Gå til innhold
Arkivverket

[#35538] Anders Larsen på Frøland i Samnanger f 1727. Forfedre?

Gjest Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg går ut ifra at du har sett i Samnanger bygdebok? Hvis ikke står det fölgende:Samnanger Bygdebok I, s. 697: 'Anders Larsson Fröland var född umb. 1727; men der vantar diverre opplysningar um kvar han var i frå. Han var gift umbil 1760 med Guro Vinsiantsdtr. Övre-Gjeravik, f. på Gjeravik i Fusa umb. 1733. Ho var av gamal odalsætt.'Han fikk sköyte i 1760 av sine svogre Vinsiant Vinsiantsson Gjeravik (18 m smör), Knut Vinsiantson Vindenes (18 m smör) og Hans Vindenes (18 m smör ihpl.2 p. 6 m sm)i Fröland.Barna het: Lars (1761), Vinsiants (1763), Synneva (1774) og Olav (1779).Det kan jo tyde på at hans mor het Synneva.På Tveit har jeg ikke funnet noen Lars, det er mulig at det er samme person som du sier.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo KjellaugGodt Nyttår.Jeg antar det er fra en bygdebok jeg har infoen, men desverre så er ingen kilder skrevet opp. Manglet fødselsår på noen av barna og hadde ingen søsken på Guro, så takk for utfyllende info.Anders er 5 tipp til mine barn.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Godt nyttår til deg og dine og-:)Da kan jeg jo föye til litt mer. Side 698 i bb står det at Anders og kona levde som vilkårsfolk i 1801 (som du fant ut) og 'dei er truleg døde i tidi millom 1807 og 1816 då kyrkjebøkerne ikkje vart førde.'Lars ble gift 1790 med Borgny Tomasdtr Børdal (1771). Hun var datter til Tomas Pedersson Børdal (1736-1822) og Seselia Nilsdtr Våga (1744-1801)Vinsiants ble gift 1790 med Anna Pedersdtr Samdal og bodde på Samdal i Fana.Synneva ble gift 1811 med Mons Nilsson Steintveit. Han var født i Kvitingen i 1774 og var enkemann da han gifta seg med Synneva Andersdtr. Han var sønn av Nils Nilsson Kvitingen (f. på Tveit i 1730) og Brita Olavsdtr Nordbø (1733). Første kona var Synneva Larsdtr Vafit f. 1776, datter til Lars Torbjørnson Vafit og Brita Nilsdtr Reistad. De gifta seg i 1796. Hun døde i 1809. Han døde i 1834 og Synneva Andersdtr døde i 1869, 94 år gammel.Er du interessert i mer får du si fra.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.