Gå til innhold
Arkivverket

[#35518] Hammersmed Hans Johansen Gasmand, d. på Kongsberg 1742 , ant. f. i Bamble.

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her er en vielse i Ramnes som jeg lurer litt på: LenkeIkke så langt til Kongsberg, fra Ramnes heller. Men det spørs hvor gammel denne Anne Enersen er, Mulig hun giftet seg svært ung?Gunn Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vielsen i kirkeboka for Ramnes. Nr. 16 2. side. LenkeDessverre står det ingen alder på Anne Enersen. Ole Christenson er soldat som du ser.Året er 1756, og det passer ikke så bra med Anne født ca 1742 i alle fall. Likevel, Ramnes er ikke så langt unna Sandsværområdet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg den anne Enersdatter som du nevnte i innlegg 75, I kirkeboka for Ramnes , nest nederst venstre side: LenkeIkke det letteste å lese, men fars navn er tydelig Ener. Dåp i Efterløt.Vet ikke om en jente på ca 15 kunne gifte seg den gang. Er vel heller tvilsom om dette er den rette Anne ved vielsen til Ole.Kan prøve å finne om den eventuelle datter Kristine Olsdatter finnes i kirkebøker døpt eller gift ( Med Hans Halvorsen bergmand)Ikke enkelt dette?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Paret Ole og Anne som gifter seg i Ramnes får i alle fall en datter Gunhild døpt her: LenkeNoen Kristine har jeg ikke funnet så langt. Fortsetter letingen.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Litt mer gjetting! Jeg fant en Kristie Olsdatter med far Ole Christensen døpt i Lier i 1762.LenkeDet var svært mange soldater som oppholdt seg i Lier på den tiden. Heller ikke dette langt fra Kongsberg. Familien kan godt ha flyttet tl Lier fra Ramnes, men skal se i kirkebøker for lier om jeg finner dåpen der, og om det kan være samme Ole soldat?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her fant jeg dåpen i kirkboka for Lier. Høyre side 476, midt på siden. LenkeJeg ble ikke mye klokere av dette, og ikke vet jeg om bygdebøker for Lier sier one om folk som bodde i kortere tid i området. Her står et gardsnavn, så det er mulig å søke.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for letingen. Jeg har nok en mistanke om at vi skal holde oss i Sandsvær/Kongsberg, men sikker kan man jo ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Enersdatters søster, Kristie Enersdtr. Lougerud giftet seg med skoleholder Knud Andersen i Hedenstad kirke i 1765 (trol. 27/5): Lenke (se høyre side, midten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det var ikke så lett for meg å tyde, men du har bedre trening i lesing av gammel skrift.Da sprøs det om det kan være mulig å finne Anne Enersens første ekteskap med en Ole i samme kirkebok. Blir litt av en jobb å lete her, da vi ikke vet årstallet Anne var gift med Hans Nilsen Gasmand før 1773 ,Sønn Ole Hansen døde 21 år gammel 1794. f. ca 1773. Så har hun en uægte sønn på vel 8 år ved skiftet 1795 . Det tyder vel på at Anne E. ble født ca 1742? for å ha fått barn i dette tidsrommet. Datter Kristi Olsdatter fra 1. ekteskap må være født før 1773. Det blir vel da å lete etter et ekteskap mellom 176o og 1765, om jeg ikke regner helt feil?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten ikke funnet Kirsti Olsdtr. og ektemannen Hans Halvorsen i ft. 1801. Der burde det jo være mulig å beregne et omtrentlig fødselsår for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en del kirkebøker for Sandsvær lagt her under kilder, Databaseveljaren: Fant ei Kirsti Enersen der døpt, Men det kan vel heller ikke være søster til Anne?LenkeJeg har heller ikke funnet Kirsti Olsdatter og ektemann Hans Halvorsen i 1801-tellingen Kongsberg eller I Sandsvær. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne enersdatters søster Kirsti er nok en generasjon eldre. Hun fødte sønnen Ener Andersen i 1765.