Gå til innhold
Arkivverket

[#35542] Ole Andersen Langeby (ca 1766-09.02.1835). Hvem var hans foreldre?

Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg følger fortsatt med i denne spennende teoriutveksling om Ole Anderssens opphav.På s. 466 i Sandeherredboka Under Smerød eller Sand, finner jeg en del interessante opplysninger om Anders Jensen, Stavnum. Kjøpte gården Sand for 801 daler Bruker av Sand 1779-82 , da han seilte seg bort.Sitat: Anders Jensen var en spekulant og satt i betydelige forretninger, skjønt han nok ikke hadde stort driftskapital. Allerede på Nes begynte han å bygge skuter.Ved sin død hadde han foruten Sand også gården Tufte, som nu blev solgt til lensmand Matthis Berg for 2001 daler.I fart hadde han briggen ' Anne Berthe ' som Anders Foyn kjøpe for 2515 daler, og på Sands-verven stod to fartøyer på stablen. Den ene var av eik og bok, 95 hollandske fot i kjølen, 30 fot bred i Skjærgangen, og 22 fot høyt: det kjøpe Anders Engø for 2100 daler.Det andre var av bok og furu, og det fikk Vilhelm Goen på Tjømø for 960.Dette vil vel si at det er mulighet for at sønnen Ole kan ha fått tilgang til noen av disse midlene?Han var i følge boka 19 år ved farens død. Det kan likevel ha gått dårlig med Olses økonomi senere og at han derfor måtte selge gården.( Dette er også bare løse tanker, men det ser ut som om Anders Jensen til tider hadde bra med midler ?)Lykke til med fortsatt leting for å løse mysteriet. Kan det finnes kilder som viser noe om hvor det ble av midlene etter Anders Jensen?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å si at din teori om Ole Andersens første barn som ble født så raskt etter ekteskapsinngåelsen også kan ha noe for seg. ( Litt uvanlig vel) ekteskap 23 mars , fødsel 29 mars.)Slike hemmeligheter får man vel aldri svar på.Det som kan styrke din løse teori her, kan du lese om på s. 319 i Sandeherresboka. ( Her handler det om lensmanns -sønnen, Tor Trossøns triste skjebne. Hans ekteskap oppløst ved kongelig bevilling 1795. )Dette har du vel sikkert lest som bakgrunn for dine spekulasjoner?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiJeg har nå lest artikkelen din på nytt. Jeg er fortsatt enig i at Ole Andersen Langeby kan være sønn av Anders Jensen Stavnum/Ø. Nes. Men som du sier det endelige beviset mangler.Jeg har tidligere sett på faddere for barna til Ole A. Langeby og hustruer. Noen har jeg problemer med å tyde. Kan vi sammenligne det vi har funnet?Du skriver også i artikkelen at du har sett på faddere for barnebarn av Anders Jensen, men kanskje ikke alle. Hvilke har du sett på, kanskje jeg kan se på noen også.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Laila (og andre interesserte): Her er hva jeg har notert meg av faddere og forlovere til Anders Jensens barn og barnebarn og av faddere til Ole Andersen Langebys barn. Listene er ikke komplett, som du vil se, så kanskje kan du supplere?Noen faddere og forlovere til Anders Jensens etterkommere:Datteren Aase Maria, f. 22.07.1757 på Hønnerød i Sandar, døpt 27.07.1757 i Sandar, gift i Stokke 30.10.1775 med Hans Pedersen Storevar. Faddere: Mette Hans St. Førstad, Anichen Jensd. Ø. Næs, Jacob Christensen Engøe, Ole Pedersen Slenæs og Lars Anundsen Ø. Næs. Forlovere: Mathias Laschen og Casper Brun.Aase Marias barns faddere: Johanne Maria 1777: Lars Solberg, Simen Bruun, Michel Henrichsen Waal, Olea Borevahr, Karen Henrichsd. Store Wahr. Helvig 1779: Else Maria Jacobsd. Stavnum, Anne AndersDatter ibid., Casper Bruun, David Pedersen Bøll, Lars Jensen Solberg. Peder 1781: Anne Maria Pedersd. Store Wahr, Christine HenrichsDatter, Lars Jensen Solberg, Simen Bruun, Lars Henrichsen Store Wahr. Andrea 1783: Mari