Gå til innhold
Arkivverket

[#35542] Ole Andersen Langeby (ca 1766-09.02.1835). Hvem var hans foreldre?

Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

Hei HansHar du oversett mine innlegg? Se innlegg 77, 83 og 90.Presten kan ha ført feil bosted på fadderen i 1792, men det gir ingen forklaring på hvorfor ikke Kasper og brødrene er fadder for Ole A. Langebys barn. De er jo i så fall helbrødre, OAL er jo heller ikke fadder for Kaspers sine barn. Det er noe merkelig synes jeg da Kasper har sin halvbror og hans familie som faddere.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Angående at Kasper Andersen overtok Sverstad etter faren, selv om han ikke var eldste sønn: Både Kasper og faren var leilendinger under Larviksgrevene. Så vidt meg bekjent fantes det ingen lov eller regel som tilsa at eldste sønn av en leilending hadde bedre rett på å få overta bygselen enn en yngre sønn. Det er først ved selveie at spørsmål om odel og åsete kommer inn. Derfor kan vi ikke forvente å finne noen avståelse fra Ole til Kasper.Gunn spør i innlegg 93 etter noen oversikt over ansatte på Bjørnum. Slikt finnes neppe - det måtte i så fall være om Bjørnumbonden hadde etterlatt seg ei personlig regnskapsbok e.l. Jeg kan ikke tenke meg at offentlige instanser hadde interesse av å registrere (og ta vare på) slikt. En kilde til tjenesteforhold kan imidlertid være skifter. Ikke sjelden var det drenger og piker som hadde lønn til gode da boene skulle gjøres opp, og deres navn og tilgodehavende kan da finnes som utgiftsposter i skiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Laila: nei, selvsagt har jeg ikke oversett noen av dine innlegg. Det var faktisk til deg jeg skrev 'Ja' som første ord i mitt innlegg nr 94, og ellers har jeg etter evne prøvd å la meg veilede av dine innsiktsfulle bidrag. Jeg prøver å si takk for all hjelp, men har kanskje ikke vært flink nok til det, og i såfall gjør jeg her og nå et forsøk på å rette opp dette: Tusen takk for ditt engasjement og dine mange gode bidrag! Håper virkelig du fortsetter å interessere deg for dette temaet!Jeg er selvsagt enig med deg i at det er litt rart at vi ikke finner Ole Andersen Langeby som fadder f.eks. for Kaspers barn, eller omvendt. På den annen side blir dette lett å forstå om det er som jeg har tillatt meg å spekulere over, nemlig at Kasper fikk gården på Sverstad som Ole vel var den nærmeste til å overta (se mitt innlegg nr. 94). Dårlig forhold mellom familiemedlemmer har som kjent forekommet til alle tider, så hvorfor ikke her? Noe håndfast belegg for en slik antagelse/spekulasjon ser vi naturligvis alle at vi ikke har, men slikt kan ikke utelukkes av den grunn.Det er tross alt litt rart at vi vet at eldstesønnen Ole Andersen Sverstad vokste opp, i det minste til konfirmasjonsalder (i 1782, i sitt 17. leveår), mens vi ikke finner ham senere, hverken gift eller død, i det minste ikke i Sandar. Videre er det vel også verd å ta med i betraktningen at vi ikke finner noen annen aktuell Ole Andersen i Sandar (f.eks. i FT 1801) enn nettopp han på Langeby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg bruker stadig ganske lang tid på å skrive mine innlegg, og nå var det Kristians jeg ikke hadde sett før jeg postet innlegg 103. For det første vil jeg takke deg for at du følger med her, Kristian, og for det annet vil jeg spørre deg om du kjenner til om det finnes