Gå til innhold
Arkivverket

[#35536] Friedrich Helt-sjømann-fangenskap hos algierske sjørøverer

Gjest Gunnar Sødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Sødal

I et dank tidsskrift har jeg blitt gjort oppmerksom på en artikkel'Klagebreve 1719-1720 fra styrmand Friedrich Helt i fabgenskap hos algierske sørøvere'.Friedrich Helt er sønn av en korporal Helt oh hustru Marie Wahren.Han døde i fangenskap 1734. Han ble tatt til fange 15.juli. Er det noen som vet noe om denne Friedrich.Kan han være i familie med Rasmus Helt som kom til Bergen første halvdel av 1700. Mvh Gunnar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Da jeg engang hadde div. av Dansk Adels Aarbog hjemme støtte jeg på en dansk familie Helt. Husker desverre ikke fornavnene på disse, men de kan slås opp iallfall på s. 490 i årgang 1922 i DAA. En annen bok om våpenskjold (har ikke titlen her, desverre, men den er dansk og fra 1970-årene, tror jeg) viser den adelige del av Helt-familiens slektsvåpen (en helt er en fisk) og det omtales en Wilhelm Helt som fikk våpenpatent 1720 og nevnes at hans sønner reiste utenlands. Deres videre skjebne er ikke kjent. Denne Helt-familien kan en også lese litt om på Lenke under 'Ulrich Pedersen Helt'.Jeg har sett på diskussionene her at det er en del med navnet Helt i Bergen, så hvis du vet at det er derfra Friederich stammer, så er dette jo ikke relevant. Men i tilfelle...Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Hva tidsskriftet heter kan jeg ikke si i farten. Det er ein danske ved navnet Erhard Qvistgaard som har skrevet den , og artikkelen er bassert på Københavns skifterett av 26.april 1740og gjelder skifte etter Friedrich Helt som døde i fangenskap i 1734 og ble begravet på de kristne slavers kirkegård underen sten med innskrift:Frid.Helt. Ifølge vitneforklaringer i skifteretten. Skal prøve å få navnet på tidsskriftet. Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Erh. Qvistgaard: Klagebreve 1719-1720 fra Styrmand Friderich Helt i Fangenskab hos algierske Sørøvere. Personalhistorisk Tidsskrift 9-I-1928 s.224-8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gunnar Sødal

Takker for mange interessante opplysninger så langt. Det som jeg nå er spesiellt interessert i er om det kan finnes noen sammenheng mellom Friedrich Helt som var arrestert og event. Helter i Norge.Er det enentuelt noen som kan hjelpe meg med den siden fra Dansk Adels Årbok som var nevnt i innlegg nr.2 Mvh Gunnar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Leter etter etterkommere av Helt, Lenke . Om de er av samme slekt vet jeg ikke, men Christian Sigfred Helt skal vist være født 1699 i Tyskland ? Han får jo også en sønn med navn Fredrik (Fridrich) Bastian Helt, det er hans første sønn født 1732 i Vinger Hedemark. Fredrich Bastian Helt var også ved sjøkadettene.Jeg vil tro at Fredrich Bastian Helt er oppkalt etter farfar og morfar med dobbeltnavnet ?? Dette er bare en antagelse da jeg har sett det fler ganger.Kanskje ikke noen sammenheng men legger det ved her allikevel.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Har notert følgende om et seilskip fra Bergen som trolig har med de samme Algierske sjørøvere å gjøre: Skipper Michael Jansen de Ruyter, født i Bergen ca.1674 førte i 1713 seilskipet Jomfrue Christine Elisabeth på utenlandsfart, og var eier av store parter i Christine Elisabeth (samme skip?) omkring 1717, da det ble oppbragt av Algierske sjørøvere, og besetningen tatt til slaver. Har desverre ikke notert nøyaktig kildereferanse til dette, men er nokså sikker på at det er beskrevet i et av Bergens Historiske Forenings skrifter, og at det der er beskrevet at det pågikk innsamlinger over lengre tid i Bergen, i forsøk på å kjøpe fri fangene. De Ruyter selv var ikke med på denne tur, men fikk senere utbetalt 2000 Rdl i forsikring etter ulykken, og ble noen år senere oldermann for skipperlauget i Bergen. mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.