Gå til innhold
Arkivverket

[#35542] Ole Andersen Langeby (ca 1766-09.02.1835). Hvem var hans foreldre?

Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her er en lenke til Anders Halvorsen med hustru nr. 3 på Sverstad N. i 1801. Lenke Flere sønner bor på gården. Et barnebarn Anne Helvig. Ole Andersen er i alle fall flyttet ut. Kan han være gift og bo på Langeby nå? Jeg finner ingen andre Ole Andersen som er i passe alder med sønn av Anders Halvorsen, Sverstad, her i Sandar i alle fall i 1801. Det styrker vel heller han som kandidat til Ole Andersen Langeby?Kan hende det finnes noe i permer for Nordre Sverstad, på Sandefjord bibliotek?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at jeg glemte lenken til Ole Andersen ( Sverstad)s konfirmasjon: LenkeHer er det tydelig at gårdsnavnene blir brukt som en adresser. Det kan da godt være at Ole Andersen, ( Unneberg, Sverstad, Brønnum, Langeby) egentlig er samme person? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om denne Ole Andersen, sønn av Anders Halvorsen er av interesse finner du slekt bakover på s. 614 i Sandeherredboka. Under 117Store Bergan finner vi foreldre og forfedre av Anders Halvorsen. Her er foreldrene , Halvor Trulsen og Anne Jonsdatters ekteskap i Tjølling.LenkeHalvor Trulsen er nevnt som bruker her 1731-55.Her er også nevnt sønnen Anders Halvorsen som først var på Unneberg, senere på Nordre Sverstad. Brødre og søstre er nevnt også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

God kveld, alle gode hjelpere! Ja, nå begynner Ole Andersen Unneberg å bli ganske interessant! Jeg skal straks gå i gang med sjekk av faddere i hans slekt. Men allerede nå er det et par ting som får en til å sperre øynene opp en smule: i innlegg nr. 48 nevnes en Berte Bjørnumrød, og så ser vi altså at Anders Halvorsen er fra Store Bergan. Såvel Bjørnum som Store Bergan vet vi jo var av betydning i Ole Andersen Langebys liv: Han kalles Bjørnum ved sin første vielse og hans annen kone kom fra Store Bergan.Jeg ser naturligvis at slike sammenfall kan skyldes rene tilfeldigheter, men likevel kan det ikke utelukkes at de kan indikere noe mer. Og stadig er det jo slik at Lorens Berg ikke gir noen opplysninger om hvor Ole Andersen Langeby var født, samtidig som han heller ikke sier noe om hvor det ble av Ole Andersen Unneberg. Og alderen passer svært bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette begynner faktisk å bli ganske spennende. Håper Laila kan sjekke litt i mappene på biblioteket her for deg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

En av Ole Andersen Unnebergs brødre var Kasper. Han har jeg i min database fra før, idet han ektet en søster av en av mine aner. Deres 3 barns faddere kjenner jeg, og der forekommer ingen Ole Andersen, dessverre.Men denne Kasper giftet seg for annen gang med en Marthe Iversdatter og fikk 5 barn til. Deres faddere har jeg ikke notert, dels ikke klart å tyde navnene på grunnet vanskelig lesbar kirkebok for Sandar. Men kanskje andre kan klare det? Her er i så fall de 5 barna og deres dåpsdatoer:Gjert 20.01.1811, Berte Maria 06.11.1814, Hans Christian 12.10.1817, Ivar 14.01.1821 og Martinius 08.01.1826.Med litt flaks forekommer kanskje Ole Andersen Langeby eller noen av hans familie her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er far til Ole Andersen Sverstad, Anders Halvorssøns 3 ekteskap: LenkeDet skal bli spennende å se om det kan finnes noen opplysninger om faddere ved dåpbarn av søsken til Ole Andersen.