Gå til innhold
Arkivverket

[#35518] Hammersmed Hans Johansen Gasmand, d. på Kongsberg 1742 , ant. f. i Bamble.

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her var mye interessant stoff. Har nettopp kjørt forbi dagens Stokke -gård i Bamle, rett ved e-18 og planteutsalg i dag.Dette kan godt være samme plass der Jan Stocke i sin tid bodde da han mistet kona Mari.Har ikke helt klart for meg om denne gården lå innenfor jernvekenes grenser på den tiden.Litt historie som du kjenner godt fra før om de gamle verkene her: LenkeFlott at det stadig kommer nye scannede kirkebøker!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stokke tilhørte nok den såkalte 'Cirkumferencen'. Det innebar bl.a. leveringsplikt av trevirke til kullproduksjonen ved verket. Det var imidlertid ikke vanlig at verksarbeidere bodde langt unna arbeidsplassen, særlig gjaldt dette spesialarbeidere som hammersmeder.Jo, jeg kjenner til Kersti Sorters skifteavskrifter. Nå var det også slik at en del skifter for arbeidere ved sør-norske bergverk ble foretatt av Oberbergamtet i Kongsberg, så det er muligens et mer naturlig sted å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg 28: - 'sør-norske bergverk', som jeg der skrev, er for upresist. Jeg mente å skrive 'søndenfjeldske' bergverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiJeg har sett på Kersti Sorters avskrifter for Bamble og Langesund, men ikke funnet noe der. Skiftene er fra Bamble skifteprotokoll, men delt opp i Bamble, Langangen og Brevik. Jeg vet ikke om alle skiftene er medtatt.Mulig ditt forslag om skifte i Oberbergamtet i Kongsberg er mer aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner heller ingenting i skifteregisteret for Kongsberg 1705-1801 (avskrift her i Digitalarkivet).Jeg har ellers lett etter Hans Johansen Gasmands vielse både i Kongsberg og Bamble - foreløpig uten resultat. Han bør ha giftet seg en gang i 1730-årene (før 1738).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det tidsrommet der Hans Johansen Gasmand giftet seg, er det kanskje viktig å huske på at faren - Jan Hansen Gasmand - da var hammersmed ved Dikemark verk. Dermed er det ikke urimelig at sønnen kan ha giftet seg i Asker.Jeg har funnet følgende vielse i den skannede kirkeboka for Asker som KAN være interessant:1735 - Dom: 7 p: Trinit: Trolovede Hans Jansen og Siri Mattis D: Caut: Md: Tore Hanevald og Jørgen Giøsung. Cop: Sønd: d: 30 Octobr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tenkte nå i samme bane som deg Oddbjørn. Begynte å lete i kirkebøker for Asker. her fant jeg Jan Gasmand som causjonist ved en vielse 19 Jun. 1733: Øverst på høyre side: LenkeSkulle ikke undre meg om du har funnet sønnens forlovelse?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Gunn. Jo, jeg tror i hvert fall Asker er det mest naturlige sted å lete når vielsen åpenbart ikke er å finne i Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, jeg legger inn den vielsen til Hans Jansen og Siri her også: LenkeNest nederst til høyre.Om du ser på skiftene som Kersti Sorter har skrevet av ( innlegg 27) så ser du at hun kun har tatt med folk fra stedet. Det kan vel ikke Gasmand slekta kalles? Det må vel bety at det finnes flere skifter? Spennende om dere finner flere opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg også en annen Hans Jansen gift i Asker i aktuell periode:1734 - Trolovede 2den Sønd: efter Paasche Hans Janss: og Marthe Hansd: Caut: Md: Hans Biørum og Christen Isi(?). Cop: Dom: 5 p: trin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en dåp her til en en datter av Hans jansen døpt Her, Barbro: dåp nr. 3 venstre side. LenkeDet er vel av den første Hans Jansen som du fant? Tror en av fadderene er samme navn som nevnt ved vielsen?Da blir det å søke etter flere barndåper, og studere fadderlistene. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nok en dåp av interesse med Jan Gasman som faddere 1734, Asker: Dåp Mari nederst venstre side: LenkePopulær fadder ser det ut til. Håper å finne flere opplysninger i kirkebøker herfra.