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(89) Ener KNUTSEN, selvsagt.Ellers fant jeg nå en Ole Hansen døpt i Hedenstad kirke 13/11 1774. Far: Hans Nielsen Karlsløver (slik er i hvert fall navnet tolket i Digitalarkivets transskriberte versjon). Moras navn er dessverre ikke nevnt, og Gasmand-navnet er fraværende. Kanskje noen lokalkjente kan si noe om navnet Karlsløver? Har det noen sammenheng med navnet Lovar/Løvar/Løver, som er knyttet til Frideric Nielsen - far til Anne Enersdatters yngste barn?Her er en lenke til ovennevnte dåp i den skannede kirkeboka: Lenke (omtrent på midten, venstre side).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfølging av innl. 89:12. mai 1776 ble Hans Nielsen Løvars sønn Niels døpt i Hedenstad kirke. Første fadderen (Ole Tostensen (Karls)løver) var også første fadder for tidl. omtalte Ole Hansen. Og blant de øvrige fadderne finner vi Knud Andersen Brua (som må være Kirsti Enersdatters ektemann).Niels Hansen Karlsløver begravet i Hedenstad, Sandsvær p. mars 1777, 1 år gml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er vel en bekreftelse på at vi nå er på rett spor:Døpt 9. nov. 1777 i Hedenstad: Hans Nielsen Gasmands datter Boel Christine. Blant fadderne er flere med tilknytning til Løvar/Løver:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Legger ut avskrift av noe som står under Laugerud, Gnr.89 i Sandsværs Historie bind VI side 62. Forfatteren av bøkene er Olav Saatvedt.Einar Einarsen Lande/Hotvedt gnr. 120, f1708 d1787, begr. på Kgb. Soldat ved kaptein Ribergs kompani (1728). han fikk sønnen Dyre f1728, mora var Gunhild Albregtsdatter. Einar gift 1731 med Kirsti Asbjørnsdatter f.ca1706 d1787 (Asbjørn Ulleberg, gnr.27:Kristi f1706).Barn: Einar f1732, Kirsti f1736, gift 1765 med Knut Andersen Muggeberg, se gnr.104. Marthe f1740, bodde hjemme i 1762 (I 1775 ble det opplyst at Einar f1732 var Hans Nilsen Gasman, han kan ha vært gift med Marthe. Anne f1742, gift 1767 med Ole Hansen, se Karlslauar gnr.101/1. Et barn f1749 på Laugerud. Marthe f.ca1748, gift fra Laugerud 1769 med Knut Pedersen, se Karlslauar gnr.101.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Tor Kenneth! Dette var interessant. Det ser vel ut til at Hans Nilsen Gasmand her har havnet i litt feil kontekst? Ellers ser jeg at Anne Enersdatters første ektemann er identifisert som Ole Hansen.Her var det i hvert fall en del å gå videre med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Tor Kenneth! Dette var interessant. Det ser vel ut til at Hans Nilsen Gasmand her har havnet i litt feil kontekst? Ellers ser jeg at Anne Enersdatters første ektemann er identifisert som Ole Hansen.Her var det i hvert fall en del å gå videre med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå fant jeg vielsen mellom Ole Hansen Kløvstad-Eye og Anne Enersdatter Laugerud i 1767: Lenke (se vielse nr. 3 nedenfra, høyre side).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Har sjekka hva som står under Gnr 101 i Sandsværsbøkene. Så her kommer da litt til.Anne Einarsdatter Laugerud gift 1767 med Ole Hansen Kleiva. Ole døde 1771 på Karlslauar. Barn: hans fd1768. Kristi f.1769, gift 1794 med Hans Halvorsen Sagen.Anne Einarsdatter gift andre gang i 1773 med Hans Nilsen Gasman fra Kgb. Han fikk i 1774 kjøpt svogeren Einar Einarsens halvpart (1/4 av hele Ytre Lauar).Hans forlot Anne i 1777, og hun fikk skilsmissebrev i 1786. Barn; Ole f1774. Boelf1777. Kristen (Kristine?). Nils f1776 d1777. Einar.Einar E. Tofstad f. 1732 - nevnt i mitt første innlegg - solgte sin del her i 1774 til Hans Nilsen Gasman som solgte til sin sønn Ole.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fantastisk! Her ruller opplysningene inn fra Tor Kenneth! Dette ble en spennende debatt å følge.Lykke til med ditt arbeid, Oddbjørn.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Men Tor Kenneth er litt usikker på problemstillingen i tråden. Har prøvd å lese innleggene, men med 100 stk. er jeg redd jeg har mista den. Hva leter vi egentlig etter her nå...mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.