Abrahamsd, Store Wahr, Thonette HenrichsDatter ibd., Casper Brun, Lars Henrichsen Store Wahr, Jens Andersen Sand. Anders 1785: Else Maria Jacobsd. Sand, Anne Magrete HenrichsDatter Store Wahr, Casper Simensen Bruun, S. (?) Christopher Schøyen, Lars Henrichsen. Hans 1788: ??? Anne Maria 1791: Anne Maria Larsd. Store Wahr, Anne Andersd. Solberg, Michel Henrichsen Waal, Serg. Anders Bache, Johannes Andersen Solberg. Gunhild 1794: Jacobea Ditmansd. Solberg, Helvig Sophia Christophersd. Bogen, Casper Berrevahr, Christen Sørensen Wornes, Peter Davidsen Bull. Hans Christian 1797: Helvig Sophie Christophersd. Klaasta, Berte Maria Ask, Christen Sørensen Wornes, Andreas Larsen Solberg, Peter Davidsen Bull'Datteren Anne, f. 31.08.1759 på Østre Nes i Sandar, døpt 05.09.1759 i Sandar, gift 1776 i Stokke med Simen Simensen Brun. Faddere: Annichen Christen Hønerøds, Helvig Anundsd. Ø. Næs, Hans Christensen St. Førstad, Lars Anundsen Ø. Næs og Niels Jensen ibidem. Forlovere: Casper Brun og Ole Pedersen.Annes barns faddere: Johanne Marie 1777: Anne Maria Bøll, Aase Maria Store War, Casper Berrevar, Jens Larsen Hystad, Mad. Samsing. Christian 1779: Aase Maria Store Wahr, Gunill Pedersd. St. Wahr, Serg. Jens Hystad, Casper Brun, Monsr. Samsing, Ole Jacobsen Stavnum. Helvig 1781: Else Maria Sand, Christense Christophersdatter Schøyen, Jens Andersen Sand, Andreas Bøll, Peter Bøll, Andreas Sørensen. Anders 1784: Else Maria Sand, Aase Maria Store Wahr, Christine Maria Bøll, Casper Bruun, David Bøll, Anders Sørensen og Søren Sørensen Anders 1786: Aase Maria StoreWahr, Tonette Henrichsd. Sand, Andreas Sand, Lars Henrichsen Store Wahr, David Bøll, Søren Sørensen. Simen 1788: Aase Maria Andersdatter Store Wahr, Johanne Larsdatter Solberg, Hans Store Wahr, Lars Henrichsen ibid., Anders Larsen Solberg. Ingebor Maria 1790: Johanne Maria Larsd. Solberg, Live Jørgensdatter Ausen (Aasen?), Casper Simonsen Bærevar, Hans Pedersen Storevar, Lars Henrichsen Storevar Simen 1793: Else Maria Egelund, Helvig Sophia Schøyen, Giert Christophersen Bogen, Giert Caspersen Berrevahr, Johannes Amundsen Bogen. Jens ca 1800: ???Sønnen Jens, f. 26.04.1762 på Østre Nes i Sandar, døpt i Sandar 02.05.1762, gift 16.12.1785 i Stokke med Tonette Henriksdatter Storevar. Faddere: Ragne Niels Røens, Helvig Anunsd. Ø. Næs, Hans Hansen Huvigen, Christen Sifrids -??- og Anders Jensen Sjuve. Forlovere: Mathias Synbye og Christopher Scøjen.Jens’s barns faddere: Anders 1786: Else Maria Sand, Elisabet ChristophersDatter Bogen, Hans Store Wahr, Ole Nielsen Klaastad, Lars Storevahr. Henrich ca 1788: ??? (har ikke funnet hans dåp i Stokke).Sønnen Ole, f. 11.01.1764 på Østre Nes, døpt 24.01.1764 i Sandar, død høsten 1764. Faddere: Berthe Christens Bugaarden, Ane JacobsD. Engøe, Christen Michels. Bugaarden, Hans Hansen Huvigen og Christen Hans St. Førstad.Sønnen Ole, f. 1766 på Nordre Stavnum i Stokke, døpt i Stokke 19.01.1766, gift (1) 23.03.1792 i Sandar med Gunhild Nilsdatter Fevang, gift (2) 24.10.1823 i Sandar med Berthe Maria Christensdatter Store Bergan. Faddere: ??? (tror nok jeg har notert dem, men finner dem dessverre ikke i farten). Forlovere (1): Børre Rasmus. Fevang og Niels Tolfs. Bjørnumrød. Forlovere (2): ???Noen av Ole Andersen Langebys barns faddere: Anna Maria 1792: Elsebeth Mortensdtr. Fævang og Helene Larsdtr. ibid. under Klokkeren Hans Ditmansen, John Larsen Fævang og Christopher Andersen Biørnum. Berte Maria 1794: Grethe Anundsd. Langebye og P. Marie Anundsdatter ibid, Anders Olsen ibid, Peder Christophersen ibid og Niels Sørensen Jaaberg. Ole ca 1799: (ikke funnet hans dåp i Sandar). Nils 1799: Anne Elisabeth Kristensdtr. Langebye, Maria Anunsdtr. ibid, Iver