Gå til innhold
Arkivverket

[#35542] Ole Andersen Langeby (ca 1766-09.02.1835). Hvem var hans foreldre?

Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Til ditt siste innlegg, Gunn (innlegg nr. 75): Dette får jeg ikke til å stemme. Hans Andersen Sverstad, sønn av Anders Halvorsen og Anne Hansdatter, ble født 30.01.1774, og jeg finner ham konfirmert 31.10.1790. Det må derfor være en annen Hans Andersen Sverstad du har funnet konfirmert i 1766, trolig sønn av Anders Hansen, som 2 år senere flyttet fra Nordre Sverstad til Herre-Unneberg, bruk nr. 2. Sønnen Hans kom til Vestre Unneberg (se Lorens Berg, side 427 og 431).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiEtter å ha gått igjennom notatene jeg gjorde forrige uke om faddere for barn av Kasper Andersen, ser jeg at Christopher Andersen Hasle som jeg nevnte i innlegg 58, er halvbror av Kasper Andersen Sverstad og hans brødre. Både Christopher, hans kone og sønnen Hans er fadder for barn av Kasper.Har i kveld vært på biblioteket og sett på faddere for Christophers sine barn. Finner ingen Ole Andersen der. For datteren Anne Maria f. 1794 er Kasper Andersen fadder.Kikket igjen på permer, under Sverstad finner jeg bare skifte etter Anne Hansdatter i 1787 og etter Helga Nilsdatter i 1809. Ved skiftet i 1787 er Ole Andersen i live og 25 år. Etter Helga er bare enkemannen Kasper og tre barn nevnt. Ingen formyndere.Kikket også i permen for gården Bøe, hvor en Simen Sverstad døde (nevnt i innlegg 59). Finner ikke noe skifte der.At jeg ikke finner noe i permene behøver ikke bety at det ikke foreligger noe skifter.Finner det litt merkelig at Ole Andersen ikke er fadder for noen av sine brødres barn. Mulig dette ikke er riktig familie?? Hva med den Christopher Andersen Bjørnum som er fadder for et av Ole A. Langebys barn, hvem var han?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, du har helt rett, denne karen passer ikke med alder, konfirmert i 1766. Jeg har nok vært for rask på labben her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er på nytt Hans Andersens dåp: LenkeJeg er enig med Laila i at den Christopher Andersen som er nevnt med dåp kan være av interesse.Har ikke funnet noen som passer helt til Ole Andersen f. ca 1762 ( I følge skiftet ?)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenTil Gunn: Ole Andersen Unneberg/Sverstad er født 1765, så alderen i skiftet er nok feil. Av hvilken grunn vet jeg ikke. Det var klønete av meg å skrive det på den måten jeg gjorde i innlegg 77 :-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, det er ikke lett dette, når det er så mange med samme navn omtrent i samme alder.Nå lurer jeg på om Christopher Andersen Hasle og Christopher Andersen Bjørnnum kan være samme person også? Folk flyttet mye rundt i de dage og når de brukte gårdsnavn om de var ansatt på en gård en tid, blir det litt vanskelig å følge med.Jeg har lest mye under de forskjellige gårder i både gamle L. Berg og i nyere Sandarbøker, men hittil har jeg heller ikke funnet noen ledetråd.Har prøvd meg i Tjølling, Hedrum og Stokke også, men puslespillet har ikke gått opp.Liker ikke å gi opp, så jeg skal også gå løs på gårdsmappene, muligens i morgen.Det ser ut til at Sverstadfolket bør studeres nærmere. Mange forgreninger her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel den halvbror til Ole Andersen med samme far, Anders Halvorsen, dpt her:LenkeKan det være en mulighet for at han også har arbeidet en tid på Bjørnum, derav navnet?Bare en tanke.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser i Sandeherredboka at Anders Halvorsen giftet seg med enken Kari etter , Kristoffer Hansen på Haraldsrød. Kari og Anders må ha fått sønnen Christopher her på Haraldsrød før de flyttet til Unneberg og senere til Sverstad. Ole Langeby kaltes jo også Bjørnnum , selv om han ikke heller er nevnt i bygdeboka under denne gården, det jeg kan se. Den Christopher Andersen Bjørnum som var nevnt som faddder, kan han være halvbror til Ole Andersen, Sverstad ? Jeg har ikke helt klart for meg når de forskjellinge flyttinger mellom gårdene foregikk, men det har vel både du Laila og Hans, tenker jeg.Mulig jeg er helt på vildspor? Hva tror dere ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til innlegg 84: Jeg synes det er en spennende ide at fadderen Christopher Andersen Bjørnum ved Ole Andersen Bjørnums første datters dåp i 1792 kunne tenkes å være Oles halvbror. Om dette skulle kunne bekreftes, har vi vel bortimot