Gå til innhold
Arkivverket

[#35518] Hammersmed Hans Johansen Gasmand, d. på Kongsberg 1742 , ant. f. i Bamble.

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Når jeg har referert til 'Asker' her, har jeg hatt prestegjeldet i tankene - ikke den detaljerte geografien. Det later imidlertid til at også de fleste arbeiderne ved Bærum verk brukte Asker kirke i første del av 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg er fremdeles nysgjerrig på om det kan være noen forbindelse mellom hammersmed HANS JANSEN GASMAND, som dør på Kongsberg i 1742, og noen av de personene som er nevnt i dette skiftet:Skifteregister for Kongsberg 1705-1801 ForretningID Dato År Prot. ref. Side Forretning merknad 3287 9633 20.08 1794 Skifteprotokoll 13 - 1771-1801 38b Skiftet sluttet 18.03.179522668 arvelater Anne Enersdtr udi Saug Grenen død; hun må ha vært gift tidligere22669 arving ektefelle HANS NIELSEN GASMAND skal for omtrent 15 Aar siden have forladt Stædet; uvisst om han fortsatt var i live22670 arving sønn OLE HANSEN GASMAN ugift; død for omtrent 2. Maaneder Siden22671 arving datter Kirstie Olsdtr udi Saug Grenen g.m. Hans Halvorsen; bodde i stervbohuset22672 andre svigersønn Hans Halvorsen udi Saug Grenen bergmann g.m. Kirstie Olsdtr; bodde i stervbohuset22673 arving sønn Ener Fridriksen 8 1/2 år født utenfor ekteskap; bodde hos faren22674 andre Fridrich Nielsen Ener Fridriksens far--------------Det er også relevant å nevne den OLE NIELSEN GASMAND, som blir konfirmart i Kongsberg i 1818 (f. 1804, men ikke døpt i Kongsberg). Ved konf. blir det opplyst at konfirmanten bor 'hos sin fader NIELS GASMAND'. Han flytter til Larvik i 1826.-----------Alle tips og refleksjoner omkring disse personene mottas med entusiasme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, for å holde debatten varm legger jeg inn lenke til skiftet du nevner: LenkeVet men hvem som var Anne Enersdatters første mann? Tipper det bør være en Ole? Datter Kristie kalles Olsdatter.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om det er rett Anne Enersen jeg har funnet, kan det være at hun er født i Botne i Vestfold? Her er en dame i passe alder f. ca 1755: LenkeEllers finnes Scheervengårder i Lardal . Familien kan jo godt ha flyttet senere til Kongsberg, ikke så langt unna?Har ikke funnet Anne Enersdatters første ekteskap til nå:Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for letingen. Det er ikke usannsynlig at du har fått satt Anne Enersdtr. inn i rett slektssammenheng. Kanskje dette kan være Annes første ekteskap - med far til Kirstie Olsdtr.: Lenke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, her er den samme vielsen fra den skannede kirkeboka (et stykke nedover i venstre spalte): LenkeDobbelt-etternavnet Hansdtr. Enarsen er litt pussig, og hun kan nok uansett ikke være identisk med hun du har funnet døpt i Botne, Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

her er et skifte hvor Ole stenersen og hustru er nevnt: LenkeVet ikke om det kan hjelpe til å klargjøre om det er rett Anne Enersdatter?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel da en forklaring på Hansen etternavnet. Hennes far Hans Enersen Hassel står det her i opplysninger ved skiftet:Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenken. Nei, dette kan umulig være den Anne Enersdatter som var g.m. Hans Nielsen Gasmand. Da tror jeg vi glemmer henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