noe skifte etter Anders Halvorsen Sverstad eller hans kone Anne Hansdatter?Og for det tredje: Tror du det forhold at Kasper var leilending/ikke selveier, på Sverstad, kan ha hatt noen betydning for hvorvidt hans overtagelse av gården kunne tenkes å føre til uoverensstemmelse mellom ham og eldstebroren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg kjenner ikke spesielt til skifter etter disse personene, men i innlegg 77 viser i alle fall Laila til et skifte Anne Hansdatter i 1787. Det ga dog ikke andre opplysninger om Ole enn alderen, som faktisk var unøyaktig oppgitt. Det kan tenkes at det også finnes et skifte etter Anders Halvorsen, men det er ikke sikkert. Så langt jeg forstår Lorens Berg døde han i 1806, 6 år etter at han overlot gården til sønnen, og uten barn i siste ekteskap. Dermed var alle barn godt voksne, og hvis da ikke noen var utenlands e.l., var ikke offentlig skifte nødvendig.Til det siste spørsmålet: Det tror jeg ikke at jeg har grunnlag for å uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har notert litt fra et par skifter i dag, men de klargjør ikke mye: Etter Anne Hansdatter , skifte 13/4 1787 g.m. Anders Halvorsen e.mand.1. sønn Ole Andersen 25 år 2. Casper 19 år 3. Anders 15 år 4. Hans 12 år 5. Simen 8 år 6. Andreas 6 årUnderskudd løsøre 20 rdl. Besetning 3 kuer.Skifte 23/2 1764 etter Karen Thorsdatter g. m. Anders Halvorsen , I. ekteskap Christopher Hansen.I. Ole Christian Haraldsrød Thor Veierland Anders 27 år Hans 25 år. II. Christopher Andersen 15 år. for han var faren verge. ( Med forbehold om rett avskrift.)Jeg har også notert at 1800 Bøxler Casper Andersen på 1/2part av den Fulde gaard Nordre Sverstad, som fader Anders Halvorsen forhen havde brugt.Bøxslet betalt 5 Rdl mot opphold eller føderåd for foreldre. Tinglyst 1800. 17/3 1735 Bøxsel fra Greve Ferdinand D. Danneskiold ved forvalter Ole Christiansen til Anders Christiansen på 1/4 part i Nordre Svestad.Dette var kun noen korte utdrag. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjen HansJeg beklager at du oppfattet mitt innlegg som en 'klage' på at du ikke hadde takket meg. Det var ikke slik jeg mente det:-)Tanken min var at jeg forrige dagen hadde sett på faddere til Christopher Andersen Hasle, og at jeg kom med mine betraktninger rundt et slektskap. Jeg trodde du ikke hadde fått med deg innleggene, da du også har sett på de samme fadderne (ikke at det gjør noe). Det begynner jo å bli noen innlegg på denne debatten:-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om det kan lønne seg å legge inn et nytt tema med Ole Andersen Sverstad, sønn av Anders Halvorsen som eget tema?Hvor ble han av etter konfirmasjonen? Det blir lett uoversiktelig nå.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har sett på hvilke andre mulige menn f. ca 1765 +-1 som lever i Vestfold med navn Ole Andersen ( i forskjellige varianter)Finner følgende 8 personer:Stokke 2: 1. Ole Andersen , 36 år, husmand med jord, gaard Solberg. g. m Johanne Maria Larsdatter, 32 år. begge 1. ekteskap.Barn: Ingeborg Maria 13 Helvig 11 Louise 2 Anders 72. Ole Andersen , 37 år, gaard Aarholt, Arendal, Stokke, husmand med jord.g.m. Elsebet Christophersdatter 35 år.Barn: Anders 8 år.Nøtterø. 