Gå til innhold
Arkivverket

[#35542] Ole Andersen Langeby (ca 1766-09.02.1835). Hvem var hans foreldre?

Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Til Gunn (147): se innleggene nr. 109 og 117. Vi har tidligere konkludert med at OA på Lindsholm ikke kan elimineres som mulig identisk med OA Unneberg/Sverstad. Men, som Kristian så riktig påpeker: Det metodisk rette spørsmål å stille her er hvor OA Langeby kom fra/hvem han var. Om vi klarer å eliminere la oss si 100 OA som ikke identiske med OA Unneberg/Sverstad, så kan vi likevel ikke anse det som bevist at han derfor er og må være identrisk med OA Langeby. (Men da ville dog nettopp det være ganske sannsynlig).I tråd med det som her er sagt: OA på Lindsholm og alle andre, hittil ukontrollerte OA-er som vi kan finne i FT 1801, er sikkert nok ikke identisk med OA Langeby!Kristians forslag til arkivmateriale å lete i er utvilsomt fornuftig, men sikkert også svært krevende.Nå tar jeg kvelden. God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg må si jeg beundrer din logiske fremstilling av problemet, Kristian! Det er sikkert helt riktig at det kunne lønne seg å lete etter opphavet til Ole Andersen, Sverstad i militære ruller. OLe Andersen Langebys opphav blir vi vel ikke sikre på uten å finne et dokument der hans opphav er nevnt.Dessverre har jeg ingen mulighet til en slik leting i arkiver på Kongsberg. Mener at det ikke lånes ut film av disse gamle militær-ruller til fjernlån?Jeg har fortsatt å lete i områder litt fjernere etter en passende kandidat til Ole Andersen Sverstad. Som Kristian sier, er det jo mulig at han kan være død. Enten på sjøen, eller i et tidsrom mellom 1798 og 1801 som det vel ikke er digitaliserte kirkebøker fra?En annen løsning kan være at han er ute til sjøs. Jeg vet at jeg ikke finner min ene oldefar, i 1865 tellingene, selv om han levde da i beste velgående.Han var helt sikkert på sjøen på det tidspunktet.Jeg fant i går en kar som jeg lurer på om det også kan være lurt å kikke nærmere på. Denne Ole Andersen ble født Andeboe: LenkeJeg fant at samme foreldrepar fikk en datter Abelone f. i 1753 og en ny Abelone f. 1756 også.Tenkte at faren hadde bosted på STIE i Andeboe for det er det en gård der som heter. I 1801 under Andeboe, Qodal Annex finner jeg gården Stie, men ingen Ole eller foreldre.Derimot finner jeg en Abelone Andersen g. i Andeboe i 1801.Teoretisk kan denne Ole ha flyttet til Sandeherred og arbeidet både på Bjørnum og senere på Langeby.Jeg kan slå opp i Andebu bygdebøker neste gang jeg er på biblioteket, om ingen kommer meg i forkjøpet.Har også lett i nærområder til Vestfold i Teleark uten å finne noen som jeg har festet meg ved,til nå. Ole Sverstad kan ha dratt hvor som helst! Synd det ikke finnes utflytterlister. Vet du Kristian om det er ført komunikanter i Sandeherred på den tiden?Lykke til med leting fortsatt, Hans og Laila.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiSlo opp på side 521 i Andebu b.b. bind 3 under Sti og fant følgende: Anders Halvorsen og Anne Olsdatter fikk 1762 sønnen Ole. Ole giftet seg 1790 med Sibille Andersdatter Hvitstein, de kom først til Holmen under Søndre Holt i Skjee, deretter fikk de gård på Bergan i samme sogn.Dette var dessverre heller ikke vår mann:-(mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Angående kommunikanter (Gunn, 152):Felleskatalogen for arkivverket viser at det er kommunikantprotokoller for perioden 1785-1993 Lenke men det er ikke sikkert det betyr at det finnes for hvert eneste år i perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha, Kristian, for opplysninger og lenke til prestekontoret. Det må være mulig å henvende seg dit for opplysninger om hva som finnes. Kan hende Laila har mulighet for å spørre der?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ny glipp i farten fra min side! Det er vel ikke slik at Prestekontorene oppbevarer kopier av slike gamle protokoller?Håper Hans har mulighet for å dra til Kongsberg for å søke, både i militære ruller og mulige komunikantprotokoller.