Gå til innhold
Arkivverket

[#35601] Utskrifter i Augustus?

Gjest Heljar Westlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Heljar Westlie

Hvordan blir utskriftsmulighetene? - Løpende kompakt utskrift med alle data? - Registre med sorteringer på både fornavn og alle mellomnavn for alle personer? - Register på bosteder med flere navn? - Register der det f.eks i døpte hvor mor og far har ulikt bosted, med eget register hvor kun det som er ulikt skrives ut? Dette med skikkelige utskrifter er svært viktig for lag/foreninger som gjennom år har bygget opp sine egne avskriftsamlinger, også for enkeltpersoner som vil ha sin avskrift i bokhylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente K. Hervik

Etter det me har fått opplyst vil DIS inngå eit samarbeid med Jan Kjetil Andersen om ein ny versjon av Augustus som skal bygga på Kyrre. Digitalarkivet har på noverande tidspunkt ikkje særleg kjennskap til dette programmet, men eg reknar med at det vil vera høve til å ta utskrifter derifrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
Gjest Heljar Westlie

Synes det er betenkelig at ingen med innflytelse/påvirkirning kommer på banen og besvarer spørsmålene. Det virker som at alt skal skje i stillhet og plutselig skal alle pådyttes et program som ikke tilfredstiller selv de enkleste behov. Håper jeg tar feil, men et skikkelig svar er viktig for mange. Det handler tross alt om fremtidige registreringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Me dyttar ikkje på nokon noko program, og me set ikkje noko krav til kva program data skal vera registrert i. Når det gjeld Augustus bør ein venda seg til forfattaren. Det er ingen andre enn dei tilsette i DA som har plikt til å svara her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Greit Oldervold. Problemet er bare at det ikke er noen som jobber med programmet som vil besvare mine spørsmål. Når dere setter en tidsfrist for å ta i mot bd-filer så er det viktig at konvertering og utskrifstmuligheter besvares i god tid. Etter det dere selv skriver så er deres tidsfrist nærmest å regne for absolutt og da må ting avklares på forhånd. Alternativet er at noen ikke tar hensyn til tidsfristen og data vil ev. ikke bli utlagt. Alle som jobber med avskrifter vet at dette er noe som tar tid, og ting kan ikke snues på noen få måneder. Derfor så oppfordrer jeg rette vedkommende til å besvare mine spørsmål om utskriftsmuligheter i Augustus. Selvom vi lever i en digital hverdag, så er det fremdeles veldig mange ressurspersoner som vil ha alt på papir. Disse må det tas hensyn til. Håper derfor at DA også tenker på disse. Ved å ha disse ressurspersonene på vår side, gjør slektsgranskningen rikere og mer verdifull. Vi trenger rett og slett disses kunnskaper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg var kanskje ikkje klar nok: Augustus blir ikkje utvikla av DA. Som det går fram av tidlegare innlegg er det DIS og Jan Kjetil Andersen som utviklar Augustus. Då er det der du må venda deg med spørsmåla dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Heljar Westlie

Det kunne faktisk ha vært på tide at noen ansvarlige oppdaterer siden eller besvarer mine spørsmål konkret. Får en sterk mistanke om at alt som skjer i DA-regi etc. skal tylles inn i et tåkehav som er ugjennomtrengelig for så å bli pådyttet en standard og program som ikke 'henger på greip'. Håper jeg tar feil, men frykter det verste.....Et enkelt spørsmål. Er det egentlig noen som vet eksakt hva som skjer i Kyrre/Augustus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Ja, selvfølgelig er det noen som vet.- Kyrre = DA- Augustus = Jan Kjetil AndersenDet hjelper ikke å klage her på at utvikleren av Augustus ikke oppdaterer sine hjemmesider.mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.