Gå til innhold
Arkivverket

[#35582] Anna Olsdatter fra Ytterøya, datter av Karen Johnsdatter Børsa

Gjest Oddvar Waaden
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Waaden

Karen Johnsdtr. f 1832 (muligens 1835) var fra Børsa og ble i 1860 gift på Ytterøya med Ole Hansen Aas fra Røros. Hun hadde fra før sønnen Lindor Wilhelm Peders.f 1859. Sammen hadde de Kato f.1862 og min bestemor Anna f. 23.10.1872. Hvor ble det av Karen, Ole, Lindor og Kato ? Hadde Karen og Ole flere barn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Oddvar...Jeg har kopi av kirkebøkene for Ytterøy prestegjeld for perioden 1692-1842. I tillegg har jeg foreløpig kopi av kirkebøkene gjeldende de døpte og konfirmerte fra sogna Ytterøy og Verran for 1843-1868/66. Jeg har også noen gamle kopier av kirkebøkene gjeldende de døde på Ytterøy fram til ca 1900, og diverse annet materiale som gjelder for hele prestegjeldet.Jeg finner Lindor Wilhelm 'uekte' født 23/4-1860 og døpt 22/7-1860 i Ytterøy kirke av foreldrene Ungkarl Peder Olsen Erstad og gift kone Karen Johnsdatter Aas, på side 77 i kirkebok for Ytterøy sogn 1843-1868. Det var mannen til Karen, snekker Ole Hansen Aas, som 'anmeldte' dåpen. Jeg finner ikke noe mer om Lindor Wilhelm i det materialet jeg har her.Jeg finner Cato født 4/9-1863 og døpt 13/12-1863 i Ytterøy kirke av foreldrene husmann og snekker Ole Hansen Aas og Karen Johnsdatter, på side 82 i samme kirkebok som nevnt over. Dreng Cato Olsen Aas (født 4/9-63) døde på Forberg 20/4-1878 og ble begravd 5/5-1878 på Ytterøy. Dårlig tatt kopi av kirkeboka, sidenummer mangler.Ved en rask gjennomgang av kirkeboka til og med 1868, klarer jeg ikke å se flere barn av paret Ole og Karen innført.Jeg finner snekker Ole Aas død på Forberg, innført som 55 år gammel, den 12/10-1877 og begravd 19/10-1877 på Ytterøy. Samme kilde som over.Jeg finner Karen Aas død 59 1/2 år gammel i 1896, kilde en gammel avskrift av kirkeboka. Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Oddvar Waaden

Tusen takk for svaret. Dette var overraskende opplysninger. Min bestemor ble svært syk i 3-års alderen. Følgene av sykdomen var at hun ble døv og man trodde også at hun var lam i beina. Ca år 1877 måtte moren amputert beina på grunn av sykdom. Bestemor var da ca 5-6 år og hun var med sin far på besøkte moren på sykehuset. Legen oppdaget at bestemor ikke var lam og hun ble behandlet for dette. Dette er muntlige opplysninger som er blitt fortalt av min bestemor. Det er sannsynligvis missforståelser her. P.g.a døvheten var hun ikke så lett å forstå. Det som forbauser meg er at faren fulgte henne på dette sykebesøket, han døde jo da bestemor var 5 år. Hun fortalte også om en bror som emigrerte til Amerika. Det har jeg trodd var Cato, men han døde jo ung. Det må ha vært halvbroren Lindor? Du forteller at mannen til Karen, snekker Ole Hansen Aas, som 'anmeldte' dåpen til Lindor 22/7-1860. Jeg har fått opplyst at Karen og Ole giftet seg i 1860. Når på året skjedde det ? Karen er fra Børsa. Finnes det noen opplysninger som kan gi meg et spor til hennes slekt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen OddvarJeg finner den 37 årige enkemannen Ole Aas født på Rørås og den 25 årige pigen Karen Johnsdatter Dahl født fra Børsen gift den 29. desember 1859 i Ytterøy kirke, på side 165 i kirkeboka for Ytterøy prestegjeld, Ytterøy sogn 1843-1868. Jeg har en litt dårlig kopi av kirkeboka men det ser ut som brudeparets fedre heter Hans Larsen Aas og John Johnsen (eventuelt Johansen) Dahl.Ole ble gift første gang med pigen Lucia Larsdatter Rokvold (også født på Rørås) den 5. november 1852, på side 157 i samme bok som over. Den gang ble Ole innført som Ole Hansen Haas i kirkeboka, og faren er innført som Hans Larsen Haas.Hei igjen fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.