( Om det er mulig å tyde disse navnene?)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenJeg kan sjekke litt i permene på biblioteket, mener å huske at det ikke foreligger noen fler skifter ang. Sverstad som har betydning for denne debatten. Det betyr ikke at det ikke eksisterer aktuelle skifter.Vi får forsøke å spore opp hva det ble av resten av søskenflokken. Andreas Andersen gifter seg 1806 med enken Anne Katrine Hansdatter fra Haughem, de flytter 1817 til plassen Lia u/Vaggestad Lille. Om de fikk barn er jeg usikker på. Det må sjekkes med kirkeboken. Mulig det er han som døde 1861 på Vaggestad/Gogstad N 83 år.Men tilbake til Anders Halvorsen og hans barn. Han var gift første gang med enken Kari Thorsdatter fra Haraldsrød. Anders var bruker der fra 1747-1752. På den tiden fikk han og Kari to sønner som de kalte Christopher.Den første døde 1748, 2 uker gammel. Den andre Christopher f. 1750 mener jeg må være den som konfirmeres 1766 og kom fra Unneberg M. Videre tror jeg det kan være samme mannen som giftet seg 1774 med Abigail Christophersdatter. Dette paret får flere barn og blir boende på gården Hasle Øvre. Dette blir jo da en halvbror av Ole.Det er jo en Christopher Andersen som er fadder for Ole A. Langebys første barn, men han står jo som Bjørnum i kb. Kan det tenkes at presten har skrevet feil her?? Ren ønsketenkning kanskje. I hvert fall kan fadderne for det ovennevnte paret sjekkes. Deres siste barn som jeg har funnet er født 1794, og da bodde jo Ole på Langeby.Kildene her er Vestfoldslekt og Lorens Bergs Sandeherred.Jeg skal kikke etter flere skifter og faddere for eventuelle brorbarn av Ole. Men jeg har også for tiden på fjernlån kirkebøker fra Nes, Akershus, så jeg må nesten prioritere dette mest da de snart må leveres tilbake. Men innimellom kikker jeg på dette.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er også en datter Anne Helvik nevnt døpt. LenkeHun er ikke nevnt i bygdeboka så langt jeg kan se, muligens død tidlig. Du finner også Simon og Andreas døpt på Vestfoldslekt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tar også med kasper Andersens 2. ekteskap her:LenkeHustru var enke etter Gjert Hanaholmen.Hun kom fra søndre Istre.Kasper var g. 1. gang m. Helge Nilsdatter, fra Kjellberg, hun døde i 1809. Tre barn i 1. ekteskap, minst 5 nevnt i 2. ekteskap. Disse har du vel oversikt over?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det var jo imponerende hvor du har jobba, Gunn! Tusen takk for din fortsatte interesse for denne saken. Om det er noen rimelig rettferdighet tilstede her i verden, bør vi vel lykkes til slutt, så mange timer med oppslag og resonnementer vi nå har bak oss.Jeg jobber med en foreløpig oppsummering av hva vi til nå vet, så får vi se om vi finner noen rimelig vei videre.Vedrørende Helge Nilsdatter: hun er, som nevnt i et tidligere innlegg, søster av en av mine aner, nærmere bestemt Aase Nilsdatter Dal, som er min tippoldemor, mor til min farfars far (altså ane nr. 17 med meg selv som proband). De 2 søstrene er begge født på Dal i Bamble, Helge 1774, Aase 1780. De hadde ytterligere 5 søsken, Helge var nr. 2, Aase nr. 4. De 4 eldste ble alle født på Dal, de 3 yngste på Kjelberg i Sandar i årene ca 1786, 1791 og 1796. Foreldrene til disse 7 barna var Nils Mikkelsen Dal (ca 1735-1808), som opprinnelig kom fra Lunden på Vegårshei, Gjerstad, og