Gå til innhold
Arkivverket

[#35606] Elias Zakariasen f. ca 1814, fra Rana til Beiarn.

Gjest Wenche Spjelkavik
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Berg

Telling 1801. Moe. MessingslettenElias Sachariassen 41 år.Molfrie Johansdtr.40 år. Sacharias 17, Johannes 15, Ole 12, Augustinus 9, Birritte 8, Maritte 5.I følge slektsfila Ble Elias(1753-1808)? og Målfrid (1760-1801)gift i 1783. Elias ble atter gift 1802 med Dorthea Jonsdtr.(1769-1839)hun skulle senere ha gifta seg igjenn da hu ble enke.Det er vel denne Sacharias her 17 år som senere ble gift med Elisabeth Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er det jeg finner om Elias Sachariassen i gårdshistorien: Han ble født i 1753, og han døde i 1808. Han bygslet gården den 12.09.1782, og han ble gift i 1782 med Målfrid Johannesdatter fra Grønfjellet som levde fra 1760 til 1801. Deres barn:1)Sacharias født 1784, som var utkommandert i 180 og hjemme igjen i 1811. Han var senere i Rabben.2)Johannes3)Ola født 1788 og død i 18094)Beret5)Augustinus6)Marit født 1794 og død i 17977)Elias som døde som liten8)Marit som senere var i Bjøllåneset.Elias ble gift 2 med Dorthea Jonsdatter, som var født i 1769.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Står det hvem Sacharias f. 1784 ble gift med?Den eneste zakarias Andersen av 3 som passer med sønn født ca 1815 er denne.telling 1801 Moe Stenkjønl...Anders Monsen 42 år og Biritte Sakariasdtr.33 år. ZAKARIAS Andersen 10 år, Johannes 7, Mons og Sara Elisabeth........Anders og Biritte ble gift 9/1 1791 Mo.Står det i boka hvem denne Zakarias Andersen her 10 år ble gift med og event. barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner noe mer i bygdeboka og kommer inn på egne aner her. Her er Sakarias Eliassens aner med han som nr. 1, og foreldrene nr. 2 og 3 og så dobbelt bakover:1) Sakarias Eliassen født 1784 Foreldre:2)Elias Sakrissa fra Nord-Dunderlandet født 1753.3)Målfrid Johannesdatter født 1760i Grønnfjellet.Besteforeldre:4)Sakarias Eliassen som døde i 1755.5)Gaula Larsdatter Massingsletta født 1727. Deres barn: Elias født 1753, og Ragnhild som senere var i Rabben. Hun ble gift 2 med Hans Andersen som opprinnelig var fra Lille-Bjerka(Hemnes).6)Johannes Eliassen som var født i 1734. Han fikk bygselbrev på 1/3 av Grønnfjellet den 10.11.1758.7)Karen Olsdatter som levde fra ca 1724 til 1800.Oldeforeldre:10)Lars Israelsen Rundhaugen(født i Gaastjønnlia). Han ble døpt St.Mickelsdag(29.09)1705. Han er bror av min ane Dordi Israelsdatter. Lars ble trolovet 3.tia.paascat(15.04.1727) med Ragnhild eller Ragna Nilsdatter har jeg skrevet, men i bygdeboka står det Ragnhild Nilsdatter.11)Ragnhild Nilsdatter skal ifølge bygdeboka være født ca 1711, men jeg syns hun var en vel så ung brud i 1727 som 16-åring, så en kan vel ikke se bort fra at hun kanskje er noen år eldre.Hun døde i 1781.12)Elias Israelsen født ca 1702 i Storbjerka, som er i Hemnes hvor jeg ikke har tilgang til noen bygdebok.13)Målfrid Mikkelsdatter fra Storbjerka. Hun ble født i 1703 og døde 1757Tippoldeforeldre:20)Israel Joensen som var bruker i Gaastjønnlia fra ca 1701 til 1720, og han var bruker i Rundhaugen(Furuheia) fra ca 1720 . Gården ble også beskrevet som Kinderkeis. Det var skifte på Israel i 1743, men jeg har ikke greid å finne dødsfallet hans i kirkeboka(dette er jo også min ane).21)Maren Israelsdatter som sannsynlgvis var fra Skonseng ble født ca 1676, og hun er oppgitt å være 73 da hun ble gravlagt på Moe kirkegård Dom. 20.p.trinit(19.10)1749.På grunnlag av blant annet faddere på barna og mailkontakt med andre har jeg kommet frem til at Marit Israelsdatter sannsynligvis var datter av Israel Eliassen som 60 år da han var bruker i Skonseng i 1701. Han var opprinnelig fra Åenget.Blant annet er den Oluf Skonseng som ifølge bygdeboka skal være sønn av Israel Eliassen Skonseng fadder på Marits og Israels Jonsens sønn Jon døpt 21.03.1704.Israel og Oluf Skonseng(far og sønn) var fadder på sønnen Henrik døpt 10.06.1708 Altså:42)Israel Eliassen Åenget født ca 1641-1648. Han var 18 år ved manntallet 1664-66 og 60 år ved manntallet i 1701. Hans far var:84)Elias Henriksen født ca 1605, og en meget sannsynlig sønn av:168)Henrik Selfors som var bruker av Selfors i ca 1621-1648. Han var også skipper.Jeg får ikke plass på ett innlegg til å ta med alle barna i hvert slektsledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan ikke se at det står noe om hvem Sakarias ble gift med. Det står at han var bruker i Rabben, men i Rabben finner jeg den andre Sakarias som jo ifølge et annet innlegg her var feil Sakarias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Skifte etter Zacharias Eliassen er på Kvanbekmoen (Rabben) 1825. Han var gift med Elisabeth Olsdatter (hun skal være fra sør-Dunderland). Barn: Elias 9 år, Molfrid 10 på Bjelånes, Anna 7 år hjemme, Nekolina 5 år og Martha 2 år. fra Skifter fra Hemnes/Mo 1811-1845 s. 185-186Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Javel. Da er vel forfedre og Kone, barn, til Zakarias Eliassen bekrefta.Han gifta seg altså med Elisabeth Olsdatter og de fikk en sønn ELIAS SAKARIASSEN som var 9 år i 1825.Altså født ca. 1816.Det stemmer på 'vår' Elias hadde også bl.a ei søster Målfrid f.1815.Og 'bestemødre' Målfrid og Dorthea.Da er det Zakarias Andersen igjenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Spjelkavik