Bentserøed, Peder Buer, Anders Langebye. Anders 1803: Inger Marie Tolfsdtr. Buer, Marie Anundsdtr. Langebye, Hans Anundsen ibid, Kristoffer Tostensen ibid og Anders Olsen ibid. Anne Helvig 1808: ??? Gunhild Marie 1824: ???Sønnen Mikkel, f. 1771 på Nordre Stavnum i Stokke, døpt ???, gift (1) i Stokke 29.09.1794 med Helvig Sofia Kristoffersdatter Schøyen, gift (2) 1815 med Berte Kristine Andersdatter Hvaal. Faddere: ??? Forlovere (ved den ene vielsen): Peder Melsom og Søren Andersen Sanden. (Jeg har ikke notert noen barn av Mikkel, men ser av FT 1801 at han og Helvig da hadde 3).PS: for å lette oversikten av det ovenstående hadde jeg uthevet noen navn og brukt litt ulik marg, men ser nå at slikt ser ut til å bli borte når innlegget legges inn her (?). DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Gunn;for å finne ut av hvor det ble av Anders Jensens midler, kan man starte med skiftet etter ham og se hvor mye som var i behold da han døde. At både eiendom og skuter ble solgt da han døde, kan jo tyde på at det var mange kreditorer som krevde sitt. I samme retning peker Bergs utsagn om at 'han nok ikke hadde stort av driftskapital'. Å handle gårder etc for lånte penger var utbredt, så det er ikke sikkert det ble rart igjen til arvingene.At noen giftet seg i hui og hast for å være gift når barnet kom, har jeg sett flere eksempler på, så helt uvanlig var det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjen HansJeg skal kikke på dette mer i morgen. Men jeg regner med at du har gått igjenneom flere ganger for å finne en ledetråd.Jeg skal se på Mikkel sine barns faddere, og kanskje ta for meg Anders Halvorsens barnebarn, i hvert fall så langt jeg kan finne dem. Får nok ikke gjort så mye før til uken. Så da får vi se hva det kan komme ut av dette.Når det gjelder faddere for Ole Andersen Langebys barn, ser det ut som vi er ganske like der. Anne Helvig sine faddere er helt uleselige da skriften nesten er helt borte. Kan se ut som om det er en Christophersen Langeby og ei Olsdatter Langeby. Har heller ikke faddere for Gunhild Maria. Ellers er det ganske likt på de fire andre barna. Du nevner en Ole som skal være OALs og Gunhilds sønn. Jeg har ikke lett i k.b etter en Ole f. 1799, men du tror ikke det kan være en feil i FT 1801 og at sønnen på to år der skal være Nils??mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til Kristian. Hvor kan man finne skftet etter Anders Jensen tro?Jeg har lett gjennom skifter i Larvik fra det aktuelle tidsrom uten å finne det der.Kan det tyde på at boet var uten nevneverdige verdier og ikke notert opp?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg kom til å lese litt om enken etter Anders Jensen, Else Maria Jacobsdatter. ( datter av Jacob Engø.)Det står at hun g.seg med Andreas Sørensen . Så kommer en opplysning om at enken Else Marie hadde kjøpt Sand for 1200 daler på auksjon etter mannes død.Kan hun ha disponert disse midler, eller er dette også lånte penger? Anders Sørensen var skipper og bruker på Sand 1784-1800 og flyttet senere til Eikelund i Stokke.Det brude vel være et skifte etter Anders Jensen med barn fra to ekteskap. Jeg har ikke sett i permen om Sand om det finnes kopi av skifter her fra denne tiden. Kan hende du Laila kan finne noe her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Skiftedatabasen på nett er for Larvik byfogdembete, altså Larvik by med ladestedet Sandefjord. Hvis det er der du har lett, er det ikke rart skiftet ikke dukker opp. Bygdene sorterte under Larvik sorenskriveri, og skiftet vil finnes der (mikrofilmet, og sikkert tilgjengelig på Sandefjord bibliotek).Så vidt jeg forstår, benytter du deg flittig av permer med diverse materiale for de