Gå til innhold
Arkivverket

[#35599] Darre/Skjefloe i Stod (Steinkjer)Til Aslaug Andersen Kr.sund

Gjest Anne Årbogen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Årbogen

Hei AslaugDu svarer i under tema nr. 35427 innlegg nr. 24 dette ' Skjefloe i Stod, Steinkjer. Denne siste slekta har vist seg å fortsette bakover til Darreslekta, som vi sikkert mange stammer fra.'Det jeg lurer på er hvor koblingen mellom Darre og Skjefloeslekten er? Jeg nedstammer fra Schjefloe i Ongdalen.Mvh Anne Årbogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Marit Mentzdatter Marken, f. 16.05.1807, er en etterkommer av Steen Christophersen Darre (dvs. jeg har aldri sett Steen nevnt som Darre, men derimot ble hans sønner omtalt som Darre). Marit er gift med Tharald Andersen Skjevlo, og du finner dem her Lenke i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Anne! Ser at du har spørsmål til meg angående Darre /Skjefloe i Stod. Det er riktig det som Sissil skriver, at Marit Mentzdatter Marken er en etterkommer av Sten Christophersen Darre. Marit var min tippoldemor og Sten Christophersen var sønn av Christopher Bjørnsen Darre. Jeg vet at det er ei Schjefloeslekt i Ogndalen, og har sett på om det er noen sammenheng mellom den og min slekt som kommer fra gården Skjefloe (Skjevlo) i Stod, men har ikke funnet noe som tyder på det. Hvis jeg ikke husker feil, sto det slik om din slekt i Ogndal at jeg lurte på om den første som er nevnt der kommer andre steder fra, og har dette navnet med seg dit. Men det kan jo hende at det har vært en gård med det navnet der også, fra tidligere. Jeg vet ikke hva navnet betyr, men navn som slutter på 'lo' skal visst være gamle navn, og det kan jo hende at dette har en lokal betydning. Men jeg skal ikke gi meg ut på gjetninger, jeg er så absolutt en amatør! Det er ikke så langt mellom Stod og Ogndal, så det kan jo hende at en ved mere leting kan finne slektssammenheng mellom de to slektene. Jeg vil gjerne høre det, hvis du finner ut noe om det . Med hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Årbogen

Hei Aslaug Beklager at jeg er så sen med å svare, grunnen er et datamaskinen har vært på service. Så til ditt spørsmål, jeg vet heller ikke om det er noen sammenheng mellom slekten din og min. Jeg fikk tak i en bok på biblioteket som omhandlet Schefloe slekten som jeg nedstammer fra, der står det ingenting om hvor den første eieren på Schefloe kom fra bare at han var eier fra omkring 1557 - ca. 1600. De som har gitt ut denne boken har hatt eget styre og vedtekter, hvis de ikke har klart og finne ut mer tror jeg heller ikke at jeg kan, jeg er også en amatør. Du skal ha tusen takk for at du svarte på min henvisnig. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Bjørn Flor

Sissil. Det er et langt sprang fra Steen, f. 1610(?) til Marit, f. 1807. kan du skissere mellomleddene, ev. angi en internettside som viser vegen? mvh Bjørn F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Du spurte riktignok Sissil, men jeg svarer, så korrgerer hun sikkert hvis jeg har noe feil.Sten hadde en sønn Christopher Stensen Darre(1645-1719) gift med Karen Sivertsdtr(1660-1731). De hadde sønnen Mentz Christophersen Darre(1703-1763)gift med Gjertrud Jørgensdtr Steinkjer (1702-1775). De hadde datteren Sara Mentzdtr Marken (1738-1802) gift med Peder Larsen Reitlo f 1738. De hadde sønnen Mentz Pedersen Marken f 1766 gift med Karen Olsdtr Hallan f 1766. De hadde datteren Marit Mentzdtr Marken f 1807.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Anne! Ja, dette er den slektsrekka jeg har på Darreslekta fra Sten Christophersen. Som svar til Bjørn: Jeg har ikke sett noen internettside som tar med Darreslekt etter Sten Christophersen, men hans far, Christopher Bjørnsen Darre, tilbake til hans far igjen, Bjørn Rolfsen Darre og videre til Rolf Olufsen Darre, hører vel til den yngre Darreslekta og de kan du nok finne noe om på internett. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne har beskrevet hele rekken, og alt ligger her på Digitalarkivet under Stod (Databaseveljar).At Christopher Stensen Darre Rein er eldste sønn av Sten Christophersen, framgår av bl.a. av tingboken (og konsumpsjonsskatten, men den ligger ikke på nettet). Christopher blir som regel omtalt som Christopher Rein - Darrenavnet nevnes bare en gang i tingboken, og ved et par anledninger i kirkeboken. Sannsynligvis fordi han er bonde. Brødrene, som driver med handelsvirksomhet, blir derimot oftere omtalt som Darre.Alle ekteskap og barnefødsler fram til Marit Mentzdatter finnes i kirkebøkene som ligger på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten utfyllende kommentar til Aslaug i innlegg 8: Det finnes en del informasjon om Sten Christophersens aner på nettet, men det ligger en del feil informasjon om hans kone, Ingeborg Andersdatter. I flere kilder står det nemlig at hun er datter av Anders Bjørnsen og Elisabeth (Lisbeth) Michelsdatter. Det stemmer IKKE. Hun er datter av Anders Bjørnsen og hans kone Berit, og bor sammen med sin mor i 1645. Berit er sannsynligvis en datter av Elisabeth Michelsdatter og Erik Nielsen (kan forklare nærmere dersom det er ønskelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Flor