1.Ole Andersen 35 år , gaard Bjørneboe, enroul. matros gaardbruker. g.m. Maren Andersdatter 35 år.Barn: Anders 12 år Amund 9 år Hans 7 år Sunneva 3 årSibila Hansdatter 63 år, mandens moder, enke etter 1. ekteskap. bor hos dem.Sandeherred 1.OLe Andersen, Langebye 36 år.Tjølling, Ø. Halsen.1. OLe Andersen 36 år, tømmermand g.m. Caren Hansdatter 35 år, begge i 1. ekteskap.Ingen barn nevnt. Kirsten Olsdatter 66 år, enke, hendes moder, ( Inderste) Hedrum , 2.Ole Andersen , 35 år, gaard Faret. Bonde og gaardboer. g.m Berte Maria Andersdater 25 år, begge 1. ekteskap. Barn: Anders 2 år Tjener , Karen Daartea Jensdatter Tor Johansen, 56 år, Konens fader,Ole Andersen 36 år, Quelle Annex, gaard Rappestad.Han i 2. ekteskap. g.m. Berte Pedersdatter 35 årBarn: Peder 5 år Anders 2 år Anne 9 år Margrete 7 årManas Andersen 29 år, husbondens broder, ugift, national soldat. Karen Sørensdatter, husbondens stædmoder, 66 år, enke etter 2.ægteskap. bor sammen med dem.Laurdahl, 1. Ole Andersen,logerende , ugift, Gaard Lindsholm Øvre. Natiolal artil. under officer.Dette er de jeg fant, med samme navn og i passe alder til muligens å være den Ole Andersen, Sverstad, sønn av Anders Halvorsen, om han da lever etter konfirmasjonen. ( Har ikke funnet han under døde )Igjen med forbehold om rett avskrift. Her er sikkert mange som må elimineres, men håper dette kan lette arbeidet med vidre leting?Skal se etter Christopher Andersener på samme vis.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her får du også en oversikt over Christopher Andersener i alder ( 1765+- 10 år) forskjellige navnvarianter. Personer i Vestfold 1801.Sandeherred, gaard Raastad Østre:Kristoffer Andersen 34 år, i 1. ekteskap. Bonde g. m. Johanne Karlsdatter 40 år ( hun i 2. ekte.)Barn: Karl 12 år Karen 14 år Kirsten 9 år Anne Marie 6 år Nils Klausen 2år til oppfostringAnne Andersdatter 28 år pige, ugiftNøtterø, gard Eegenes VestreChristopher Andersen 43 år, Enroul. Matros, gardbruker. g.m. Johanne Nilsdr 36 år Barn: Helvig 12 år Nils 10 år Anne Maria 7 år Anne 4 år Andrea 1 årKaren Pedersdatter , Tjenestepige. Opphold på gården: Anders Christophersen 77 år og Helvig Nilsdatter 73 år.Sem, gard Olsrød Christopher Andersen 38 år, Husmand m. jord, g.m. Berte Jensdatter 36 år ( begge 1. ektes.)Barn: Anders 3 år Anne marie 12 år Anne 9 år Karen 7 år Jertrud 5 årStokke: gaard HougeneChristopher Andersen 37 år g. 1. m. Live Erichdater 25 år. Barn : Anders 1 år. Larvik:Christopher Andersen -Dahl 35 år. Feltbereder g. 1 g med Johanne Maria Clausdatter 24 år. Berthe Maria Fredrichdatter, tjenestepige 22 år.Dette var de jeg fant som kan være Christopher Andersen ( fadder ved dåp) om han lever i 1801?Du får kikke over for å se om noen her er av interesse å undersøke bedre?Den Kristoffer som er fra Sandeherred, står det om s. 456 i Sandeherredboka. Han giftet seg med enken Johanne maria Karlsdatter, enke etter Abraham Andersen.Kristoffer er nevnt f. 1766 på Aabol.d. 1837. kun en sønn nevnt i ekteskapet , Abraham. De andre barna som er listet opp i 1801 må være hennes fra 1. ekteskap. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er Christopher Andersen Aabol konfirmert: LenkeKan det være han som er nevnt som fadder til 1. barnet til Ole Andersen Langeby?Finner ikke andre som passer i alder i Sandeherred, som du så i 1801?