Gå til innhold
Arkivverket

[#35518] Hammersmed Hans Johansen Gasmand, d. på Kongsberg 1742 , ant. f. i Bamble.

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Tor Kenneth: Først og fremst takk for dine meget interessante bidrag.Når det gjelder problemstillingen i denne tråden, er det ikke så rart du er forvirret, for den har nok glidd ut litt etter hvert.Mitt hovedutgangspunkt i denne og andre Gasmann-tråder har vært å kartlegge flest mulig av etterkommerne etter Hans Gilliusson Gasmann (Gatzman), som kom fra Sverige rundt 1690.Denne tråden startet med en etterlysning av hammersmed Hans Johansen/Jansen Gasmand, som døde på Kongsberg i 1742. Etter hvert har den imidlertid kommet til å dreie seg om flere Gasmand-representanter i Kongsberg og omegn på 1700-tallet (og tidlig 1800-tall) med tanke på den eventuelle forbindelsen dem imellom.Så langt er følgende tre familier registrert (men den endelige forbindelsen er ennå ikke funnet):1. Hans Jansen Gasmann, hammersmed, f. 1710 på Herre i Bamble, gift med NN (antakelig i Asker i 1730-årene), død på Kongsberg i 1742. 3 barn som døde små på Kongsberg først i 1740-årene. Foreløpig ingen kjente etterkommere funnet.2. Hans Nilsen Gasmann, fra Kongsberg (?), gift 1773 med Anne Enersdtr. Laugerud. Bosatt i Sandsvær til han 'rømte' i 1777. Skilt fra Anne i 1786. 5 (?) barn. Ingen kjente etterkommere.3. Niels Gasmann, g.m. NN. Sønn: Ole Nielsen Gasmann (f. 1804). Konfirmert i Kongsberg 1818. Bodde da hos sin far Niels Gasmann. Flyttet til Larvik i 1826.------------------Jeg leter altså etter mest mulig informasjon om disse tre familiene, og er også interessert i slektsforbindelsen mellom dem (som jeg er overbevist om har vært der)Jeg håper dette var litt oppklarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Det var omtrent der jeg trodde vi var. Men meget nyttig å få det i klartekst, fra en som har vært med fra børjan. Jeg ser at du i et tidlig innlegg sier at Søvverkets manntall er sjekket.Betyr det at 'verkets lille manntall' fra 1741 er sjekket. Er vel ikke noe egentlig manntall, men et utdrag av sjuende måneds regnskap, samt skadede og enker. Har ikke vært i nærheten av disse dokumentene selv, men ser av notatene mine at det skal eksistere noe sånt og at disse skal befinne seg i Sølvverkets arkiv i Riksarkivet. Men det er jo også sånn at det gikk an å være på Kongsberg uten å være ansatt av sølvverket.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det manntallet er ikke sjekket.Jeg har etter hvert fått en relativt god oversikt over Gasmann-slekta på 1700-tallet (som i stor grad må kunne karakteriseres som en bergverksslekt med høy mobilitet).Den eneste Niels Gasmann jeg ut fra dette kan se for meg som mulig far til Hans Nielsen Gasmann i Kongsberg/Sandsvær, er den Niels Giliussen Gasmann som ble f. på Egelands Verk i Søndeled/Gjerstad i 1722. Han har jeg ikke andre data på enn fødselsåret. Denne Niels Gasmann var sønn til hammersmed Gilius Hansen Gasmann - bror til den Jan/Johan Hansen Gasmann som var far til Hans Jansen Gasmann (som altså døde på Kongsberg i 1742).Dersom denne hypotesen holder, var altså Hans Jansen Gasmann fetter til Hans Nielsen Gasmanns far - og dermed er i så fall forbindelsen mellom familie 1 og familie 2 i innlegg 101 klarlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Viser til innlegg 101En Ole Nielsen Gasman konfirmeres som nevnt i innlegget i 1818 på Kongsberg. Ved innførselen av konfirmasjonen står det at gutten er døpt 28 juni 1804. Jeg 'leika' meg litt på Familysearch og plutselig lyste det mot meg en Ole Nilsen døpt i Eiker 28 juni 1804 som sønn av en Nils Jacobsen og Siri Engebretsdatter... Kirkebøkene for Eiker ligger blant de skannede her på Digitalarkivet.Dette ikke ment som noe annet enn en helt løs tråd..., men det er vel knapt nok det. Bygger på datolikhet, navnelikhet og intuisjon... og fortsatt mangler jo i alle fall linken bakover i så tilfelle...mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har registrert den karen - også i den skannede kirkeboka for Eiker, men har vel ikke regnet ham som særlig aktuell. Et moment her er det vel også at 28. juni ikke er dåpsdatoen for Ole Nilsen i Eiker, men fødselsdatoen (han ble døpt i juli).Jeg har forresten funnet trolovelsen og vielsen for Hans Nielsen (Gasmand) og Anne Enersdatter i Sandsvær (Hedenstad). De skannede kirkebøkene er litt 'kranglete' i kveld,så jeg fikk ikke notert datoene før siden forsvant. Jeg rakk imidlertid å registrere at trolovelsen hadde skjedd i oktober og vielsen i november, samt at Hans Nielsen var ungkar og Anne Enersdtr. enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som de skannede kirkebøkene virker igjen, legger jeg en lenke til trolovelsen/vielsen:LenkeTrolovelsesdatoen er altså 16. oktober 1773, vielsen 14. november:Hans Nielsen & E: Anne Enersd. Lougerud (Ungkarl og Enke). Caut: Borger/Berger Lougerud & Knud Brua.Kausjonistene ser begge ut til å være knyttet til bruden, noe som vel indikerer at brudgommen ikke hadde slekt i Sandsvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til orientering. Var innom kirkebok for Moss 1753-1779 side 102 nevnes ett par Gasman. Bl annet John Hansen Gasman som har barn til dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje. Jo, Gasmann i Moss har jeg etter hvert (med god hjelp av bl.a. Knut Thorvaldsen) relativt god oversikt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 98: Jeg finner kun tre barn av paret Hans Nielsen (Løvar) Gasmand og Anne Enersdtr:1. Ole Nielsen Gasmand (1774-1794).2. Niels Nielsen Gasmand (1776-1777).3. Boel Christine Nielsdtr. Gasmand (f. 1777).Hvis Hans Nielsen Gasmand (som for øvrig er nevnt som fadder et par ganger i 1775) forsvant i 1777, må det enten ha vært før eller umiddelbart etter datteras fødsel (siden hun ble født på slutten av året). Boel Christine har jeg imidlertid ikke funnet begravet i Sandsvær. Jeg finner henne heller ikke i ft. 1801. Navnet Boel (Bodil) bør hun vel ha fått fra farens slekt? Jeg kan jo der nevne at Niels Giliussen Gasmand (f. 1722 Egelands Verk, Søndeled/Gjerstad), som jeg foreløpig har holdt som mest sannsynlig far til Hans Nielsen G., hadde en bror Ole Giliussen Gasmand som var g.m. ei Boel Christensdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg, for ordens skyld, nevne nok en Gasmann som en periode oppholdt seg på Kongsberg: Aslak Christiansen Gasmann. Han var f. i Gjerpen (Fossum Verk) i 1741 (hans far var fetter både til Hans Jansen Gasmann og Niels Giliussen Gasmann).Aslak Christiansen Gasmann er i et manntall fra 1765 nevnt som 'hauer' ved Sølvverket (har da oppholdt seg der et par år). I begynnelsen av 1770-årene må han ha reist vestover, for i 1773 etablerer han Sørdal/Saurdal Jernverk i Ytre Holmedal (S&F) sammen med en kompanjong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak Gasmann giftet seg først i 1776 i Y. Holmedal.Det kunne ellers være interessant å vite om Hans Nielsen Gasmann (som altså skal ha kommet til Sandsvær fra Kongsberg rundt vielsen med Anne Enersdtr. i 1773) også er nevnt i det omtalte sølvverks-manntallet fra 1765...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Nielsen Gasman er funnet i 1765-manntallet for Sølvverket! Også dåpen er funnet (Kongsberg 22/5 1751). Se innleggene 5 og 6 her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Nielsen Gasmanns far var altså Niels Gulbrandsen, arbeider ved Sølvverket. Kan det være han det er skifte etter her: Lenke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg også vielsen mellom Hans Nielsen Gasmanns foreldre, men jeg kunne hatt bruk for tips om hvordan innførselen skal tolkes:2. nov. 1749, Kongsberg: Niels Gulbrands. Enkemd. & Kiersten Olsd. Sal. Hans Gasmands, Pens. ( Lenke).Det ser vel ut til at Kiersten Olsdtr. er enke etter 'Hans Gasmand', men hva betyr 'Pens' i denne sammenhengen (finnes i mange av vielsene her)?Jeg vil anta at Kiersten Olstdr. må være enke etter den Hans Johansen Gasmand som døde på Kongsberg i 1742 (m.a.o. personen i denne trådens overskrift). Dermed er i så fall en sammenheng i tråden etablert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en interessant vielsen i FS-VRI for Eiker:25. mars 1738 - Hans Jansen og Kiersti Olsdtr. (vielsen bekreftet i den skannede kirkeboka for Eiker/Fiskum).Er det noen lokalkjente som kan plassere Fiskum sogn for meg i forhold til Kongsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser jeg altså for meg følgende slektssammenheng:HANS JANSEN (JOHANSEN) GASMAND, f. 1710 i Bamble. Hammersmed. Flyttet som tenåring til Dikemark verk, Asker. Gift med 1738 i Eiker/Fiskum med Kirsten Olsdtr. (ikke endelig bekreftet). Fra 1738 (eller litt før?) hammersmed på Kongsberg. Død på Kongsberg 1742, 32 år gammel.Barn:1. Maren Jansdtr. Gasmand, f. 1738 på Kongsberg, død smst. 1744.2. Johan Jansen Gasmand, f. 1740 på Kongsberg. Død samme år. Tvilling.3. Anne Jansdtr. Gasmand, f. 1740 på Kongsberg. Død samme år. Tvilling.4. NN Jansen Gasmann, 1741, Kongsberg. Dødfødt sønn.-------------------------Enken Kirsten Olsdtr. gift på nytt 1749 i Kongsberg med enkemann og bergmann Niels Gulbrandsen (død 1773).Barn:Ole (Nielsen) Gasman, f. i Kongsberg 1751. 'Jungslemmer' på Sølvverket i 1765. Gift 1773 i Sandsvær (Hedenstad) med enke Anne Enersdtr. (død 1794). Ole Nielsen Gasmann forsvant 1777-80. Anne Enersdtr. innvilget skilsmisse i 1786.Barn:1. Ole Nielsen Gasmand (1774-1794).2. Niels Nielsen Gasmand (1776-1777).3. Boel Christine Nielsdtr. Gasmand (f. 1777).-------------------------------------------Den Niels Gasmann som får sønnen Ole Nielsen Gasmann (f. 1804) konfirmert i Kongsberg 1818, har jeg foreløpig ikke kunnet plassere i denne konteksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.