Gå til innhold
Arkivverket

[#35604] Brønte Knudsen f ca 1742 Bøen Rødenes Østfold

Gjest Roger Sandtorp
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter F. Vennemoe

Tror det må være samme datter Marthe Brøntesdatter som var dåpsfadder fra gården Gabestad i Rakkestad 26.12.1804, ifølge Rakkestad kirkebøker. Dåpsbarnet het Cyprian, foreldre var Marthe Iversdatter fra Kirkeby i Trøgstad og Anders Gudmundsen som tidligere hadde bodd i Trøgstad og i Onsø ved Fredrikstad på gården Valle. Hva som bragte denne Marthe Brøntesdatter fra Rødenes til Rakkestad vet jeg ikke. mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Johansen

Hei. Jeg sitter her med Rødenes-boka, men desverre står ikke Bøen oppført under gårdsnavna. Jeg lurer på om noen av barna deres ble boende i Rødenes, og i alle fall på hvilken gård? Kan være lettere å kanskje finne noe da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Sandtorp

Hei Nina. Jeg vet ikke noe selv. Fikk disse navn av lokalsammlingen i Rakkestad og fikk navnet på deres datter Berthe Brøntesdtr f1781 men vet ikke hvem hun var gift med. Berthe fikk Brynhild Thorsen født i Rødenes så hun må jo ha bodd der et sted.De andre barna vet jeg ikke noe mer om bare det jeg fikk av Rita i innlegg 2. Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Brønte Knudsen var svigersønn på Bøen, Amfries foreldre het Nils Syversen og Jøran Larsdatter. Det var skifte etter Jøran i 1758.Marte Brøntesdatter er min 4xtippoldemor. Hun ble gift med Matis Andersen fra Grav i Rakkestad og døde 30. januar 1829 (hun er nr. 253 i min anetavle: http://www.vestfold-slekt.net/firing/anetavle.html)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Sandtorp

Takk Ketil. Et skritt videre der. Har på min tavle Lars Andersen f1770 Grav Rakkestad. Er det bror til din Matis tro. Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Johansen

Hei. Nå har jeg tittet litt i Rødenes-boka, (ble litt skumlesning, det er nesten 800 sider :-)) Men jeg fant desverre ikke så mye, men noe tror jeg det ble. Har googlet litt på nettet og, litt mer av familien har da dukket opp.Fra starten.:Brønte Knudsen f. ca 1742 giftet seg med Amfrie Nielsdtr Bøen, f. ca 1744(I DIS putten står disse oppført som Brynte f. 1743 død 1813 og Arnfrid f. 1740, død 1809. Litt problemer med å legge inn lenke, men Søk på DIS-putten Nr 2/2000. Tror det stod på side 15Barn: 1)Knut Brøntesen, f. 1767 - 1810. Gm Berthe Michelsdtr f 1765 - 1849. Barn: a) Christine, f. 1795 gift med Brynhild Halvorsen Hagen, f. 1804-1886. b) Johannes f. 17972) Jøran Brøntesdatter, f. 1770. Gm Halvor Gudmundsen f.1774. Barn; a)Christian f. 1793, b) Stephen f. 1796 c)Christine f. 17993) Marthe Brøntesdatter f. 1777 - d.1829. Gm Matis Andersen Grav f. 1783. Barn; Kristian f. 1814, gift med Anne Maria Henriksdtr4) Berthe Brøntesdatter f. 1780. En uekte sønn, Brynild Thorsen f. 17995) Niels Bryntesen f. 1785( Mye av dette vet du jo, men blir bare mer oversiktlig ;-)Så er jo da Amfrie (Arnfrid?) sine foreldre Nils Syversen og Jøran LarsdtrDet er disse og Bryntes foreldre jeg har lett etter i boka, det eneste jeg fant var Jørans far. Er i alle fall ganske sikker på det, bør sjekkes nermere selvfølgelig.I Rødenes-boka (Rødenes i Østfold av R. Elwin Myhrvold)er det noen sider helt bakerst, om noen innflyttede personer som ble boende. På side 670 finner jeg:Lars Bjørnsen Bøen, f. ca 1675 - d. 1758. Hustru er ukjent. Barn; 1) Ole Larsen til Ringsby, f. 1725 - 1775, gm. Berte Brynildsdtr. Barn; Jørgen til Trosterud f. 1768 - 1843, gm. Tore Thorsdtr.Lars Bøen var også mest sannsynlig far til Marthe Larsdtr Bøen, f. ca 1708 - 1778. Hun giftet seg 28. sep 1727 med Michael Bergersen Trosterud, f. 1703-1775. Sønn; Brynild til Nybroe, f. 22 apr 1728-15. sep 1797Dette må vel nesten være Jøran Larsdtr far?? I alle fall når man ser hva Lars Bøens mor het: Jøran Larsdtr!!!Jøran Larsdatter var født ca 1649 og døde i 1727. Hun var gift med Bjørn Olsen Bøen, som døde i 1715. Barn; 1)Erik B. til Tornsby f ca 1684 -1754, gm. Ingeborg Thorsdtr. Barn; a) Berte f ca 1717-1796, gm Brynild Stephensen Næs, b) Anne gm Rasmus Stensen Trosterud2) Siri, f. 1676-1737, gm Berger Torkildsen TrandemOgså Lars da. Ser han kan være litt gammel hvis han er Jøran sin far. Men det var ikke uvanlig det. De giftet seg jo både to og tre ganger, og hadde jo da ofte barn med et stort sprik i alderstrinnet. Men du får prøve å finne ut av det. Når det gjelder Brynte fant jeg egentlig ingenting. Han er nok ikke fra Rødenes tenker jeg. Det var dette jeg kunne finne. Desverre ingen 'håndfaste bevis', men håper det kunne være til litt hjelp.;-))Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Sandtorp

Tusen Takk Nina. Mye bra infomasjon her. Veldig snilt at du tok deg tid til dette. Jeg har ikke noe å tilføye på dette. Vet så lite selv. Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Nina, fremgår det av det du har av informasjon hvor Halvor Gudmundsen født 1774 som var gift med Jøran Brøntesdatter, f. 1770 var fra? mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Johansen

Fikk akkurat se nå, (i lenken), at rett over Halvor, står nok hans far oppført. På samme gård, Gudmund Stephensen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Hei, det er nok ikke samme Anders Gudmundsen, da den jeg leter etter giftet seg første gang 19.09.1790 i Trøgstad med Sidsel Christophersdatter fra Baastad, disse fikk 5 barn mens de bodde på henholdsvis Høntorp, Frantsvold og Langsrud, men familien er oppført på Valle ved Onsø i 1801, hvor han er oppført som snekker. Samme Anders er oppført som 'Gjørtler' i Christiania i 1828. Flere av barnefadderne ser ut til å ha tilknytning til Rødenes/ Rømskog, inkludert Marthe Brøntesdatter i 1804. mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.