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1801 legger jeg merke til at på Bjørmum er det ansatt hele 5 piger og 3 drenge. Den yngste Anders Andersen er kun 10 år.LenkeDisse arbeider hos den separerte husbonden 47 år. Det er vel ganske sikkert at det har vært minst like mange som arbeidet på gården mellom 1770-1790. Jeg fant ingen ansatte ført opp med tilgodehavende lønn i skiftene som var notert.Derimot fant jeg noen opptegnelser over ansatte drenge i tidligere tider.Har heller ikke funnet noen nye opplysninger om den Christopher Andersen som var fra Aabol. Anser det for mulig at han kan ha arbeidet etter konfirmasjon på Bjørnum, men det blir vel ikke lett å bevise noe av dette, om vi ikke kommer over andre kilder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nettopp det at bonden var separert, og ikke hadde kone og barn, tilsier at han trengte en del ekstra arbeidskraft. Derfor er det sannsynlig at det var unormalt mange tjenestefolk på Bjørnum i 1801.Jeg vet ikke hvor omfattende skifteavskriftene på Sandefjord bibliotek er - de har neppe med alle gjeldsposter.Det bør forresten ikke legges til grunn at folk var konfirmerte før de gikk i tjeneste, om jeg kan tolke deg slik, Gunn. Du nevner en 10-åring på Bjørnum i 1801, og i konfirmasjonslistene for Stokke 1745-48, som er ganske detaljerte, kan vi finne at litt over 1/3 av konfirmantene var i tjeneste, mens snaut 2/3 bodde hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

God morgen! Til noe i Gunns 3 siste innlegg (109-11): Når det gjelder fadderen Christopher Andersen Bjørnum (fadder i 1792), så har vi ingen alder på ham. Men om vi tror han kan være halvbror av de 6 brødrene på Sverstad, så vet vi at han ble født 1749, og dermed var han ca 52-53 år i FT 1801. Tror vi derimot IKKE at han er halvbroren, da kan hans alder forsåvidt være hva som helst, dog ikke barn, idet barn (under en viss alder?) ikke kunne være fadder.For å oppsummere status her:1.Vi vet fortsatt ikke hvor Ole Andersen Langeby kom fra eller hvem som var hans foreldre.2.Vi har imidlertid kunnet utelukke Ole Andersen Stavnum/Sand, idet han gifter seg og etterhvert bosetter seg på Solberg i Stokke.3. Vi har en interessant kandidat i Ole Andersen Unneberg/Sverstad, men kun basert på hans navn, hans alder og det faktum at Lorens Berg ikke har noe å fortelle om hans skjebne, samt at heller ikke vi har kunnet finne ham hverken gift eller begravet.4. Om Ole Andersen Unneberg/Sverstad fortsatt levde i Sandar i 1801, så er det vanskelig å se at han var noe annet sted enn på Langeby.5. Ole Andersen Langeby hadde en viss tilknytning til Bjørnum, idet han kalles Ola Bjørnum ved sin første vielse og ved sitt første barns dåp i 1792.6. En av fadderne til Ole Andersen Bjørnum/Langebys førstefødte barn var Christopher Andersen Bjørnum.7. Ole Andersen Unneberg/Sverstad hadde en halvbror som het Christopher Andersen (samme far), f. 1749 på Haraldsrød. Han bodde imidlertid 1792 ikke på Bjørnum, men på Ø. Hasle, og han var gift med Abigail Christophersdatter Hasle.8. Ingen av Ole Andersen Unneberg/Sverstads 5 brødre opptrer som fadder for hans barn eller som forlover ved hans vielser.9. Vi har hittil ikke funnet at Ole Andersen Langeby opptrer som fadder for barna til noen av Ole Andersen Unneberg/Sverstads 5 brødre, men her gjenstår muligens å studere noen flere barns dåper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiFlott at du har satt opp de Ole og Christopher Andersen på den måten Gunn.Jeg kan eliminere de to Ole Andersen i Hedrum som sønn av Anders Halvorsen Unneberg/Sverstad. I følge Krohn Holms b.b for Hedrum er begge disse fra Hedrum.Fadderen i 1792, Christopher Andersen trenger jo ikke være i familie med Ole, Andersen er jo ikke det mest uvanlig navnet heller:-) Og Åbol er vel ikke så langt fra Sverstad.Det fødes noen Ole`r med far Anders i Tjølling på 1760 tallet, har ikke oversikt over hva det ble av dem. Kilde Vestfoldslekt. Hvis jeg ikke husker feil har du Gunn disse bygdebøkene? Beklager hvis disse har vært framme tidligere i debatten.