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Ja, en tur til Kongsberg blir det helt sikkert, men ikke med det aller første. Jeg har notert meg de arkivalier Kristian foreslår å lete i.Når det spesielt gjelder kommunikantprotokollene, så er det ikke helt klart for meg hva man kan vente å få ut av et studium av dem. Såvidt jeg vet er det vel snakk om en ren opplisting av kommunikantene med deres navn (og kanskje bosted, om vi er heldig?). Og hvor flittige var folk til å være kommunikant, som de vel var forutsatt å være minst en gang pr. år?Min beskjedne erfaring med besøk og arkivstudier på Statsarkivet har lært meg at det er nødvendig å ha forberedt seg litt. Man bør ha mest mulig klart for seg hva man ønsker å lete etter og hva kan man vente å finne.Kan det f.eks. tenkes at vi kunne finne en OA Sverstad oppført som kommunikant i noen år, og så, når han ikke står i listene lenger, dukker det (isteden?) kanskje opp en OA Bjørnum? Akkurat det ville i det minste være en indikasjon på at dette kunne være en og samme mann, men noe bevis ville det jo ikke være.Eller er det kanskje på andre måter et studium av kommunikantprotokollene kunne være oss til hjelp her? Hva sier du, Kristian, til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Når det gjelder kommunikantprotokoller, har jeg egentlig ingen erfaring, da det er bevart få - og mikrofilmet ingen(?) - fra de områdene som interesserer meg mest. Men jeg sier meg enig i vurderingene dine, Hans. Dessuten er det neppe å regne med kontinuerlige rekker av lister. Når katalogen sier det finnes lister for 1785-1993, kan det i ytterste tilfelle bety to lister fra 1785 og 1993.Jeg har faktisk vært på Kongsberg i dag, egentlig med helt andre hensikter enn å løse denne saken, så kommunikantprotokollene fikk være i fred for meg i dag. Men jeg rakk å kikke på en del militærruller - det er altså snakk om 9-10 arkivesker med ruller fra grovt sett Larvik grevskap, som stort sett dekker 1700-1800+. Jeg gikk raskt gjennom eske 1, 2, 3, 4, 5 og 6 - det var det jeg rakk - og dette var mest ruller fra før 1790, som ikke ville være til hjelp mht til å bestemme OA Langebys opphav, siden han ikke kom til Langeby før 1792. De fleste rullene hadde ikke rubrikk for fødested, men noen hadde det. Bl.a. var det i eske 3 ruller fra 1740-tallet med fødested.Jeg vil anbefale å be om katalogene for Larvik grevskap. Det er flere av dem, så be om å få den med underkapittel 8, som er militærvesen. Kapittel 8.1 er ruller. Eske 7, 8 og 9 skulle da være mest aktuelle. Så vidt jeg skjønte tilhørte Sandeherred Østre Larvikske kompani, som det finnes referanser til i katalogen, så det er mulig å sikte seg enda mer inn på forhånd.De rullene fra 1740-tallet som hadde fødested, het sesjonsruller. Jeg vet ikke om navn og oppsett går igjen på 1790-tallet. Så er det jo ikke sikkert at OA Langeby var soldat osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk for ditt siste innlegg (160) med praktiske råd, Kristian! Jeg hører nok stadig til dem som trenger slik hjelp fra en som deg, med betydelig mer erfaring i dette gamet enn jeg selv har. Jeg drar antagelig til Kongsberg så snart det meldes om slikt vær at skitur er uaktuelt. (Å være pensjonist er egentlig en herlig tilværelse så lenge helsa holder sånn passe bra! Jeg velger stort sett mellom å bruke min tid på friluftsliv og slektsgranskning.)Jeg har stadig i tankene å skrive et lite supplement til min artikkel i Gjallarhorn om Ole Andersen Langeby, men velger å vente litt til, i håp om å komme nærmere en løsning, om overhodet mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det er vel fortsatt et visst håp om å finne interessante fadderskap i Andersen-Sverstad-familien. Hva vet vi om dette pr. idag?Caspers 3 + 8 barn kjenner vi fadderne til.Pr. idag ser det for meg slik ut vedrørende de 4 yngre brødrene hans:Anders: uvisst hvorvidt han giftet seg og fikk barn.Hans: en Hans Andersen, 42 år gammel (som aldersmessig kunne passe med Caspers bror), gifter seg med Ingeborg Abrahamsdatter, 30 år, i Sandar i 1816. Men det ser ut til at dette ikke er HA Sverstad, men en sønn av Anders Andersen Sem. Det ser ikke ut til at vår HA giftet seg i Sandar (kanskje giftet han seg aldri?).En HA Lingelem dør som legdslem på Vindal, 72 år gammel, den 15.04.1845. Foruten HA Sverstad, finner jeg en HA Tue (Thuve?) som aldersmessig kunne passe her. Men siden en sønn av Casper, Andreas, hentet sin kone på Vindal, er det unektelig fristende å gjette på at det kan være HA Sverstad som dør på Vindal. Da må vi anta at han har bodd en tid på Lingelem, men jeg finner ham ikke nevnt der i Lorens Bergs bygdebok for Sandar.Simen: Han tror jeg døde som Simen Sverstad, ugift, 60 år gammel, på Bø i Sandar 26.12.1840.Andreas: Han giftet seg 1806 med Anne Katrine Hansdatter Brekke, enke etter Anders Hansen Haughem. Lorens Berg nevner ingen barn i dette ekteskapet, så kanskje var det ingen, i allfall ingen som levde opp. Men det kan jo ha vært barn her som døde tidlig.Konklusjon: Casper fikk 3 + 8 barn, og vi kjenner fadderne, vi tror Simen levde ugift, og muligens fikk Andreas ingen barn. Dermed gjenstår det å finne ut av hvorvidt Anders og Hans fikk noen barn.Noen som har synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.