Per Stifjell viser til rettelsen for gardshistoria i 'Våre forfedre' nr. 1 1997:Er dere enige om at dette er den Elias vi søker forfedre til?Altså: Elias Sakariassen (1815-1883) født på Rabben av foreldre Sakarias Andersen, Rabben (1794-1864) og Berit Johannesdatter, Storvolden (1790-1863) Elias ble gift med Ellen Benjaminsdatter (1814-1850) fra Snasen. De flyttet til Ramskjel, Beiarn, ca 1844. 6 barn.Er alle enige om at Elias far het Sakarias Andersen f. 1794 d. 1864, gift med Berit Johannesdatter?Kunne vært interessant å vite hvem som har gjennomført denne rettelsen, og hvilke kilder de har brukt for å gi belegg for rettelsen?Solveig, hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Jeg har også veldig lyst til å se hva de skriver i den rettelsen. Hadde kirkeboka vert leselig de årene for døpte så mener jeg det hadde vert lettere.Jeg har før vert ute for at presten har skrevet feil foreldre. Men da har det vert personer som jeg kjente, så da var det litt enklere.Hvis det er rette Elen vi har funnet her og det mene jeg det er så heter hun Elen Christina Benjaminsdatter f. 16.april 1814 dp. juli 1814 (datoen var uleselig) far: Benjamin Pedersen Øvre Grønfjell. Kirkebok for Mo 1807-1819. PF 408-409, s. 355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er det som står om Benjamin Pedersen under Øvre Grønnfjellet(Snasen): Han var født i 1790, og døde i1858. Han brukte 9 mark fra 1814. I 1819 ble han dømt for grusom mishandling av en 'lapmand', og for reintyveri. Han ble gift i 1812 med Dorthea Olsdatter Fisktjønnmoen som var født i 1791, og døde den 12.03.1817. Barna var Per født 1813 og død 1819, Elen født 1814, Ola født 1815 og død som liten, og Ola Kristian født 1817.Benjamin ble gift 2 i 1817 med Persdatter Loppheia(1795-16.06.1822). De fikk sønnen Per i 1822. Han var gift 3 i 1823 med Johanna Johannesdatter Grønfjell(1796-08.04.1866. Barn Gjertud født 1824 og død som liten, Karen(1825-65), Per, Gjertrud født 1830 til Grønnfjellet og Elias født 1833.Benjamin Pedersens foreldre var Per Olsen Fagerjord(Per og Peder ble skrevet om hverandre på den tiden), og Gjertrud Eriksdatter Langfjellet. Per Olsen var født i 1749 og levde enda i 1828, og han var bruker i Fisktjønnmoen 1778-1783. Den 03.10.1783 fikk han bbr. på gården Snasen(Øvre Grønnfjellet). Han ble gift i 1776 med Gjertrud Eriksdatter Langfjell født ca 1750. Hun døde i September 1821. De fikk barna Kirsten i 1777(til Bustnes), Ola, Erik født 1782(til Rabben og Loppheia), Per født 1785, Gjertrud født 1787(til Steinbekkhaugen), og altså Benjamin.Her er sikkert mulig å finne mer, men jeg vil gjerne se flere innspill om om vi har riktig Elen Benjaminsdatter her før jeg går videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Så hvem var så foreldre til zakarias Andersen (kvenbekmo)gift med Berit.? Disse fikk også en sønn Elias Zakariassen på Rabben samtidig med den andre Elias Zakariassen som ble født der?hmm.Fant noen barn på Zakarias og Berit:Ragnhild Dorothea dpt.31/3 1813 Mo.Ingeborg dpt.1/7 1821 Mo.Anders dpt 4/5 1824 Mo D.3/11 1825. ? Ane Zakarina f.8/8 dpt 8/8 1826 Hemnes. Zakarias f.30/1 dpt.29/3 1829 Hemnes.?Det er et stort hopp mellom 1813 og 1821. Kan de da ha bodd en annen plass. f.eks. Rødøy? Der dukka det opp ei jente Ane Maria Zakariasdtr dpt.20/5 1818. Med samme foreldre? Bare mora er der kalla Berit Nilsdatter. Fant ingen gutt Elias på disse inne på family search. Kunne han f.eks også blitt født på Rødøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