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha igjen, Gunn. Barbro er datter av det paret som giftet seg i 1735 (Hans Jansen og Siri Mattisdtr.). Jeg kan ikke se ut fra fadderne om dette er en dåp som kan knyttes til Dikemark verk.Jeg kan jo ellers, for ordens skyld, nevne at Jan Gasmand døde i 1735 - begravet 1. juni 1735: Jan Gasmand, Dikemark verk, 70 år: : Lenke (se nederst til høyre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg også ta med at Jan Gasmands og hans 3. hustrus, Randi Engebretsdatters, yngste barn - Kirsti - ble født i Asker i september 1734 (se nest siste dåp, høyre side). Ingen av dåpsbarnets voksne halvsøsken ser pussig nok ut til å være blant fadderne (heller ikke Hans, altså).Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Husk at KB for Asker i den perioden omfatter baade Asker og Baerum. Jeg har lenge holdt oye med hammersmeden Jan Gasmann i den tro at han var ved Baerum Verk, men det tyder vel naa paa at han arbeidet paa Dikemark.[beklager mine ae, oe, aa - de kan skrives ordentlig alle andre steder, men ikke til Digitalarkivet. Ingen kan forklare hvorfor.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg er klar over at også Bærum (og dermed Bærum Verk) omfattes av Asker kirkebok her. Det går imidlertid vanligvis relativt tydelig fram i kirkebokteksten hvorvidt en verksarbeider er ved Bærum eller Dikemark (normalt ved at forbokstaven på verket (B eller D) + tegnet for jern er føyet til. Bl.a. ser vi det ved Jan Gasmands begravelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppsummering av den historikken omkring Jan (Johan) Hansen Gasmand og den eldste sønnen Hans Jansen (Johansen) Gasmand som til nå har avtegnet seg - i håp om at det etter hvert skal bli mulig å tette igjen 'hullene':JAN (JOHAN) HANSEN GASMAND, f. ca. 1665/1670 i Bråfall, Silvberg, Dalarna. Hammersmed. Til Norge i eller litt før 1698. 1704 g. 1) i Hof, Vestfold (Eidsfoss Verk) m. Mari Sørensdtr. En gang i perioden 1704-1710 'forskreven' av Hausmann til Bolvik Verk (i praksis hammerverket på Herre). Mari Sørensdtr. ant. død i Bamble 1716. G. 2) 1717 i Bamble m. Anne Trondsdtr. I perioden ca. 1720-ca. 1725 flyttet til Asker (Dikemark verk). Anne Trondsdtr. død før 1725. Ca. 1725 g. 3) m. Randi Engebretsdtr. (Asker?). Jan (Johan) Hansen Gasmann med i fortegnelsen over svensker i Aker og Follo fogderier 1734. Jan Gasmand død i Asker 1735, 70 år gammel.Barn 1. e.:1. Sidsel Jansdtr. Gasmand, f. 1704 i Hof.2. Hans Jansen Gasmand, f. 1710 i Bamble.3. Peter Jansen Gasmand, f. 1712 i Bamble.4. Ole Jansen Gasmand, f. 1715 i Bamble.Barn 2. e.:5. Maren Jansdtr. Gasmann, f. 1719 i Bamble.Barn 3. e.:6. Linnert Jansen Gasmand, f. ca. 1726 (i Asker?).7. Julius Jansen Gasmand, f. 1729 i Asker, død smst. 1730.8. Julius Jansen Gasmand, f. 1730 i Asker.9. Jon Jansen Gasmand, f. 1731 i Asker.10. Kirsti Jansdtr. Gasmand, f. 1734 i Asker.(Fra rundt 1740 ser det ut til at alle (?) dalevende barn av Jan Hansen Gasmand (unntatt Hans) har forflyttet seg til Moss verk.-----------------------------------------HANS JANSEN (JOHANSEN) GASMAND, f. 1710 i Bamble. Hammersmed. Gift med NN (i Asker?) før 1738. Fra 1738 (eller litt før) hammersmed på Kongsberg. Død på Kongsberg 1742, 32 år gammel.Barn:1. Maren Jansdtr. Gasmand, f. 1738 på Kongsberg, død smst. 1744.2. Johan Jansen Gasmand, f. 1740 på Kongsberg. Død samme år. Tvilling.3. Anne Jansdtr. Gasmand, f. 1740 på Kongsberg. Død samme år. Tvilling.4. NN Jansen Gasmann, 1741, Kongsberg. Dødfødt sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

En Hans Jansen (vet ikke om det er den riktige!) og Marthe Hansdatter er trolovet i Asker i 1734(den andre innførselen på høyre side):Kildeinformasjon: Akershus fylke, Asker, Ministerialbok nr. I 1 (1726-1744), Trolovede 1734, Kronologisk liste 1733, side 27.Permanent sidelenke: LenkeHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for påminnelsen, Laila. Det er vel den samme trolovelse/vielse som er omtalt i innleggene 36 og 37. De ble trolovet i Tanum kirke (T. K.), og er vel kanskje av den grunn mindre aktuelle? De fleste som var knyttet til Dikemark verk brukte Asker kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Tanum ja, som vel ligger i Baerum og ikke i Asker ! Eller er jeg helt ute paa jordet?Se foroevrig mitt innlegg 53339 om Svaneberg og Baerum verk. / Mvh. Helge N.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Ja, det vet vi, men naar det standhaftig henvises til 'Asker' naar en person fantes i Baerum - det var det jeg ville peke paa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.