Gå til innhold
Arkivverket

[#35530] Østebøe - Høle - Forsand, Gunnar Omundson.

Gjest Bjørg Lund Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Lund Olsen

Jeg leter etter Gunnar Omundson Østebøe - Forsand n. 1755-56. Datter Tora, dpt. 22.6.1726 Østebø i Høle, g. Høle 18.5.1750. Hvor ligger Østebø? Høle? Jeg vet at Forsand er en kommune i Rogaland. Finnes det slektsbøker for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove T Eek

Under garden Østabø, tidligare Forsand kommune, nå Gjesdal finner jeg i gards og ættesoga for Gjesdal indre del bind I side 339 'Gunnar Sigbjørnson f ca 1692 på Ousdal i Sirdal ,bruker ca 1720-1751. Budde og på Retland ?gift ca 1718 med Berit Ommundsdatter ( Liland i Sirdal)' Foreldre til Gunnar ; Sigbjørn Gunnarson Ousdal og Dagna Tolleivsdatter Foreldra til Berit , Ommund Pedersen Liland og Dagna Torkelsdatter . Høle var egen kommune tidligere , nå en del av Sandnes kommune . Finn Lysefjorden på Norges kartet , ferjestedet Lauvik hørte til Høle. Østabø ligger i Hunnedalen . Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lund Olsen

Takk Tove for dine funn, men i mine opplysninger har jeg at Toras far heter Gunnar Omundson, er dette feil? Har denne Gunnar Sigbjørnson en datter med navn Tora? Hvorfor er Tora døpt og gift i Høle hvis familien bodde i Gjesdal? Hvor er Retland? Het både mor til Gunnar og Berit Dagna? Dette ble mange spørsmål, håper jeg får svar. Bjørg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

I følge bygdeboka for (Forsand ) Gjesdal indre del , så blei: Tora Gunnarsdatter f 1726,( dpt 2/6 1726)gift 8/ 5 1750 med Velas Nilson (Berland på Heiå i Bjerkreim )Motland, Mjåland i Riska , Lanes i Bjerkreim , ( 1725, dpt 18/5 ), og som påskrift i gardsopplysningane om bror til Tora står det at ved sjelemanntallet (1758) er Gunnar Sigbjørnson feilskrive som Ommundson , i 1762 er han registrt med det rette farsnavnet , Sigbjørnson . vi må også ha i minne at det ofte var fjellet som skilte og fjorden som bandt folk i sammen . Kirkesogn og kommunegrenser har endra seg i forhold til kommunikasjon i nyere tider. Ett godt og detaljert kart kan ofte være til god hjelp. I følge bygdeboka så het begge bestemødrene til Tora Dagna . Det kan ha vært ett vanlig kvinnenavn i Sirdalen eller så var de to i slekt . Retland er en gård i Hunnedalen, nabo området til Østebø.. Ellers så vil jeg anbefale deg å låne bygdebøkene på bibloteket .Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lund Olsen

Hvilke av slektsbøkene for Sirdal bør jeg låne for å finne gårdene Ousdal og Liland? Bygdebok for Gjesdal indre del (Forsand) er det den av Gudtorm Mikkelson? Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Når det gjelder Sirdalsbøkene kan jeg ikke gi noen råd, men Gjesdal I har Guttorm Mikkelson som forfatter .De to neste har Jørg Eirik Vaula ansvaret for. Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Ousdal Sirdal 1. 502 Liland Sirdal 3. Forsand Forsand 2. Gjesdal Indre del, Maudal og Byrkjedal (2) 2 bind, Jørg Eirik Waula 1998Gjestal Jærens Gards- og Ættesoga (3.opplag 1988)1 bind, Søren Arneson 1939Gjesdal Indre del, Frafjord- og Østabødalen (1) 2 bind,G.Mikkelson 1994Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lund Olsen

Takk for hjelpen så langt. Jeg har bestilt alle disse bøkene på biblioteket, så dette blir spennende. Jeg har lånt Sirdalsbøkene tidligere, men da visste jeg ikke rette navnet på Toras far, og slett ikke at han kom fra Sirdal. Det kan nok hende at jeg må spørre mer senere! Bjørg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.