På side 194 i gårdshistorien for Rana finner jeg: Sakarias Andersen født 1794 og død 1764. Han var inderst i Kvannbekkmoen(Rabben) til han fikk br. i 1830. Han var gift i 1814 med Beret Johannesdatter Storvollen.Hans foreldre var Anders Sakariassen født 1765 og død 1855, og Ragnhild Sakrisdatter fra Nord-Dunderlandet født 1753 og død 1830.Nå tror jeg at det er kirkebøker for Meløy fra ca 1830 på biblioteket her, og jeg kan prøve å finne det 3. giftermålet der etter 1840 på mandag hvis ingen andre har funnet det i Rana før den tid.Det kan jo stå noe viktig om 'hans far' der også. Skulle det være i Rana så er det ikke sikkert jeg finner noe, for der har biblioteket her kirkebøker fra ca 1850 og utover men muligens noe fra 1842 og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stifjeld

Til innlegg (33). Rettelsen til Mo prestegjelds gårdshistorie er skrevet av Ann Elise Altermark med David Storfjord som kilde.Ved å studere gårdshistorien, side 195 og 233, er jeg imidlertid kommet litt i tvil om rettelsen viser riktige foreldre for Elias Sakariasen som dro til Beiarn.Jeg finner nemlig Elias Sakariassen, 51 år, gift med Elen Maria Nilsdatter, på Kvanbekkmoen, i folketellingen for 1865. De er oppført med 3 barn, Hans Christian, Anders Benoni og Marianne Bergitte.I Gårdshistorien side 194 er denne Elias nevnt som bruker på Rabben (Kvanbekkmoen) etter sin far, Sakarias Andersen.På side 195 finner vi omtalt Sakarias Eliassen fra Massingsletta, f 1784. Han var gift med Elisabet Olsdatter fra Sør-Dunderland, som nevnt i mitt forrige innlegg (21) og de var foreldre til Målfrid.Disse er i gårdshistorien også oppført med sønnen Elias, f. 1817. På side 233 i gårdshistoria er Elisabet Olsdatter og Sakarias Eliassen nevnt med barna Målfrid og Elias, f. 1816!, sistnevnte gift med Elen Benjaminsdatter, og som flytta til Beiarn.Det kan dermed se ut som det er Sakarias Eliassen og Elisabet Olsdatter som er foreldrene til 'vår' Elias.Rettelsen til slektshistoria gikk primært ut på at det var blitt en sammenblanding av to stk Sakarias Eliassen, en på Sør-Dunderlandet, født 1794, som på side 233 feilaktig var satt som ektemann til Elisabeth Olsdatter.Hvorfor det i rettelsen i 'Våre forfedre' nr. 1/1997 også var tatt med data for Elias Sakariassen med kone Elen Benjaminsdatter, skjønner jeg ikke riktig helt.Skal prøve å kontakte Ann Elise Altermark om dette, så da blir det kanskje oppklart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Jeg tror at det jeg nevnte i mitt innlegg nr. 16 er det rette og jeg har nå kontrollert dette på nytt og det er den Elias som ble gift med Elen Benjaminsdatter som bodde i Beiarn. (Jfr. 'Slektsboka for Beiarn'.MvhBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Ja jeg har lest skifter og kirkebøker og jeg er kommet fram til at Elias som dro til Beiarn er sønn av Zacharias Eliassen f. på Messingsletta og Elisabet Olsdatter.Det som er jeg syns er den viktigste kilden er skifte etter farmor Målfrid Johannesdatters, bror Elias Johannesen på Sør Nevernes 1840 i skifte er Elias gift på Grønnfjell. Skifter av Svein Edvardsen 1811-1845, side 192-193.I skifte er nevnt aller søskene til Elias, og barna og barnebarn til Målfrid og hennes søsken.1. Døpt: Dorthea Elisabeth f. 7 mars 1839. dp.23.juni. Foreldre: Elias zachariassen Grønnfjell og hust. Elen Benjaminsdatter. side 732. Døpt: Zacharias Johan f. 10 juni. 1840, dp. utydelig. Foreldre: Elias Zachariassen og hustru Elen Christine Benjaminsdatter. side 80 (det står noe foran Elias og stedsnavnet er utydelig)De to første dåpne er fra kirkebok for Mo 1826-1841, PF 409.3. Døpt: Berit Maria f.mars 1842. dp. juni. (datoer utydelig) Foreldre: Indesrt Elias Zachariassen Grønnfjell og Q Elen Benjaminsdatter. side 54. Døpt: Benjamin Peder f. 16. mars 1843. dp. 25.mai. Foreldre: Inderst Elias Zachariassen Grønfjell og Q. Elen Bejaminsdater. side 10juli 1843 er de innført under utflyttete.Elias Zachariassen 28(stedsnavnet utydelig), h. Elen Benjaminsdatter 27, Dorthea Elisabeth 5, Zacharias Johan 4, Berit Maria 2, Benjamin Peder 1 . side 204De siste hendelsene er fra Kirkebok for Mo 1842-1852, NT 90-91.Til Anne Lise det er rett Elen Benjaminsdatter som jeg nevner døpt i innlegg 34.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Gelmte å skrive at Elias Zachariassen og Elen Benjaminsdatter flytter til Beiarn, men klarer ikke å tyde stedsnavnet.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Spjelkavik

