Gå til innhold
Arkivverket

[#35523] Lendmannen Gregorius Dagsson

Gjest Leiv Magne Apelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Beklager. Jeg trodde faktisk jeg hadde gitt gode nok opplysninger i innlegg 13, da jeg siterte teksten til våpnet og viste til at dere fant teksten og navnet igjen ved å søke på min webside. Når dere søker der, finner dere denne våpenboka:''Ole Bang: En gammel fortegnelse på den norske adel.'' Rigsarkivet, København, Håndskriftsamlingen XIII. Genealogisk-Heraldisk Selskabs samling, Generalia 2o nr. 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Jeg kan ikke se her omtale av hvordan det angivelige våpenet skal ha sett ut. Kan ikke du Tore opplyse oss om det her ? Eller har du en lenke å gi oss ?Det virker som dette våpenet bare er kjent fra den Ole Bang som du viser til. Har du sjekket noe mer om hvor pålitelig de opplysningene er som han har skrevet? Kan det bare være at han er en romantiker som dikter inn de opplysningene han gjerne vil ha med, men som han ikke finner i kildene ? Kanskje bare en av de mange unøyaktige våpensamlerne som blandet de forskjellige våpen og personer sammen, slik som noen av de danske damene med adelige slektsnavn som har etterlatt seg 'våpenbøker'. Jeg har selv en kopi av en slik bok med flott malte våpen, men med mye rot og sammenblandinger i de pent håndskrevne opplysningene.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.