Gå til innhold
Arkivverket

[#35573] Cromertys Segl

Gjest Lars Maersk Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Maersk Hansen

Segl fra to diplomer Statsarkivet i Bergen og et i Rigsarkivet, København.1 Henrich Cromertys segl på et gældsbevis, dateret 8 jan 1706 til Svogeren Severin Seehuusen (fra 1720 Svanenhielm). Henrich pantsætter sin halve part (den anden halvdel tilhörer broderen Daniel) i Cromertys gamle købmandsgård med pakhuse, beliggende på sydsiden af Bergens Vaag. Skjold: Jægerhorn mellem to (fyrre?)træer. Hjælmtop: (fyrre?)træ. Bogstaver HT til venstre, to til højre mangler.2 Henrich Cromertys segl på en kvittering dateret 22 nov 1707. Seglet er lidt större end det der blev brugt i 1706. Måske er 1706 seglet trykt med en signetring og det andet med en bordstempel. Samme symboler i våbnet men træerne er lidt anderledes udformet. Jagthornet er mere tydeligt end i seglet fra 1706. Bogstaverne er her komplette H T S C står for Henrich Thomas Søn Cromerty. Selve stempelverktöjet ser ud at have været det samme som på søsteren Alidas brev fra 1748.3 Cromerty’s segl stemplet i brev dateret 1748 fra Alida Svanenhielm, f Cromerty.Spörgsmålet er: Har nogen set samme segl, men på tidligere dokumenter?Slægten Cromerty er Dokumenteret i Bergen fra 1772 Hovedlinie: Thomas Thomasen (1) C, bsk 1572 (Nicolaysen: Bergens borgerbog. 1878) död senest 1599Thomas Thomasen (2) C bsk 1599 (Nicolaysen: Bergens borgerbog. 1878), rådmand 1617, d 1647 (Edvardsens bergensbeskr BHFS 55-56)Daniel Thomasen C, bsk d 1666 (Mariakirkens regnskabsbog)Thomas Danielsen C. Hus på Strandgaten nuv nr 59 (kort i NRA: DK13, DK58, Bergens Grunnebok, Ersland 1990). Samme som hans far og farfar (Ersland 1989, verditakster 1645. BHFS). d 1699 (reg prot, SAB)Henrich Thomasen C, 1672-1736Hans Henrichsen C 1714-1787 (se arkivforum 22576)Se også tema nr: 5725, 10584, 31097. Samt arkivforum nr: 17062, 22576, 29738bilete0463.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Ole G Taraldset

Jeg kom over en internettside -www.allfamilycrests.com - som inneholder et lignende våpenmerke som nevnt ovenfor. Under U fant jeg Urquartfamiliens våpen og på siden av bildet var det 4 symboler/våpen og det ene forestiller et jakthorn med en sløyfelignende sak over. På samme side fant jeg et våpen som tilhører en irsk? slekt COMISKEY, men her er samme våpen speilvendt sammenlignet med det på Urquartbildet. Kan vi her være borte i en irsk gren av Urquart/Crommetie-slekten og at Bergensgrenen kanskje har irske røtter? hilsen ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

De gamle Basser førte et jakthorn med 'sløyfe' i skjoldet (jfr Bryske) og det samme gjorde Gyldenhorn (jfr NST I), men du er vel kanskje ute etter om andre i familien Crometie førte samme segl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Tak for innleggeneOleJeg var inde på sitenDe fire symboler på siden har ikke noget med Urquhart at göre. De findes på nästen alle som jeg har checket på siten. Der var flere andre slägter i Irland og Skotland med et jagthorn, bla Duncan men ingen med de to träer også, og ingen jeg kan kople til Cromarty, undtagen nogle enkelte Murray (Moray, de Moravia) som havde interesser og var mägtige i området på 1100 tallet.Clouston (Proc Orkn Antiq Soc, vol 6) antog at Cromertyerne på Orkney oprindelig tilhrte Urquhart familien, stöttet på tre gravstene på ST Peters kirkegård på South Ronaldsay, men Bergens Cromertyerne der påstod sig have rettigheder til Grevskabet Cromerty havde som vi har set et helt andet våbenskjold. Muligtvis Kan de ha haft Cromarty inden det blev givet af Robert Bruce til Jarlen af Ross. De slgter som da kommer nrmest til er Mowat (Montealto) og de Moravia.Arnstein Ja jeg er egentlig ude efter at se om våbnet er blevet set på andre papirer i Norge. Navnet behöver ikke specifikt väre Cromerty. I de allerfleste af mig kendte dokumenter vedrörende Cromertyerne i Bergen fra 1586 til 1703 bruges ikke familienavnet men farsnavn, f eks Thomas Thomasen, Daniel Thomasen, Thomas Danielsen, Jan (Johan) Danielsen. I pantebogen fra Bergen fremgår at Thomas Danielsen omkr 1690 brugte segl, men der er ingen dokumenter bevarede.I Bergen byarkiv (Hilbrandt meyers samlinger)findes der dokumenter undertegnede af bla rådmand Thomas Thomassen, men jeg har ikke set dem, og ved ikke om de er originaler eller afskrifter. I RA findes der dokumenter fra ca 1540-50 underskrevet og med segl af borgermester Anders Hansen og Rådmand Jon Thomassen men jeg har heller ikke set disse. Jon var födt på Orkney (se tema 34242) og kan måske ha väret en Cromerty.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.