Gå til innhold
Arkivverket

[#35606] Elias Zakariasen f. ca 1814, fra Rana til Beiarn.

Gjest Wenche Spjelkavik
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Kommerinn på family Searhc her, men det kommer ikke opp noe navn.Hva skal en søke på der inne for å finne det du vil fortelle? Ellers bruker jeg Family Search minst mulig, både fordi det er mange feil der og jeg får beskjed om at siden er utgått på dato. Det betyr at jeg må starte forfra etter hver gang jeg har vært inne på et navn. Det blir rett og slett for tungvint. Hvis jeg trykker oppdater får jeg bare opp den samme siden igjen som igjen er utgått på dato. Dette har vært tatt opp, men jeg forso ikke svarene den som spurte fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Tusen, tusen takk Anne Line for din utfyllende aneliste etter Thomina. Jeg holdt på med denne familiegrenen for 10-15 år siden - og jeg ser nå i etterkant at jeg har rotet mye. Gleder meg til å studere 'grenene' i detalj.Thomina var faktisk blind de siste 10 årene av livet sitt pga grønn stær. Lite de kunne gjøre den gangen.Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

I innlegg 74 har Thomas Nilsen fått feil mor.Thomas Nilsen dp. 13.02.1743 (Kirkebok for Mo 1740-1751, PF 407). Han ble født på Enge i Rana der foreldrene Nils Monsen og Anne Jonsdatter bodde da, de flyttet senere til Stor Røvatnet. Anne er datter av Jon Andersen og Christense (Budde) Jonasdatter på Ytteren.Malena Larsdatter var Nils Monsen 1. kone. Skifte etter Malene er på Enge 1739.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stifjeld

Til Innlegg (15), kirkeboka om far til Elias Zachariassen ved vielse 1838.Kirkebokrull PF 410 Hemnes/Rana. Første side er merket 'ført av kirkesangeren' og viser på side 426, nr. 16, vielse 1838 Elias Zachariassen, 22 år, Quanbeckmoen og Elen Benjaminsdatter.Her er Elias sin far oppført med Zacharias Eliassen og mor Elisabeth Olsdatter.Vielse 1840, side 431 nr. 3 viser Elias Zachariassen, Quanbeckmoen, 25 år med foreldre Zacharias Andersen og Berete Johannesdatter. Brudens navn Elise eller Elen Marie Nilsdatter.Så her stemmer kirkeboka med det vi konkluderte med angående foreldrene til 'vår' Elias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Per,Flott at du fant det rette. Er det på CD-en, mikrokort eller film du klarte å tyde den. Tror jeg må kjøre meg mikrokort for Rana der CD-en er utydelig og se om det går an å få noe mer ut av den da. Men den Cd-en som Rana slektshistorie lag har Scannet har vert fin å ha.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Til Trond!Jeg har disse barna av Michel Johannesen og Dorthea Nilsdatter bosatt på Reinhaglien i Salten (Beiarn), Nils, Dorthea, Marthie og Tobine (er vel den som heter Tomina. I skifte etter farfar Johannes Holgersen på Storvollen 1860 heter hun Sebina Mikkelsdatter og er gift med Elias Zachariasen, Ransfjell). Har du fødsels år på disse barna.Navnene er tatt fra skifte etter Dortheas foreldre Marith Andersdatter skifte Øverbekklien 1841 og Nils Thomassen 1843. Skifter for Hemnes/Moe 1811-1845, side 228, av Svein Edvardsen.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Takk Per, etter det forrige innlegget din prøvde jeg igjen å lese klokkerboka og når jeg viste hvilken side og nr. det er på så klarte jeg faktisk å se at det sto Elias Zachariasen, men det var også alt.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Ref. innlegg (82). Jeg har tatt en rask gjennongang av KB for Beiarn - perioden 1821 til 1839. Jeg fant følgende barnefødsler for Michael Johannesen og Dorthea Nilsdtr.Marithe Zacharine, f.30.12.1825, dpt.04.11.1826, bosted Halsen.Thomina Birgithe, f.25.03.1828, dpt.08.06.1826, bosted Reensgaard.Berethe Johana, f.06.05.1830, dpt.27.06.1830, bosted Reensgaard.Tomina Dorthea, f.28.10.1838, dpt.?, bosted Rensgaard. Skriften i KB er her svært utydelig. Faderen er nevnt som Michel Janssen og 'enke Besvi(?) hans enke'. Dvs. ikke videre å bli klok på.Jeg fant ingen Nils. Noen som vet ca. årstall for fødsel?Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Fant i kirkeboka.Corpuleret 1820 (klarer ikke å tyde datoen) Michel Johansen 24 år, grbr. Storlien, ungkar og Dorthea Bergitte Nilsdatter Øverbeklien pike, forlovere Anders Zahl (den andre klarer jeg ikke å tyde). Foreldrene ikke nevnt.1. Døpt: Johan Peder f. 29.april 1820 (klarer ikke å tyde dåpsdato) s. 882. Døpt: Nils f. 12.januar 1822, hjemdøpt 22.jan. stadfestensen i kirken ser ut til å være 7.april men ikke sikker. s. 118Alle tre hendelsene er fra kirkebok for Mo 1820-1826, PF 409.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Hei igjen Solveig. Da begynner listen å bli fulltallig.Mht. Tomina Dorthea f.28.10.1838 (innl.85) så må moren nødvendigvis være en annen kvinne enn Dorthea Bergitte - DT døde vel i 1831. Har noen en ide om hvem det kan være?Kanskje finnes det en Michel Jansen forskjellig fra Michel Johannesen?mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