forskjellige Sandar-gårdene på Sandefjord bibliotek. Jeg har ikke erfaring med dem, men kan det finnes et utdrag av skiftet i en eventuell perm for Smerød/Sand?Verdier må det ha vært enormt av i boet; det går fram av Bergs omtale. Om verdiene gikk med til å dekke gjeld, er en annen sak.PS: Når Berg delvis lister barna ved å vise til deres alder ved farens død, er det tydelig at han har hentet opplysningene fra et skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Da kom det et innlegg mellom mitt innlegg og det jeg svarte på!At det ble holdt auksjon, kan tyde på et behov for å realisere boets verdier, kanskje for å dekke eventuelle kreditorers krav. Sand hadde vel neppe gått under hammeren om enken var i stand til, og ønsket, å beholde gården!Om de 1200 rd så var lånte eller ikke, kan tingbøkene og pantebøkene gi svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk til deg Kristian om dette med skiftene, og de andre tankene om dette. Jeg får overlate til Laila å lete i mappene på biblioteket i Sandefjord denne gang.Elleres står det litt om Andreas Sørensen under Eikelund i Stokkeboka.Han var skipper og gjorde et godt enkegifte på SAND , med Else Jacobsdatter:http://www.vestfold-slekt.net/stokke/bygdebok/Det kan vel tyde på at enken fikk med seg en del verdier i boet etter 1. ektemann likevel?Håper du vil finne noe i permene om skiftet på Sand, eller i panteregister ( om det finnes kopier noe sted i Sandefjord ?)Lykke til både Hans og Laila.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei HansHar vært på biblioteket idag. Har dessverre ikke gode nyheter.Sjekket faddere for barna til Mikkel Andersen og hustruen i Stokke. Jeg finner en Ole Andersen som fadder for Christopher Mikkelsen døpt 15/11 1796 i Stokke. Denne Ole Andersen har 'adresse' Sand. Av Mikkels 8 barn (som jeg vet om) er Ole Andersen kun fadder for barnet født i 1796Jeg tolker det da dit hen at Anders Jensen Stavnum ikke er far til Ole Andersen Langeby. Dette fordi Ole A. Langeby bodde på Langeby i 1796. Hva tror du?Jeg sjekket også faddere for barn av Kasper Andersen Sverstad. Ingen Ole Andersen som fadder. Men der har jeg nok ikke sett på alle barna da kirkeboken på enkelte steder er uleselig. Men Ole Andersen er ikke fadder for hans fire første barn. Sønnen Gjert f. 1811 er fadderne noe utydelig så der skal jeg ikke være for bastant, men jeg kan ikke se at det er noen med bosted Langeby ihvertfall.Har ennå ikke funnet hvor det ble av de andre brødrene til Kasper Andersen. Tre av dem bodde i 1801 på Sverstad og var ugifte.Mulig vi må lete etter en annen kandidat?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hei Laila,takk for at du står på her! Er redd du har rett i at min ane Ole Andersen Langebys (OAL) herkomst nå glir tilbake i det ukjente, etter at du fant en Ole Andersen Sand som fadder i 1796, fire år etter at OAL giftet seg og slo seg ned på Langeby. Helt sikre kan vi kanskje ikke være, for tross alt er ikke Ole Andersen noe uvanlig navn. Teoretisk kan det derfor tenkes en annen Ole Andersen med bosted/tilknytning til Sand enn Anders Jensens sønn. Men det blir kun teoretisk, særlig sannsynlig er det sant å si ikke.Alle vi som har OAL som ane, må altså trolig sette en foreløpig stopp i anerekken ved ham. Det er i grunnen litt synd, idet jeg syntes alt falt på plass da jeg skrev min artikkel i Gjallarhorn. Det var såpass mye som rimte at jeg en tid var temmelig sikker på at løsningen var funnet. Men sånn er det jo i blant.OAL kalles altså Bjørnum ved sin første vielse, og det er egentlig det eneste 'håndfaste' sporet vi har. Det er neimen ikke mye til spor! Han kan jo egentlig være kommet hvor som helst fra. Kanskje kom han