Gå til innhold
Arkivverket

[#35600] Hvor er Maren Tostensdatter født , ca. 1798?

Gjest Anne C. Strandslett
 Del

Recommended Posts

I 1801-tellingen bor Maren, 3 år, sammen med foreldrene Tosten Tostensen og Marthe Madsdatter på Graver i Hurum. Foreldrene giftet seg i Hurum i 1797, alle søsknene er født i Hurum, men ikke Maren. Moren er også født i Hurum, faren vet jeg ikke hvor kommer fra. Så egentlig er det to spørsmål: Hvor er Maren født? Hvor kommer Tosten fra? Drøbak el. omegn?Dette er mitt lille hodebry, håper noen kan gi meg en ledetråd! Mvh Anne C.S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Fant dette på Family Search, men du har kanskje allerede sett det ? Ikke sikkert det har noe å gjøre med henne, men synes det var verdt å varsle. Maren Torstensen-------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: 1796 Skedsmo, Akershus, Norway Christening: Death: 22 APR 1818 Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: Torsten Torstensen Family Mother: Mrs. Torsten TorstensenBeste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dette ser jo ut til å være en familie som er mye på flyttefot. Jeg ser i den digitaliserte utgaven av kirkebok for Hurum (her i Digitalarkivet) at i perioden 1797-1804 har de tre forskjellige adresser i Hurum. Mellom vielsen (1797) og den første registrerte Hurum-dåpen (1800) kan de jo meget vel ha bodd et annet sted (sannsynligvis i Hurums nærområde). En annen mulighet er selvsagt at Marens dåp er uteglemt i den digitale avskriften. Har du sjekket kirkebok-originalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her var det en dåp til: Lenke. Og en ny Hurum-adresse - så da utvider vi perioden og bostedsrepertoaret: 4 forskjellige Hurumadresser i perioden 1797-1806.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger - det stemmer med farsnavnet. Må sjekke det opp mot kirkebøkene.Oddbjørn - kirkebøkene i Hurum er saumfart med lupe, av flere enn meg, uten at vi er blitt klokere av det. Presten kan selvsagt ha glemt å føre henne inn i kirkeboka. Men andre muligheter må sjekkes! Håpet mitt var at noen sitter på kirkebøker for områdene rundt Hurum. Røyken, Drøbak, nedover i Østfold osv. og som har mulighet til et raskt søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi muligens en bror til den Maren som er nevnt i innlegg 2: Lenke. Jeg vil jo helst tro at dette er en annen familie. Det kan vel imidlertid ikke helt utelukkes at den Maren du etterlyser fødestedet til, Anne, kan være født før 1797? Kan Tosten Tostensen i Hurum ha vært gift en gang tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ser jo nå av ft. 1801 at det var begge ektefellenes første ekteskap. Jeg ville nok ha kuttet ut Tostensen i Skedsmo og lett etter Marens dåp i et av Hurums nabosogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C.Strandslett

Takk Oddbjørn. Vel, dette utelukker Torsten og Maren i Skedsmo. Torsten døde i 1813 i Hurum. Synd det er så dårlig dekning av østfold i LDS på denne tiden. Da er det bare å begynne å lete i kirkebøkene for Røyken og Drøbak. Det er vel det nærmeste. Kanskje jeg har flaks der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Anne Finner ingen Maren med foreldrene Tosten Tostensen og Marthe Madsdtr i kirkeboken Mini3 Røyken 1782-1803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.