, og jeg tror bestemt det må være snakk om samme person. Faren, Jan/Johan Hansen Gasmann, var hammersmed ved Herre-verket fra ca. 1710 til begynnelsen av 1720-årene. Deretter finner vi ham i samme funksjon ved Dikemark verk.Hans Johansen Gasmann kan vel ha kommet til Kongsberg i siste halvdel av 1730-årene, da det ble gjort et nytt forsøk på å få drift på Kongsberg jernverk. Det må antakelig ha vært der han har jobbet - for de hadde vel ikke hammersmeder på sølvverket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Egil Theie

HeiJeg har ikke fulgt helt med¨på denne debatten, så jeg har ikke helt oversikten. Ved en tilfeldighet kom jeg over Hof kirkebok 1704-1745 der navnet Jan Gasmand fremkommer. Han troloves og vies i 1704 (hhv. side 1, øvre halvdel før 23. jan. og side 2, øverst venstre side) med Mari Sørensd. Videre får han et barn i 1704 (Side 2, høyre side, linje 6). Lenke. Barnets navn får jeg ikke lest ordentlig, muligens Sidsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant, Egil! Dette må være 'min' mann. Og det må nok også være han som vi finner omtalt i eksaminasjonen av svensker i Aker og Follo 1734 (www.vigerust.net):Ascher Sogn13. Johan Hanssen Gasmand / 1698 / paa Dichemarchs Jernværk / Hammersmed Svend / Forkreven af Salig Geheime Raad Husman til Bolwigs Jernværk / ingen Concession / har ej aflagt Troeskabs Eed.Greier du forresten å lese dåpsbarnets navn i Hof kirkebok? Kan det stå Sidsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i farten (og iveren) oversett at du også antyder at navnet kan være Sidsel, Egil. Etter å ha sett nærmere på teksten, er jeg nokså overbevist om at det må være rett. Det passer også svært godt inn i navnemønsteret i Gasmann-slekta. Jan Hansen Gasmanns mor het nemlig Cecilia, og hans yngre bror, Gilius Hansen Gasmann, kalte to av sine døtre Sidsel.Når det gjelder den 'Salig Geheime Raad Husman', som er nevnt på Vigerusts sider, kan vel det være grunnleggeren av Eidsfoss verk i Hof, Caspar Carl Hausmann. Også det passer i så fall svært bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiJeg ser av debatt 5396, ditt innlegg nr 179 en gjennomgang av Jan/Johan Gasmans barn. Ut fra denne må han ha flyttet fra Hof før 1710, og Mari Sørensd. må være død før 1719. Han får et barn i Bamble 6.5.1717 (dåp). Hun bør dermed være død mellom 6.5.1717 og 28.12.1718. Jeg finner henne ikke død i Bamble i den perioden. Dette passer dermed ikke. Likevel: Hva står det på Mari som blir begravet 19.6.1716 i Bamble?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - enkemannen heter åpenbart Jan, men jeg har foreløpig ikke noe forslag på det ordet som kommer etter (som må være tittel eller etternavn). Det ser imidlertid ikke ut til å likne på noe i retning av Gasmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kan det være lurt å sjekke Martes dåp 6/5 1717 i Bamble på nytt. Tolkningen av farens navn er nemlig ikke helt enkelt innlysende. Fornavnet ser der ut til å være Jens (som jo riktignok i prinsippet er samme navn som Jan). Bokstavene nr. 2 og 3 i etternavnet er litt 'klussete'.Sammenlikningsvis er det ikke vanskelig å se at far til den Ole som blir døpt i Bamble 13/1 1715, samt til den Maren som blir døpt samme sted 4/6 1719, er Jan Garsman(d). Første delen av navnet blir nokså konsekvent bokstavert Gars- i den eldste kirkeboka for Bamble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

For meg ser det ut som om de to første bokstavene er St. (Se publ. abs. Dec. 1719 side 493 der vi har både B og St) Ellers er det jo spesielt at Mari 40 år, kone til en Jan begraves i 1716 i Bamle i passende tidsrom.Ang. dåp i 1717: Er enig i at dette ser ut som Jens. Samtidig synes de to første bokstavene i etternavnet å være Gr. Jeg har ikke sjekket om fadderne passer med de andre barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadderne er ikke de samme ved de tre dåpshandlingene. Dermed er det ingen holdepunkter der.Når det gjelder navnet på Maris ektemann ved begravelsen i 1716, er jeg enig i at etternavnet antakelig begynner på St-. Det ser vel ellers ut til å slutte på -hes? Og så ser det dessuten ut til at bokstav nr. 2 kan være en -a-. Det er imidlertid ikke lett å få det hele til å henge sammen på en begripelig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Jeg tror 3 bokstav er en c, og da er det vel naturlig med Stoches? Er