Gå til innhold
Arkivverket

[#35550] Beiarn ca. 1820, vielse Sven Olsen og Kirsten Olsdatter

Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

Sven Olsen på Øynes i Beiarn (f. ca. 1797) ble før 1820 gift med en Kirsten Olsdatter eller Kristianna Olsdatter (kildene er litt ulike ang. stavingen av fornavnet). Har noen mulighet til å se hva som står i kirkebok ang. denne vielsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Pedersen

Breiarn 1820 Finner følgende : Sven Olsen Øines f1797 død 1879 gift :1820 med : Kristianne Olsdtr f 1799 gift 1846 med : Ingeborg Hansdtr Sven foreldre : Ole Holgersen f 1766 gift 1793 med Anne Pedersdtr, Tolla f 1765 Jan.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Takker, det er stort sett den infoen jeg har også. Er det M.B. Hansens gamle slektsbok du har brukt som kilde?Jeg burde kanskje presisert at det er Kristianne/Kirsten Olsdatters opphav jeg er på jakt etter, og i kirkeboka står det vel i hvert fall hvilken gård hun var bosatt på ved vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg har to ganger gått igjennom KB for Gildeskål/Beiarn for årstall 1820 uten å finne ekteskapsinngåelsen - dvs sannsynligvis gift før eller etter 1820.En god kandidat for Sven's kone er Christianne Olsdtr., f.1801, med foreldre Ole Pedersen og Dordi Hansdtr. Ved Christianne's dåp var de bosatt Qvel (Kvæl).Jeg tok en kikk i Beiarn boka under gården Kvæl. Her har forfatteren kun fått med seg at Ole/Dordei var 5te paret som (historisk) hadde bodd på gården - ingen barn nevnt. Ole var født 1756 og død 1813. Ole og Dordi ble gift i 1783.I KB finner jeg for perioden 1795-1804 følgende barn etter Ole/Dordei, alle født på Qvel: Lispet (1796), Marit (1799), Christianne (1801) og Per Christian (1803).Det skal visstnok finnes en nyere Beiarn bok som muligens kan hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg var litt for rask i forrige innlegg. Det finnes ytterligere en Christianne Olsdtr. som kan være hustru til Sven - nemlig Christianne født 1800 på gården Norland. Foreldre Ole Montzen og Hellena Maria Christensdtr. Ref. KB for Gildeskål/Beiarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

På skiftet etter 'Gårdbruker Ole Pedersen Qverhl i Beiarn' 29.06.1814 (internt skiftenr. 261 på DIS-Saltens CD-ROM) er følgende barn listet opp:- Hans Olsen Qverhl, 29 år - Bereth Olsdatter Soløen, 26 år - Karen Olsdatter Qverhl, 24 år - Anne Olsdatter Høstvigen, 22 år - Ingeborg Olsdatter Qverhl, 20 år - Peder Christian Olsen Qverhl, 11 årAltså var Lisbet, Marit og Christianne trolig døde før faren.Den nye Beiarn-boka har jeg, men dette er bind I med historie kun fram til 1801.Nordland-tipset skal jeg følge opp.Det er jo en mulighet for at Christianne kom fra en annen bygd (Skjerstad, Bodin, Meløy). Hvis det er tilfellet, er vel vielsen ført opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

En rask scanning av konfirmasjonslistene før 1820:Christiane Olsdtr., Norland, 15 år i 1817.Sven Olsen, Savjord, 18 år i 1816.Christiane Olsdtr., Larsos, 16 år i 1816.NB! Teksten i KB er svært krevende - stygg håndskrift der de kirkelige aktiviter er tett flettet inn i hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.