Ingeborg Hansdatter Eskeland (1752-1800), også fra Gjerstad.For de spesielt interesserte kan tillegges her at Aase Nilsdatter Dal (1780-1857) ektet Hans Nilsen Stuven 1775-1848), og deres sønn Mathis Hansen Stuven (1820-1893) ektet Ole Andersen Langebys datter Gunhild (1824-1894) fra Oles annet ekteskap med Berte Marie Christensdatter Store Bergan.Om jeg nå evner å holde tungen rett i munnen, og antar at Ole Andersen Langeby virkelig kom fra Unneberg/Sverstad og var bror av Kasper Andersen Sverstad, så betyr det 1) at Kasper var onkel (farbror) til Gunhild Olsdatter Langeby, og 2) at Kaspers kone Helge var tante (moster) til samme Gunhilds ektemann Mathis. (Kanskje tampen brenner litte bitte grann nå?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det ser ut til at tempen brenner, men jeg har ikke greid å finne noe bevis hittil.Her er ekteskapsinnføring på Helge Nilsdatter fra Kjeldberg og Casper Andersen. bror til Ole Andersen: LenkeHer ser ut til å være et uvanlig slektskapsforhold som du har funnet ut. I alle fall er det familiebånd. Ser ut til at det krever å holde tungen rett i munnen her. Skal se under Kjellberg, om det kan stå noe av interesse der?Følger spent med i hva dere finner , det er en fasinerende hobby dette.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Flere momenter som kanskje kan være verd å merke seg:Anders Halvorsen og hans kone Anne Hansdatter fikk iflg. Lorens Berg 6 sønner, og blant dem var det en Ole, f. ca 1766(?) og en Kasper, f. 1768. Men de hadde også en søster, Anne Helvig, f. og d. 1770. Og både Ole Andersen Langeby (OAL) og Kasper Andersen Sverstad (KAS) døper en datter Anne Helvig, henholdsvis i 1808 og 1798. Om nå OAL og KAS virkelig var brødre, kan det være slik at de begge valgte å kalle opp sin eneste søster, som ikke levde opp?Det kunne vært spennende å se om noen av Kaspers øvrige brødre, Anders, Hans, Simon og Andreas, kanskje også fikk en datter som døptes Anne Helvig?Om nå OAL virkelig var sønn av Anders Halvorsen Unneberg/Sverstad og Anne Hansdatter, kan vi så se noen oppkalling ved de navn han ga sine 5 + 1 barn?Barn nr. 1: Anna Maria. kan naturligvis være oppkalt, helt etter rådende skikk, etter Anders Halvorsens kone, Oles her antatte mor. (Men også Gunhild Nilsdatter Fevangs mor het Anne, og det gjorde faktisk også Anders Halvorsens mor, så det forelå kanskje en tre-dobbelt grunn for oppkalling her).Barn nr. 2: Berte Maria kan være oppkalt etter sin mors søster, men det blir vel litt spekulativt. Kanskje fantes det også andre slektninger med dette relativt vanlige navnet, uten at jeg kan se det idag.Barn nr. 3: Nils, åpenbart oppkalt etter sin morfar Nils Børgesen Fevang.Barn nr. 4: Anders, like åpenbart oppkalt etter sin farfar.Barn nr. 5: Anne Helvig: se ovenfor.Barn nr. 6 (det eneste i OALs annet ekteskap): Gunhild, oppkalt etter OALs første kone, også det helt i tråd med rådende skikk og bruk.Det er vel en alminnelig erfaring at folk tok oppkallingsskikkene på alvor på den tiden vi her snakker om, slik at vi bør kunne tillegge slike mulige oppkallinger en viss vekt. Og omvendt: dersom oppkalling ikke synes å være foretatt, så kan det indikere at vi er på villspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har også lett litt på IGI . Her fant jeg føgende barn av Kasper Andersen Sverstad og Helge Nilsdatter:legger en lenke til den første: LenkeNr. 