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er riktig at jeg har Tjøllingbøkene. Jeg holder på å lete etter hvor det ble av de Ole Andersener jeg finner døpt ( mellom 1762-1767)Ikke helt lett å spore dem videre, for mange ser ut til å ha flyttet.i 1762, er det døpt en Ole med far Anders Olsen Løve. om han står det bare noen linjer i Tjøllingboka s. 431. Far Anders Olsen var bruker av 1/4 av Løve mellom ca 1764. Var g.m Gunhild Tolvsdatter. En sønn Ole f. 1762, De flyttet vekk omkring 1775. Ingen opplysning om hvor de flyttet!( Aldersmessig er vel denne Ole mulig, men vet ikke om jeg greier å finne han igjen noe sted senere?)Skal se på de andre kandidatene jeg fant på Vestfoldslekt også.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til innlegg 109: Gunn lister opp 7 stk. Ole Andersen (OA) av omtrent samme alder som OA Unneberg/Sverstad. Ved hjelp av bygdebøkenes opplysninger og andre funn, kan vi iallfall eliminere 4 av dem som mulig identisk med OA Unneberg/Sverstad:Stokke: OA på Solberg har vi tidligere i denne debatten konkludert med er sønn av Anders Jensen og født på Nordre Stavnum i Stokke, og følgelig har vi allerede eliminert ham.Om OA på Aarholt opplyser Stokke bygdebok at en med det navnet fikk skjøte på gården i 1804. Siden ingen Anders er nevnt under omtalen av Aarholt (som eventuelt kunne vært OAs far), så kom denne OA trolig fra et annet sted. Han kan derfor foreløpig IKKE elimineres.Nøtterøy: OA på Bjørnebo var født der som sønn av Anders Kristensen og kan altså elimineres.Sandar: OA Langeby er vår ”hovedperson” og kan IKKE elimineres.Hedrum: OA på Faret er iflg. Bygdebok for Hedrum fra Stubberød i Hedrum og kan derfor elimineres.OA på Roppestad i Kvelde sogn var født på Roppestad som sønn av Anders Larsen, som kom fra Kjær i Gjerpen. Kan følgelig elimineres.Lardal: den losjerende OA på Øvre Lindsholm er, som ventet, ikke omtalt i bygdebok for Lardal. I kirkeboken for Lardal finner jeg en OA døpt i 1766. Han er født på Bekkevar, som ligger svært nær Ø. Lindsholm, så kanskje er det ham vi finner der i 1801. Men det kan vi naturligvis ikke vite, så denne OA kan foreløpig IKKE elimineres. Konklusjon: av denne listen sitter vi igjen med 3 stk. OA fra FT 1801 som foreløpig IKKE kan elimineres, nemlig OA på Aarholt i Stokke, OA på Langeby og OA på Øvre Lindsholm. (Jeg er jo fristet til å si at av disse 3 tror jeg mest på OA Langeby, men innser at vi fortsatt ikke VET dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Vedr. OA i Tjølling: OA, født på Skåra 1766, er muligens sønn av Anders Hansen, som iflg. bygdeboken kom til Skåra fra Guri. Han tok odel på Skåra først i 1802 og drev Guri til 1806, men han ektet Berte Andersdatter fra Skåra nettopp i 1766, så det forklarer at sønnen ble født der. Under omtalen av Guri nevnes 4 barn, men ingen Ole, så han er trolig død som liten og kan ikke være identisk med OA Langeby.I 1767 døpes en OA