Gå til innhold
Arkivverket

[#35571] Emigrasjon til USA 1905 Anna Kaspara Arnesen (Arnesdtr)

Gjest Øivind Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øivind Larsen

Kan noen hjelpe meg å finne ut hva som skjer med Anna Kaspara Arnesen/Arnesdtr., f. 23.3. 1886 i Eidsberg etter at hun kommer til USA. Hun reiste med båten Hellig Olav fra Oslo 05.10.1905 og skulle til Minnesota for å være tjenestepike.mvhØivind Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vet ikke om det er riktig dame da fødselsdatoen ikke stemmer helt. Er du sikker på at 23/8 er fødselsdato og ikke dåpsdato?FS: Annie Arnesson f.1/8 1886 - Mar 1967. Social sec.nr. 476-54-3488 Minnesota. Zip code 55404, Bosted Minneapolis, Hennepin, Minnesota.Kanskje noen som kan dette kan sjekke det opp for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hei Berit.Takk for svaret.Den Annie som du fant, er nok ikke riktig person.Anna Kaspara Arnesen/Arnesdtr. var f. 23.3. 1886, døpt 4.7. 1886.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hun giftet seg vel, og da blir det ikke så enkelt å finne henne. Et søk på SSDI gir hele 40 treff på fornavn Ann* født 23. 3. 1886.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hei Arne.Takk for svarene.Anna Kasparas foreldre var Arne Johnsen, f. 16.9. 1827 i Eidsberg og Thorine Bergersdatter, f. 19.12. 1845 i Trøgstad (nabokommunen til Eidsberg), viet i Eidsberg 9.10. 1870.Det er nok meget sannsynlig at hun giftet seg, men jeg har ingen opplysninger om henne etter at hun forlot Norge.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hei Arne.Jeg har funnet at hun har en bror,Ove Hildemar Arnesen, døpt 2.4. 1877 i Eidsberg, som drar til Canada med Angelo 24.4. 1903. Han var da snekker og hadde vært noen år i Kristiania som snekkersvenn før han dro.Jeg kjenner ellers ingen nære slektninger som dro til USA, men det var jo en del andre fra samme bygda som hadde reist tidligere, så det er jo mulig at Anne Kaspara kjente folk som var der og som hun skulle være tjenestepike hos.Så vidt jeg kan skjønne, dro hun ikke over sammen med noen kjente.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Øivind.Der finnes en Ove H. Arnesen m/familie i St. Paul, Ramsey, Minnesota som kan passe svært godt. Han er 53 år i 1930-tellingen, immigrerte i 1903 og jobber som 'Cabinet maker' på en møbelfabrikk. Her er dødsregistreringen fra 'Minnesota Death Index': Name: Ove H. ArnesonBirth Date: 20 Feb 1877Death Date: 23 Sep 1956Death County: RamseyMother's Maiden Name: UnknownState File Number: 028697Certificate Number: 028697Certificate Year: 1956Record Number: 1315537 Om du har interesse av det, så kan jeg referere det jeg finner i tellingene om han og hans familie, - men jeg har det litt travelt idag, så du må gi meg litt tid.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hei Arne.Dette så lovende ut. Jeg har dessverre bare dåpsdato for Ove, men fødsel kan jo passe bra. Likedan er det ikke unaturlig at han jobbet som møbelsnekker.Hvis det er så at han dro til USA (evt. etter å ha vært innom Canada), kan det passe bra at søsteren drar etter for å være tjenestejente i 1905.Jeg ville være veldig takknemlig hvis du fant mere om både Ove og søsteren Anna.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1920-census, St. Paul City, Ramsey, Minnesota, - 33 Magnolia Street.Ove Arnesen, Head, 42 år gl., født i Norge, immigrerte 1904, søker om am. statsborgerskap, 'Cabinetmaker'.Anna, Wife, 33 år gl., f. i Norge, imm. 1904.Harry, sønn, 8 år gl., f. i Minnesota.William, sønn, 6 år gl, f. i Minnesota.1930-census, St. Paul City.Ove H. Arnesen, Head, 53 år gl., gift 31 år gl., naturalisert, eier sin bolig til en verdi av 5000USD, 'Cabinetmaker - Furniture Factory'.Anna, Wife, 43 år gl., gift 21 år gl., imm. 1907, nat.Harry, sønn, 18 år gl., ugift. Født i MN.William A., sønn, 16, ug., f. i MN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg fant dem omsider også i 1910 i St. Paul City, men her var navnet skrevet Ove Andersen, derfor tok det litt tid.Han er 32 år gl., har vært gift i 2 år i sitt 1. ekt., immigrerte i 1904, 'Cabinetmaker - Factory'.Anna er 24 år gl., har vært gift i 2 år i sitt 2. ekt., - har født 2 barn hvorav ett barn er i live.Arnold W., sønn, 1 år gl. (Det er ikke unormalt at opplysningene om husstanden kan variere litt fra telling til telling.) Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Dette er flott, Arne.Jeg skal prøve å få sjekket om fødselen stemmer med det som står i dødsregistreringen.Er det noen steder det er mulig å finne vielsen?mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette er trolig dødsregistreringen for sønnen Harry i SSDI:Name: Harry ArnesenSSN: 471-07-4156Last Residence: 55113 Saint Paul, Ramsey,Minnesota, United States of AmericaBorn: 22 Aug 1911Last Benefit: 55113 Saint Paul, Ramsey,Minnesota, United States of AmericaDied: Jul 1981State (Year) SSN issued: Minnesota (Before 1951 )Vielsen kan vel bli vanskelig å finne, men jeg skal se etter den. Det er jo heller ikke sikkert at de giftet seg i Minnesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hjertelig takk igjen, Arne.Det kan se ut til at Ove reiste til Canada i 1903 og derfra til USA i 1904.Jeg ser at det for kona er oppgitt to ulike årstall for immigrasjon: 1904 og 1907. 1910 Census sier de har vært gift i 2 år, altså gift ca. 1908. Det gir en pekepinn på at de har giftet seg i Minnesota. De bor hele tiden i St. Paul City så vidt jeg kan se av folketellingene, så det er vel gode muligheter for at de giftet seg der eller i nærheten.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jo, jeg er enig i at de mest sannsynlig giftet seg i Minnesota. Pikenavnet til Anna var trolig Olsen. Det beste var om du kunne få kontakt med noen i St. Paul som kunne femskaffe en nekrolog etter Ove. Der ville det sikkert finnes opplysninger om hans søster og event. barn etter henne, pluss hans egen etterslekt. Du kan ta en titt på denne siden:http://www.kindredtrails.com/MN_Ramsey.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hjertelig takk for hjelpen, Arne.Jeg skal se på den den lenken du henviser til. Jeg har skjønt at nekrologer i USA kan innholde mange opplysninger. Dette har vært til stor nytte for meg. Jeg har tidligere ikke jobbet med emigranter.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Jeg har fått mailen din, Arne. Dette var flott. Nå har jeg virkelig en god mulighet til å komme videre. Du skal ha hjertelig takk for alle hjelp.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.