Takk for fyldige svar. Stemmer det ikke som jeg tidligere har notert, at Christopher Stensen ble født 28.1.1648 (Anne sier 1645)? Er Gjertrud Jørgensdatter fra Steinkjer, eller er det også en del av navnet hennes? Etter som Ingeborg Andersdatter er min 7 x tippoldemor, er jeg meget interessert i alt som kan plassere henne, Sissil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christopher Stensen døde 18.03.1719, og i kirkeboken står det at han mangler 7 uker og 2 dager på å være 71 år gammel. Det skulle vel tilsi at han er født ca. 08.05.1648.Gjertrud Jørgensdatter er datter av skredder Jørgen Ingebrigtsen født ca. 1655 på Bartnes i Beitstad, død Egge 12.06.1701, og hans hustru Ingeborg Paulsdatter. Det er skifte etter Jørgen 17.11.1702, og da er ikke Gjertrud født enda - hun blir først født 01.01.1702. Gjertrud har tre eldre brødre; Paul, Ingebrigt og Åge.Jørgen Ingebrigtsen er sønn av Ingebrigt Ingebrigtsen Røsegg, Beitstad og hans kone Gjertrud, sannsynligvis fra Bartnes. Ingebrigt er igjen sønn av Ingebrigt Røsegg og Astrid Bjørnsdatter Utvik. Astrid er datter av Bjørn og Ragnhild Utvik. Det er skifte etter Astrids søster Ingjerd på Saugestad i Beitstad i 1695, og der er store deler av slekten nevnt.Når det gjelder Lisbeth Michelsdatter (eller hustru Elisabeth, som hun også kalles) står hun oppført i odelsmantallet for 1624 som enke, og eier av over 7 spann gods på vegne av sine sønner. Hennes mann, presten Erik Nielsen, som antas å være fra Jämtland, står oppført med litt over 2 spann i 1617, og jeg har ikke lykkes med å finne ut hvor de øvrige kommer fra. Store deler av dette jordegodset er på Anders Bjørnsens hender like etter, og siden Anders Bjørnsens bryllup er omtalt i domsprotokollene i 1622, vet vi at han giftet seg i 1621. Bryllupet ble holdt på prestegården, og Anders bror, Haagen Bjørnsen, forteller at han er født på gården. Noen har dermed at antatt at Anders giftet seg med presteenken Lisbeth/Elisabeth Michelsdatter, og jeg har sett dette nevnt flere steder.Imidlertid er Anders hele tiden bosatt på Lein, som da er prestegård - helt til sin død. Da overtar enken Berit i skattematriklene. Lisbeth derimot er bosatt på Berg helt til sin død, og omtalt som enke til hun forsvinner ut av matriklene. Et annet moment som sikkert har hatt betydning, er at Erik Andersen har overtatt en del av jordegodset etter Anders, og er bosatt på Berg, sammen med Lisbeth. Sten Christophersen og Ingeborg Andersdatter er også bosatt på Berg etter at de gifter seg. Det kan derfor være naturlig å anta at Lisbeth er Erik og Ingeborgs mormor. Ser vi på Sten og Ingeborgs barn, er de navngitt i denne rekkefølgen: Christopher, Birgitte, Anders, Anna, Ole, Erik, Sophie, Elisabeth og Sara.Mer informasjon om Lisbeth: Ca. 1645 (husker ikke nøyaktig årstall, og har ikke tid til å finne dokumentasjonen) ble hun anklaget for å være heks, og årsak til presten Christopher Olsens død. Hennes forsvarer var Ludvik Madsen Egge, som var gift med datteren Kirsten. Lisbeth ble frikjent. Ludvig var sønn av Mads Michelsen Egge og hans kone, som var en uekte datter av Ludvig Munch. Det står en del om dette i en annen debatt her på Digitalarkivet, debatt nr. 26861.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.