på Gjerstad, iflg. Vestfoldslekt, men han finner jeg dessverre ikke i bygdeboka.Både i 1767 og 1769 døper Anders Knutsen Teien en sønn Ole. Teien er bruk 2 under Grønneberg, og bygdeboken opplyser at Anders Knutsen bodde der i 1760-70-årene. Han var gift med Berte Mortensdatter, men boken sier ingenting om deres barn. Siden navnet Ole gjentas i 1769 (Vestfoldslekt), er kanskje den første Ole død, og dermed blir den sist fødte i yngste laget til å være identisk med OA Langeby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til den Ole Andersen som bor på Aarholt i Stokke i 1801.LenkeHar funnet ut at han og kona Elsebet får flere barn dpt i Stokke i følge IGI: Ole dpt 16 jul 1786Ingeborg Marie dpt 3 okt 1784Anders i 1792Det er kun sønnen Anders 8 år, som bor hjemme i i 1801. Søskene kan jo være døde tidligere , eller flyttet vekk.Hvem denne far Ole Andersen er har jeg ikke greid å finne ut, dessverre.Har heller ikke funnet hvor det ble av de andre som ble født i Tjølling i passende tidsrom. Har sett på nytt gjennom vielser her. Men heller ikke der har jeg funnet noe som kunne indikere at det dreier seg om den Ole som var sønn av Anders Halvorsen, Sverstad.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg jammen ekteskapet mellom Ole Andersen og Elsebet Christophersdatter på Vestfoldslekt. Her står det hvor Ole bodde ved vielsen, her står også nevnt forlovere. Vet ikke dette kan føre til at også han kan eliminers?LenkeDet er forlovere fra Ragnhildrød her ser jeg. ( Kan det være Ragnhildrød i Sandar? )Du får kikke på dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg er enig med deg hans i dine funn fra Tjøllingboka , innlegg 118.Finner ingen som passer ved ekteskapsinngåelse i Tjølling til å være Ole Andersen Sverstad, heller.Har du flere Ole Andersener som du ønsker hjelp til å sjekke ut ?Eliminasjonsmetoden kan være brukbar, om man finner sammenhengen i bygdebøker eller kirkbøker.Håper flere kan hjelpe til med kirkebøkene hvis det er mulig å tyde dem på filmer?Det har vært en spennende jakt i alle fall, og jeg håper virkelig at du vil lykkes med å finne løsningen!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er jeg igjen! Under døde i Tjølling fant jeg begge Ole Andersener Teien , far Anders Knudsen døde, som du antok. den eldste i 1767 , 4 mnd , nr 2 1769 2 mnd.Så fant jeg også Ole Andersen Kjønndal d. 1777.Ole Andersen Skåras sønn d. 1769 , 6 år 9 mnd.Nå tynnes det i rekkene av Ole Andersener som kunne passetMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiAng. Anders Knutsen og Berte Mortensdatters barn kan vel de elimineres. Det viser seg at Berte døde i 1771 og alle deres fire barn som jeg fant døde før henne. Finner derimot ikke Anders Knutsen død i Tjølling.Jeg fattet interesse for disse da en av fadderne til OAL første barn het Elsebeth Mortensdatter. Ved søk på Vestfoldslekt finner jeg en Elsebeth Mortensdatter gift i Tjølling 1790 med Anders Fredriksen fra Halsen/Fevang. Jeg tror Berte Mortensdatter hadde en søster med navn Elsebeth.Det skal ikke være så lett dette:-) Kan det være en ide å utvide søket etter Ole til å gjelde alle som er født på 1760-tallet og kanskje fram til 1772? Min erfaring sier at aldersanvisningen i 1801 ikke bestandig er helt til å stole på. Heller ikke alder ført inn ved død. Arrester meg gjerne her.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.