bingo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg ser (Vestfold-slekt) at Kristoffer Andersen og hans Abigael får 8 barn (3 sønner, 5 døtre) i årene 1774-94. De føler seg visst ikke svært bundet av oppkallingsskikkene, ser det ut til, idet først den tredje sønnen kalles Anders, etter en Hans og en Thor. Og ingen Kristoffer. Men kan Thor være oppkalt etter den velaktede lensmannen på Bjørnum, Thor Trulsen? Vel ingen umulighet dersom Kristoffer Andersen Bjørnum er identisk med Kristoffer Andersen Hasle. Sikkert nok er dette spekulativt, som så mye annet som er lansert i denne debatten. Men noen hypoteser må vi jo kaste frem, for deretter å prøve å verifisere eller avkrefte dem.Og at to halvbrødre (Kristoffer og Ole?) bosetter seg (tar tjeneste?) på samme gård, virker jo ikke urimelig. At den mektige lensmann Thor Trulsen hadde tjenestefolk, kan vi sikkert regne med.Takk til dere alle for stor innsats idag også, og vel møtt i morgen!MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er Christopher Andersen konfirmant:LenkePussig nok har jeg ikke funnet Ole Anderersen som konfirmant i rett alder til nå. I dag må jeg nok få meg en bibliotektur. Håper det er mulig å finne et rett spor i alle mappene. Det blir mange gårdsnavn å sjekke nå etter hvert etter biter i dette puslespillet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, her fant jeg igjen Ole Andersens konfirmasjon. LenkeHan var ca 17 år på dette tidspunkt. Etter dette har han sikkert dratt ut i tjeneste. Med så mange søsken i flokken måtte nok mange ut.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

God morgenJeg for min del er sikker på at Christopher Andersen Hasle Øvre er halvbror til søskenflokken fra Sverstad.Moren til Christopher, Kari Thorsdatter var først gift med Kristoffer Hansen Haraldsrød. De fikk flere barn. Deriblant en Hans og en Thor.Hans f. 1742, døde 1764 på Unneberg M 21 år gammel. Thor f. 1733, dør 1766 på Krika i Stokke, 32 år gammel.Slik jeg ser det har Christopher kalt opp sine halvbrødre som døde ganske unge.Videre ser jeg på Vestfoldslekt at Karen Thorsdatter og hennes første mann også fikk en datter Berte som døde ung og en datter Anne som også døde ung. Christopher Andersen Hasle døper to jenter for Berte, og navnet Anne kommer inn på både Anne Katrine og Anne Maria.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser at Anders Halvorsen og Kari har fått to sønner dpt Christopher Andersen, en dpt 1748 og den neste 1/1 1750. sikkert oppkalt etter en bror som døde tidlig:LenkeBiblioteket neste stopp for meg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser at Anders Halvorsen og Kari har fått to sønner dpt Christopher Andersen, en dpt 1748 og den neste 1/1 1750. sikkert oppkalt etter en bror som døde tidlig:LenkeBiblioteket neste stopp for meg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg sittet på biblioteket noen timer og bladd i de gamle gårdsprotokoller fra Langeby, Sverstad, Herre-Unneberg, Hasle og Bjørnum.Har sett etter både skifter, og skjøter og kirkebokavskrifter.Under Bjørnum manglet dessverre kopi av papirer mellom 1762 -1801. Det som ville vært mest av interesse for å finne ut om Ole Andersen Sverstad og Ole Andersen,Bjørnum var samme mann. Heller ikke noen Christopher Andersen, Bjørnum fant jeg nevnt på Bjørnum.Det var en del navn på ansatte gårdsarbeidere tidligere, men ingen i det tidsrommet mellom konfirmasjonene og giftemål til Christopher Andersen,Sverstad( Hasle), og Ole Andersen Sverstad ( Langeby????.)Ellers fant jeg mye om familien til Kristoffer Andersen ( Sverstad) Hasle. Bruker fra 1774-1803. Gift med Abigael Kristoffersdatter, Hasle.Far til Abigael overlot gården til svigersønn mot at han og hustruen skulle få føderåd på gården.Her var nevnt alle etterkommere av Kristoffer Andersen og også hvor de havnet senere.Fant ikke noe som kunne tyde på at Christopher Andersen hadde tjent på Bjørnum. Han kan likevel teoretisk ha vært i tjeneste på Bjørnum. Broren Ole Andersen, kan meget vel ha overtatt plass etter den eldre broren etter at han ble konfirmert.Mysteriet er dessverre ikke løst , men jeg tror fortsatt at tampen brenner.Rakk ikke å se i kirkebøker i filmruller i dag. Der har dere jo også sett etter faddere før, og har bra oversikt.Vet ikke i farten nå hvor jeg kan lete for å finne en oversikt over ansatte på Bjørnum mellom 1770-1790, eller om det finnes noen oversikt over dette.Fant de samme skifter som Laila nevnte, og det var som du sa feil i alder på Ole Andersen her.Jeg har notert mye fra protokollene, men jeg får se om det dukker opp noe som kan kaste lys over sakene ved ny gjennomlesing av raske notater.