rekende langs Raveien på jakt etter arbeid og fant det på Bjørnum?Hva om vi kunne finne OAL som fadder eller forlover for noen på noe tidspunkt etter 1792? Det kan naturligvis da dreie seg om naboer til Langeby, men med litt flaks kan det jo også tenkes å lede oss hen mot hans slekt? Og omvendt: om vi ikke finner han som forlover eller fadder til noen som kan passe til å være hans slektning(er), så kan det kanskje tas som et tegn på at han kom fra et sted lengre unna og ikke hadde noe slekt i Sandar eller nær Sandar?Jeg finner en Ole Andersen Lund som forlover nr. 2 i Stokke ved Helvig Hansdatter Storevars vielse til Henrik Michelsen Waal i 1802. (Forlover nr. 1 var Christen Sørensen Waarnes). Ole Andersen Stavnum er jo denne Helvigs morbror, så kanskje er det han som i 1802 har tilhold på Lund? (Om det da ikke er snakk om en - for meg ukjent - sønn av Anders Nilsen Lunds-Buer?)Helvig Hansdatter Storevahrs far Hans Pedersen levde til 1821, så det er jo litt rart at det ikke er han som er forlover. Men når så ikke var tilfellet, så er det kanskje rimelig å tro at en morbror av bruden fikk denne rollen isteden?I 1795 er OAL forlover for Rasmus Iversen og Anne Mattisdatter Langeby, men det hjelper oss jo ikke. Men vi kan ikke gi opp enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjen HansNei vi kan absolutt ikke gi opp.Kan ta for oss fadderne til hans barn igjen for å se om vi kan finne noe mer. Kanskje det er noen av dem som er halvsøsken for eksempel.Men nå er det kvelden her i huset.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Nå vet ikke jeg om dette er til hjelp, men jeg har en Ole Andersen Solberg i Stokke, finnes på Solberg 1801 LenkeOle Andersen Solberg bruker som faddere til 2 av sine barn som er døpt i Nøtterøy :10 juli 1791 Nøtterøy : Anne Kjøstelsdatter Stavnum---Nilia Andersdatter Toknes---Hans Pedersen Waar---Johannes Larsen Waar---Ole Larsen Skjerpe.Mars 1793 Nøtterøy : Anne Maria Iversdatter---Helvig Sophia Christophersdatter---Hans Nilsen Toknes---Michel Andersen (Yourk av Sande?) Andreas Larsen Solberg.Det er bare de 2 barna jeg har fadder på, men denne Ole Andersen Solberg er vel også en kanditat til sønn av Anders Jensen Nes ?Tenkte dette kanskje kunne være til hjelp for å få eliminert noe.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk til Marie! Denne Ole Andersen Solberg er med stor sannsynlighet identisk med Ole Andersen Stavnum. Han giftet seg som Ole Andersen Storevar med Johanne Maria Larsdatter Solberg 06.08.1789. Paret bodde, som husmannsfolk, på Solberg i Stokke 1801. Fadder nr. 3 i 1791 på Nøtterøy, Hans Pedersen Waar, er nok Oles svoger, gift med hans eldste søster Aase Maria.Hvorfor Ole og Johanne Maria døpte sine barn på Nøtterøy er ikke uten videre klart for meg, men kanskje var det ganske grei adkomst over fjorden? Selv vet jeg ikke hvor i Stokke Solberg befinner seg.Etter dette (og alt det foregående) må det nå kunne fastslåes at Ole Andersen Langeby, min farfars morfar, IKKE er identisk med Ole, sønn av Anders Jensen Østre Nes/Nordre Stavnum/Sand.Det er kanskje en ide å skrive et lite supplement til min artikkel i Gjallarhorn nr. 35?Nå blir utfordringen å komme opp med flere ideer til hvor å lete etter andre Ole Andersen, født omkring 1766, primært i Sandars og Stokkes nabodistrikter. Andebu f.eks.? Eller Hedrum? Tjølling? Og kanskje er Nøtterøy nå blitt ganske spennende? Det er uaktuelt å gi opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Solberg ligger for så vidt nær fjorden, men også nær Stokke kirke. Men nå er det vel her kun sagt at denne Ole Andersen bodde på Solberg (som husmann) i 1801, og derfor er det jo mulig at han hadde fast bopæl på Nøtterøy