Noen av dere som er så dyktige i slektsgranskning og til å tyde kilder og koble slekter MÅ påta dere å få rettet dette, slik at det en gang for alle blir forklart hvem de ulike Eliaser og Sakariasser er. Dette må ha stor betydning for en hel masse slektsgranskere - som ganske sikkert har gitt opp i denne saken. Jeg er imponert over dere alle!Så for å oppsummere (kanskje burde vi vente på Per Stifjells forsøk på oppklaring) har jeg forstått det rett at vår Elias sin slekt på farsiden er Anne Lises i innlegg 29?I tillegg: Elias svigerfar Benjamin ble straffet for reintyveri. Var han same - fremkommer det noe om samisk tilknytning i de slektene som vi nå tror er de rette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Nei de siste konklusjoner er vel Zakarias Eliassen gift med Elisabeth Olsdtr som foreldre til 'vår'Elias' Her kommer både Målfrid,Elisabet,og Dorthea inn.Er det kun Telling 1801..1833 Ranen.som gjelder her for å finne en Zakarias Andersen som far til 'vår' Elias? Isåfall er det bare 2 mulige.Det er 1. Zakarias A. 10 år på Stenkjønnli.Moe (Foreldre:Anders Monsen og Biritte Zakariasdtr.)2. Zakarias A. 7 år på Langrabben. Moe. (foreldre; Anders og Ragnhild Zakariassen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nina: Hvis jeg forstår dette riktig så har et par andre her nå funnet frem til at far til Elias Sachariassen var Sacharias Eliassen og ikke Sacharias Andersen. Presten har sikkert oppgitt feil far ved giftermålet, og jeg har sett prester skrive feil etternavn på faren både ved giftermål og dåp av barn(skifter og flere andre kilder har vist hva som var riktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Anne Lise jeg er enig i det. Ut fra navneoppkalling,skifter osv, Ser det ut som det er vår mann.Men siden det nå er så masse innlegg her,satte jeg opp de mulige vi har å velge i for oversiktens skyld. Men utrolig at presten kunne skrive feil 2 ganger.Elias kalla seg Elias Johan en gang. Men forstår det slik at kirkeboka er umulig å tyde. Men finnes ikke 2 exemplar? Fra klokker og prest? Forlovere og faddere kan kansje også gi sikre spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Tomine Birgitte Mikalsen døde som enke 6.1.1917 på Ramskjel i Beiarn. Begr. 11.1.s.å.. Hun var f. 25.3.1828 på Rengard. Datteren fra ekteskapet med Elen, Elisabet Eliassen, Leiråmo, f. 1847 i Beiarn døde som enke 8.7.1924, begr. 13.7. s.å.. Hun var gift med Peder Knutsen fra Troli, f. 1816.(Hans andre ekteskap).Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.