det noen lokalkjente her? Ellers har jeg sett etter introduserte kvinner før 1716, men finner ingen annen en Jan Garsman/Hammersmed (Hammersmed også i 1709). Jeg finner heller ingen annen Jan gift noen år etter dødsfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan utmerket godt være 'Jan Stoches' hustru som er død. Det finnes jo noen Stokke-gårder i Bamble, men de ligger (så vidt jeg vet) et stykke fra Herre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig at Bamle Bibliotek i Stathelle kan ha opplysninger om gårder i området. Slektforskergruppe har av og til møter her i bibliotekets rom. Kan hende noen av DIS-medlemmer fra lokalområdet har tilgang til gamle kilder her? http://www.bamble.folkebibl.no/ Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp til plassering av Stokke-gårdene, Gunn. Det virker litt merkelig om Jan Gasmann, som må ha vært hammersmed på Herre, har bodd der.Likevel, for å oppsummere litt: Jan Gasmann må ha kommet til Norge i 1690-årene. Som eldste sønn av Hans Gilliusson Gasmann, kan han absolutt ha kommet på egen hånd, noe etter faren & Co (som altså, jf. en annen Gasmann-debatt, kom til Repshus verk ca. 1690 - og som i 1701 var masmester v/Hakadal verk). Han har så, på et ikke nærmere angitt tidspunkt, blitt 'forskreven' til Bolvig verk (i praksis ant. hammerverket på Herre) av Hausmann (dvs. sannsynligvis grunnlegger og første eier av Eidsfoss verk i Hof).Jan Gasmann blir 1718 gift i Bamble med Anne Trondsdtr., men får 'ægte' barn døpt før det samme sted (Hans 1710, Peter 1712, Ole 1715). Han må altså ha vært gift en gang tidligere. Det første ekteskapet samsvarer nok med den vielsen Egil Theie har funnet i Hof i 1704 (med Mari Sørensdtr.). Barn f. samme år i Hof: Sidsel. Så er det altså en Jan (Stoche?) som blir enkemann i Bamble 1716 (konas navn: Mari, 40 år).Vi mangler 'Jan Gasmann-funn' for perioden 1704-1710, men det må være i løpet av denne tiden han flytter fra Hof til Bamble. Den Jan Hammersmed som er nevnt i innlegg 15 (kona introdusert 1709), er nok ikke Jan Gasmann - men Jan Lucassen, som var hammersmed på Herre i samme periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at det finnes skifter fra denne tiden? Pussig nok står jeg på farten til samme område for å besøke venner i Bamle i dag.Rekker dessverre ikke innom biblioteket i Stathelle denne gang. Håper noen i lokalområdet kan hjelpe deg .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Hei, Mulig du allerede har funnet disse, men jeg har funnet følgende barn begravet på Kongsberg:6 Jul 1740: Hans Gasmands tvilling (1)søn Johan og (2)datter Anne, 13uger15 Jul 1741: Hans Johansen Gasmands dødfødte søn31 Mar 1742: Hans Gasmands datter Maren, 4år ringere 1 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Odd! Nei, jeg har ikke funnet de barna du nevner. Jeg har i det hele tatt hatt problemer med å finne ut noe særlig om Hans Johansen/Jansen Gasmand, bortsett fra dåps- og begravelses-opplysningene. Du har ikke tilfeldigvis støtt på kona hans også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo legge til at det finnes noe om Gasmann-navnet og Kongsberg i et par andre debatter her i forumet også, bl.a. denne: Lenke (se særlig fra innlegg 182 og utover).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt litt dårlig med m.h.t. hvilke kirkebøker som er skannet. Først nå oppdaget jeg altså de siste fra Kongsberg, og der finner jeg jo dåpen til de barna Odd (22) har funnet begravelsen til:4. mai 1738: Hans Janss. D. MAREN. Fadd.: Hans Erichss. K. Caren Eschildsd., Johann Gabriels., Jan Erichs. og Peder Jenss.3. april 1740: Hans Jørgens. Gasmands Tvillinger. (1) Søn JOHANN. Fad.: Johann Friderich Kiøppis H. Zirie, Giertrud Mortensd., Berthel Olss., Peder Olss. og Jan Olss. (2) Daat. ANNE. Fad.: Gulbrand Johanss. H. Dorthe, Maren Hans Simonsd., Rasmus Nielss., Mathias Erichss. og Johann Filless.Jeg finner ellers 1. januar 1737 en Hans Smed som får datteren MARGRETHE døpt, men ingen holdepunkter for å kunne avgjøre om det også her er snakk om Hans Gasmand.Til slutt en liten kommentar til tvillingfarens patronymikon - Jørgensen. Det må være feilskrift for Johansen/Jansen. Muligens et 'overslag' fra den påfølgende dåpen, der barnets far heter Jørgen Jørgensen?Jeg har foreløpig IKKE funnet noen vielse for Hans J. Gasmand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.