i følge skiftet etter Anne Enersen finner vi en sønn Ener Fredriksen ca 8 år 1795. Mulig at han da bor hos Annes søster her i 1801, og er 15 år og bergmand? LenkeKan hende denne familien kan hjelpe til å finne ut Anne Enersens opphav.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her er muligens Anne Enersens søster Kirsti fra 1801-tellingen; Lenkeskal se om jeg kan finne en datter Anne Enersen som kan passe.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er noen Ener/ Enersen navn på denne Langerudgården i Sandsvær i 1801: LenkeKan det være her søstrene Anne og Kristine Enersen kom fra?Skulle gjerne hatt bygdebøker for Sandsvær, Hedenstad området. Håper noen kan hjelpe med oppslag . Vet ikke om kirkebøker er digitalisert fra denne tidlige tiden.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunn! Her var det jo en del interessante funn. La meg så prøve å rekonstruere det av Anne Enersdatters liv som vi kan lese ut fra det vi nå vet:ANNE ENERSDTR. 'udi Saug Grenen', død i eller før 1794 (mulig søster: Kristi Enersdtr., f. ca. 1736 i Laugerud, Sandsvær; g. 1765 m. Knud Andersen). Anne g. (?) 1) m. Ole NN.; g. 2) m. HANS NIELSEN GASMAND ('forsvunnet' ca. 1780); barn med FREDRIK NIELSEN.Annes barn:Kull 1:1. KRISTIE OLSDTR., g.m. Hans Halvorsen. Bosatt 'udi Saug Grenen'.Kull 2:2. OLE HANSEN GASMAND, død ca. 1794.Kull 3:3. ENER FREDRIKSEN, f. ca. 1786/87 (ant. 'uægte'). Antakelig identisk med den Ener Fredriksen som i 1801 er bergmann og bosatt hos moras søster Kristi Enersdtr. og hennes mann Knut Andersen Brua i Hedenstad, Sandsvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg Eener Fridericsens dåp i Sandsvær 26/2 1786: Lenke (nest siste dåp, venstre side).Faren Frideric Nilsen Lovar (Løvar?) har altså fått ham med Anne Enersdtr., som er blitt forlatt av sin ektemann (dvs. Hans Nielsen Gasmand).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på hele kirkebokteksten, men det står noe slikt som: 'Frideric Nielss. Lovars Søn: EENER, antagen af Faderen S: ægte barn med den sf hendes Mand forladte qvinde Anne Eenersd. hvis Sag til Skilsmisse inds... et til Cornsistorium.'Den første fadderen er: Ole Fridericss. Lovars qv: Jacobea Pedersd. (?) ibd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, flott at du fant dette i kirkebøkene. Da var det vel rett Anne Enersdatter, denne gang. Hvor det ble av den svigefulle ektemand vites ikke? Litt av et slitsom liv for Anne Enersdatter. Vel ikke den eneste som opplevde slike ting i de dage. Kirkebøker skjuler mange tragedier.Bra funn en fredagskveld i godværet. ( Drar til Sverige igjen om et par dage, der uten internett, så jeg må vente med nye innlegg og søk til jeg kommer hjem til Sandefjord igjen.)Flott at du har fått samlet så mye stoff om Gasmand-slekt til nå. Stadig dukker det opp nye forbindelser. Lykke til med arbeidet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her dukket det opp litt til:Ole Hansen Gasmd. begravet i Sandsvær (Efteløt) 22/6 1794, 21 år gammel: LenkeNå får jeg se om jeg finner dåpen hans også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Hansen Gasmand bør da altså være f. ca. 1773, men jeg har foreløpig ikke funnet dåpen verken i Sandsvær eller Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har heller ikke greid å finne dåpen til Ole i Sandsvær, til nå i alle fall. Har sett gjennom døpte i 1773-1774 . Ikke så lett å lese raskt. Men skulle tro han var døpt i Hedenstad eller i Kongsberg?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg så også på dåp året før og fant denne Ole døpt i Hedenstad, er ikke sikker på hva som står nevnt som far Løvaas? Dåp nr 2, venstre side, nedenfra, 26 feb Ole : LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farens fornavn er nok Ener, og etternavnet ser ut til å være det samme som tidligere omtalte Frideric Nielsens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne noteringen vedr. Anne Enersdatters dåp er nok ikke helt til å stole på, men kan i det minste være et utgangspunkt for en mulig peiling av hennes to ekteskap (med Ole NN og Hans Nielsen Gasmand): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.