i 1791 og 1793? Det kan sikkert Marie svare på.Som redaktør av Gjallarhorn, gir jeg min tilslutning til din ide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Ole Andersen bodde Smaavig i Nøtterøy en kort periode, før de flyttet til Luen under Solberg i Stokke. Første datter Ingeborg Maria Olsdatter Solberg er født 1789 i Stokke. Det er kun Helvig og Anders som er døpt i Nøtterøy, resten av barna er døpt i Stokke.Ole Andersen Solberg datter Helvig f. 1791 giftet seg i Stokke 1816 med Christian Nilsen Krog født 1793 i Hurum.Helvig Olsdatter og Christian Nilsen Krog flyttet en kort periode til Sande og så videre til Borre / Horten.Ole Andersen Solberg er 4xtippoldefar til min samboer.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Marie: Ja, dette var jo klargjørende. Men skrev Ole seg virkelig til Solberg den tiden han bodde på Smaavig på Nøtterøy og døpte to barn der? Jeg har hittil trodd at gårdsnavnet ikke 'klebet' til personen, som et navn, så tidlig som i 1790-årene, men mer var å betrakte som en adresse?MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Ole Andersen skrev seg for Smaavig i Nøtterøy. Men jeg har sett mang en gang at de har tatt med seg ett gammelt gårdsnavn til ett nytt sted.Krog navnet er ett eksempel på det. Har opplevd dette med andre også, b.l.a Grue, Grube, Grubbe.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da må det vel bety at den Ole Andersen f. 31 8 1765 på Unneberg, sønn av Anders H. og Anne H. fortsatt er en aktuell kandidat? LenkeHar du funnet noe skifte her etter foreldre?Håper dere kan få svar på dett mysteriet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg i all fall noen opplysninger om Anders Halvorsen og hustru Anne Hansdatter som fikk en sønn døpt 31 aug 1765, Unneberg.s. 403 Sandeherredsboka. Under Nordre Sverstad, bruk 1. Her står Anders Halvorsesøn ( 1768-1800) var fra store -Bergan, men hadde hatt bruk på Herre-Unneberg,byttet bygsel med Anders Hansen.( g.m Berte Bjørnumrød) Anders Halvorsen var g. 1. g. m enken etter Kristoffer Haraldsrød, Kari. g. 2.g.1764 m. Anne Hansdatter, enken etter Ola Haughem: hun døde i 1786. Han gift 3. g. m. Abigal Arnesdatter fra Kamfjord. Anders døde i 1806, Abigael 1813.6 sønner med 2, hustru: Ole Kasper Anders Hans Simon AndreasAv dem fikk Kasper jordveien og Andreas ektet en enke på Haughem. Ole står det ikke noe om. Jeg mener jeg har sett ham under konfirmanter men her skal jeg sjekke på nytt. I så fall lever han jo opp, og kan engentlig være en bra kandidat til din Ole Andersen?( Forbehold om rett avskrift.) Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg Ole Andersen konfirmert, alder passer bra med Ole Andersen som kom fra Unneberg. Farens navn nevnes Anders Sverstad, og det må være den samme Anders Halvorsen som er bruker på Sverstad N. bruk 1 til 1800.Har ikke sett på fadderlistene om noen av disse brødrene kan passe, men aldresmessig må vel dette være bra?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Det som jeg burde få gjort, er å få sjekket fadderne på de andre barna til Ole Andersen og Johanne Marie Larsdtr. Eventuelle skifter bør også sjekkes om det finnes. Da jeg ennå ikke har jobbet ordentlig med denne slekten, har jeg ikke funnet Ole Andersen Solberg og kone død, eller eventuelt hvor de blir av etter 1806. 1806 vet jeg Helvig Olsdtr er i Stokke pga konfirmasjon av Helvig 19 okt 1806 i Skjee sogn Stokke.Ser også at Helvig Sophia Christophersdtr, en Michel Andersen er faddere på de 2 døpt i Nøtterøy, disse også er vel en indikasjon på at Ole Andersen Solberg er fra Stavnum ?Oppkalling av datter Helvig styrker vel også den teorien ?Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.