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Ja, at Christopher Andersen Hasle kan være halvbror til de 6 brødrene på Sverstad er jeg også nå tilbøyelig til å tro. Jeg har nemlig nettopp skrevet av alle fadderne til Christopher Andersen Hasles og hustru Abigails 8 barn, og da jeg endelig kom til det åttende barnet, Anne Maria, dukket Casper Andersen Sverstad opp som 5. og siste fadder. For de 7 første barna fant jeg bare folk på Hasle, men for barn nr. 8 var også fadder nr. 2 annet steds fra. Denne fadderen var Maria Christophersdatter Haraldsrød. Hun har jeg ikke enda klart å identifisere nærmere, men Haraldsrød låter jo bra.En mulighet er at denne Mari opprinnelig er fra Vaggestad, født 08.10.1752 som datter av Christopher Hansen og Ragne Olsdatter. (Lorens Berg sier på side 215: 'Deres tre barn Søren, Anders og Mari hører vi ikke mer til.')Ellers ser jeg også nå at min ide om en mulig oppkalling av lensmann Thor Trulsen Bjørnum (innlegg 87) nok har lite for seg, siden Christopher Andersens egen morfar jo het Thor.Et ekstra problem surrer i mitt hode: hvorfor er det Kasper, sønn nr. 2 av de 6 på Sverstad, og ikke eldstemann Ole som overtar gården? Om vi nå igjen forutsetter (hva vi enda ikke vet, NB!) at Ole Andersen Langeby er identisk med Ole Andersen Unneberg/Sverstad, er da kanskje forklaringen den at Ole 'ble nødt til' å gifte seg i 1792 med den høygravide Gunhild Nilsdatter Fevang mens han var i tjeneste på Bjørnum, mens hans far enda ønsket å drive Sverstad selv? Isteden etablerte Ole seg på Langeby, men der gikk det visst ikke så bra med ham, og når faren noe senere ville trekke seg tilbake, fremsto derfor Kasper som mer aktuell til å overta?Vel, slik kan en saktens spekulere - .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Gunn: jeg brukte litt lang tid på mitt forrige innlegg (94), og så derfor ikke ditt (nr. 93) før etter at jeg la det inn. Jeg skylder deg jo igjen en stor takk for din store innsats i denne saken.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg har nok også tenkt den samme tanken som deg på hvorfor ikke den eldste sønnen Ole Andersen, Sverstad overtok gården.Han måtte vel ha avstått den til Kasper, og noen papirer på dette burde vel finnes?Jeg skal studere mine notater og komme tilbake senere om jeg finner noe nytt av interesse for saken.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg har nok også tenkt den samme tanken som deg på hvorfor ikke den eldste sønnen Ole Andersen, Sverstad overtok gården.Han måtte vel ha avstått den til Kasper, og noen papirer på dette burde vel finnes?Jeg skal studere mine notater og komme tilbake senere om jeg finner noe nytt av interesse for saken.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her skjedde noe mystisk. Mitt siste innlegg kom inn to ganger.Ellers har jeg lett litt etter den Mari Christophersdatter som var fadder.Lurer på om det kan være denne damen, om alder passer:LenkeFinner ikke andre under Haraldsrød i farten i L. Berg, s. 437.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg ser at jeg har gjort meg skyldig i en tankemessig 'kortslutning': Fadderen Christopher Andersen Bjørnum, fadder for Ole Andersen Bjørnum/Langebys førstefødte i 1792, kan neppe være identisk med Christopher Andersen Ø. Hasle, for i 1792 har denne Christopher allerede bodd minst 18 år på Ø. Hasle, der han har kone og 7 barn. Og om Christopher og Ole virkelig var halvbrødre, så kan de ikke ha vært samtidig på Bjørnum.Nå finner jeg imidlertid ikke flere Christopher Andersen i Sandar av noenlunde passende alder, så jeg begynner å undres på om presten kan ha skrevet feil hjemsted på fadderen Christopher Andersen i 1792?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser også at at halvbrødrene Christopher og Ole ikke kan ha vært på Bjørnum samtidig.Som jeg antydet kan Ole muligens ha avløst den eldre broren, eller kommet til Bjørmum senere, siden aldresforskjellen er så stor.Kan navnet Bjørnum ha hengt ved disse karene lenge etter at de har flyttet fra jobbene der? Jeg har heller ikke funnet en annen som passer til Christopher Andersen Bjørnum, fadder til Ole Andersen Langebys første barn. Ganske innfløkt dette. Kan hende presteinnføringene ikke alltid var så nøyaktig med bostedstedsangivelse?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.