I skifte etter Johannes Holgersen på Storvollen 1860,tar med det som gjelder Johannes sønn Mikkel Johannesen som er død,Nils Mikkelsen barn av Mikkel, Beiarn i SaltenDorthea Mikkelsdatter, barn av Mikkel gift med Arent Olsen Tollådal i BeierenMarit Zacharina Michelsdatter, barn av Mikkel 33 år Beiern.Sebina Mikkelsdatter, barn av Mikkel, gift med Elias Zachariassen Ransfjell (skal kanskje være Ramskjell). Jeg hadde nesten tenkt at at denne Sebina kunne være Tomina.I skifte på Øverbeklien etter etter Marit Andersdatter 1841 og Nils Thomassen 1843 er jo dattra Dorthea Nilsdatter død, og det er nevnt en datter Tobine etter henne.Er det noen som vet noen om denne Sanine/Tobine det er jo samme dama.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenchew Spjelkavik

Hei dere! Kanskje det kunne vært opprettet et nytt forum for den videre slektsdebatt, jeg får nemig epostmelding for hvert nytt innlegg og det ble etterhvert et problem.For øvrig, lykke til videre! Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Spjelkavik

Hvis noen av dere starter et nytt forum, får ikke jeg epostmelding. Det er den som starter forumet som får meldingene!Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg ser at Wenche begynner å bli lei, men vi bør ta en oppsummering før vi gir oss helt. Jeg forsøker meg her på Elias to stk. ekteskap (NB! ikke 3) og håper på innspill hvis noe skulle være feil (jeg har supplert med diverse stoff fra Beiarn KB):Elias Johan Zakariassen (1816-1883), Quanbeckmoen/Rabben/Messingsletta/Dunderland (hva er riktig?) gift første gang 15.10.1838 i Hemnes med Elen Kirstina Benjaminsdtr. (16.10.1814-22.03.1850), Granlia (riktig fødested?). I KB for Mo er de ført under utflyttede i 1843, og vi finner dem igjen på Ramskjell (øverste gården i Beiarn) i 1844. Ved barnefødslene i Beiarn blir Elias titulert som nybrottsmand.Foreldrene til Elen Kirstina er Benjamin Pedersen (1790-10.10.1858), Øvre Grønfjell/Snasen (hva er riktig?) gift i 1812 med Dorthea Olsdtr. (1791-12.03.1817), Fisktjønnmoen.Barn til Elias/Elen Kirstine:1) Dorthea Elisabeth, f.07.03.1839, Grønfjell2) Zacharias Johan, f.10.06.18403) Berit Maria, f.xx.03.1842, Grønfjell4) Benjamin Peder, f.16.03.18435) Augustinus, f.22.12.1844, Ramskjell6) Johanna Margrete, f.25.06.1846, Ramskjell7) Lisabet Maria, f.15.02.1848, Ramskjell8) Birgitte Kristine, f.26.03.1849, Ramskjell(NB! Jeg har ikke funnet noen Ole (1845) eller Elen (1848) som noen mener er barn av dette ekteparet - synspunkter?)Elen Kirstine dør 22.03.1850, og i oversikten over copulerede finner vi 28.09.1851 EM Elias Zachariassen, 40 år, Dunderland, og pige Thomine Bergitte Michelsdtr., 30 år, Reensgaarden. Fedrene Zacharias Eliassen, Dunderland, og Michel Johnsen, Reensgaarden.Foreldrene til Thomine er Michel Johansen (1792-), Storlien og Doreth Nilsdtr. (1799-1831), Øverbeklien.Barn til Elias/Thomine:1) Elen Kirstine, f.12.09.1852, Ramskjell2) Johan Mikal, f.27.03.1854-1887, Ramskjell3) Målfrid Zacharine, dødfødt i 18564) Mathias, dødfødt i 18575) Edias Lind, f.12.03.1858 (svært utydelig skrift)6) Dina Maria, f.07.11.1861, Ramskjell7) Pernille, f.02.04.1863, Ramskjell8) Edvard Tobias, f.20.02.1866-1925, Ramskjell9) Margrete Pernille, f.31.07.1868, Ramskjell10) Anne Marie, f.17.04.1871, Ramskjell11) Ingvald Mathias, f.01.05.1874, RamskjellVi burde vel også laget en tilsvarende oppsummering for foreldrene til Elias + foreldrene til Elen Kirstine & Thomine basert på primærkildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Sigbert Fryxéll

Gifte Elias og Ellen har jag funnit disse. --------------------------------------------- Elias Sakariasen f 1816-04-15 Rabben gift 1840 med Ellen Marie Nilsdatter f 1807 Kvanlia Elias far Sakarias Eliasen f 1784 Messingsletta ------------------------------------------------ Elias Sakariasen f 1815 Rabben gift med Ellen Kristisnne Benjaminsdatter f 1814 Snasen og Tobine Birgitte Mikkelsdatter f 1821 Storvoll Elias far Sakarias Andersen f 1794 Rabben ------------------------------------------------ Elias Peder Sakariasen f 1821 Storsteinhaugen gift med Ellen Dortea Hansdatter f 1825 Storbekkmoen og Ellen Anna Holgerdatter f 1799-05-15 Storbekkmoen Elias far Sakarias Jakobsen f 1796 Storbekkmoen ------------------------------------------------ Elias Johan Sakariasen f 1842 Skigamsletten, Beiarn gift 1861 med Ellen Evensdatter f 1836-05-16 Grønfjellet Elias far Sakarias Eliasen f 1790 Hjartåsen ------------------------------------------------- Elias f 1816 og Elias f 1815 det ser ut som disse to er tremenninger med varandre gemensamm ana er Sakarias Eliasen f i Østerdal, N-Rana.Hilsen Sigbert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.