2 Anne Helvig Kaspersdatter Nr. 3 Ingeborg Marie Kaspersdatter nr. 4 Gjert Kaspersen Nr. 5 Hans Kristian KaspersenDet hadde vært interessant å finne faddere ved disse barna dåp?s. 391 Sandeheredboka, under Kjellberg er nevnt 1775 korporal Hans Hansen Haugan, han tok et godt tak med opprydding. Han flyttet dog til Brønnum. 1780 fæstes Kjelberg av Nils Mikkelsøn,Dal, en vestlending hvis mor hadde kjøpt Vestre Vittersen.Nils døde i 1808 , over 70 år. G. 1. g. m Ingeborg Hansdatter, sist m. Barbro Svines. Fem døtre m. Ingeborg.1. Helge g.m KASPER SVERSTAD 2. Anne Helvig g.m Nils Anderssøn 3.Aase g.m Hans Stuen, 4. Mette 5. Anne MariaKjelberg ble delt i 1796. Senere ble Kjelberg klokkergård.Har ikke funnet hvor det ble av de andre brødrene til Simen Andersen etter 1801, Hans Andersen og Andreas. Kan hende du har en oversikt over dette?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Her er flere 'pussige sammentreff' (men likevel rene tilfeldigheter?). Hør bare:Stadig forutsatt at Ole Andersen Langeby (OAL) er identisk med OA Unneberg, og følgelig bror til Kasper Andersen Sverstad (KAS), så er deres barn søskenbarn. En sønn av KAS, Andreas Kaspersen Sverstad, ektet Line Karlsdatter Vindal. OALs datter Gunhild Marie Olsdatter Langeby (min oldemor), som her altså forutsettes å være søskenbarn til Andreas Kaspersen, ektet Mathis Hansen Stuven (min oldefar). Og denne Mathis er faktisk søskenbarn til Line Karlsdatter Vindal, idet deres fedre, Hans Nilsen Stuven og Karl Nilsen Kroken, var brødre, sønner av Nils Hansen Rønningen og Torine Karlsdatter Skinmo!Ikke tror jeg slikt bør tillegges noen som helst vekt, men man må jo innrømme at opplegg til samvær mellom de ulike familiene vi her snakker om har foreligget i fullt monn.Hvem finner først noe mer håndfast? For egen del tar jeg kvelden nå. God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er Andreas Kaspersens sønns ekteskap med Line Carlsdatter: LenkeSkal se om jeg får mulighet til en bibliotektur de nærmeste dager for å se i mappene på Nordre Sverstad, Langeby og Kjelberg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg vet ikke om dette kan være en bror av Ole Andersen, Hans Andersen? I 1801 bor Hans ugift, hjemme hos foreldre fortsatt, og den første som gifter seg av Hans Andersener i Sandar etter 1801, er denne karen i 1805:LenkeHans Anderssen Sverstad bøhøver ikke være samme kar.Han kan godt ha giftet seg et annet sted, men de fleste fant ektefeller i bygda? Om han ikke døde ugift da?Den Hans Andersen som gifter seg med Maren Sibille Jensdatter ser ut til å få mange barn døpt i Sandar: Disse er nevnt på IGI: Sibille dpt. 15 okt 1815 Anne dpt 19 okt 1817 Jens Christian dpt 16 apr 1820 Anders dpt. 30 des 1823 Jacob dpt 4 may 1828( Med forbehold om rett avskrift.) Hvor denne familien oppholdt seg har jeg ikke funnet ut til nå. Dessverre er ikke kirkebøker for denne perioden digitalisert, så jeg kan ikke finne ut i farten om denne Hans Andersen er bror av Ole Andersen. Sønner av Anders Halvorsen , Sverstad.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre har jeg nok ikke funnet rette Hans Andersen. Jeg fant nemlig Maren Sibillie under døde på Haneholmen, g. m Hans Andersen. LenkeDenne Hans Andersen mener L. Berg må være sønn av Anders Olsen Vestre Gjekstad. ( nevnt under Haneholmen s. 623.) Her er bare nevnt at en sønn Anders, i følge l. Berg.( Det blir litt fram og tilbake nå) Må nok ta en bibliotektur. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.