Gå til innhold
Arkivverket

[#35612] Oppslag i Ancestry.com - Iowa, USA

Gjest Ronny Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Folkvord

Er det noen som kan gjøre et oppslag i Ancestry for meg ? Min 2xtippoldefar Peder Christoffersen utvandret fra Nordre Land til Iowa i 1887. Han var født i 1841. Har funnet ut at han i både 1900 og 1910 bor i Oakland Township, Franklin Co., Iowa. Han kalte seg da Peter Christofferson.Ved søk på navnet hans i Ancestry kommer det opp ett treff i 'Iowa Cemetery records'. Kan noen se etter om det kan være denne Peter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

'Iowa Cemetery Records' viser at den Peter H. Christofferson var født 1856, død 1929, gravlagt på Ames Cemetery i byen Washington, Iowa.Dette må vel være en annen enn du søker (jf. fødselsåret)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg tillater meg å spørre: Ettersom du ber om oppslag på ancestry.com så antar jeg at du kanskje ikke har sett image'ne fra 1900 og 1910 som du nevner. Er du derfor sikker på at det er rett mann?I 1910 bor han sammen med kone (har ikke tatt meg tid til å forsøke å tyde navnet) Det ser ut til at begge kom i 1891; hun er ett år yngre enn mannen.Om jeg får en e-adresse kan jeg fporsøke å sende image'n til deg via ancestry.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

og ved nærmere ettersyn: I hver fall i 1900 er imigrasjonsåret 1887.Der er hun notert som 'Permelia' født i 1835, Peter er født i 1842.Om ektefellen stemmer har du nok rett mann. Reiste han fra barna (eller noen av dem) i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Peder var gift med Pernille Hansdatter, født 1833. Dette kan tyde på at det er den 'Permelia' Tor nevner (6). Hun kalte seg vel Pernilla der borte. Har ikke funnet dem i emigrantprotokollene.Jeg vet om ei datter av Peder som reiste over. Det var Pauline Marie Pedersen. Hun reiste over i 1900, og ved ankomst Ellis Island oppgav hun at hun skulle til sin far, Peder Christoffersen i Popejoy, Iowa. Pauline var født ca. 1875.Den Peter Christofferson som ble funnet i 1900 og 1910 bodde i Oakland Township, som ligger rett ved Popejoy. Opplysningene fikk jeg etter å ha lagt inn etterlysning på 'Rootsweb Message Boards, Oppland'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Kanskje dette er din Pauline;det er den eneste Pauline/Paulina jeg finner i Iowa født i Norge 1875 +/- 2 år. Imigrasjonsåret er 1900, fødested for henne og foreldre er Norge.(har sett på image'n)View Record Pauline N Cramer Belmond, Wright, IA abt 1874 Norway Head View Record Fredia G Cramer Belmond, Wright, IA abt 1905 Daughter View Record Walter A Cramer Belmond, Wright, IA abt 1915 Son View Record Lecell G Cramer Belmond, Wright, IA abt 1918 DaughterBelmond er like ved Popejoy, nord-vest.Jeg er klar over at 'denne er tynn', men kanskje verdt å arbeide litt med?Jeg finner henne også i 1920 med ektemann Charles i Pleasant, Wright CO. Da er også en datter Mabel notert. Men i 1920 er imigrasjonsåret notert til 1890 (også på image'n)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg fortsetter - selv om det kan være bom:Her er obit'en til en av 'min' Pauline's sønner. (Fra Belmond Independant) LenkeLet deg litt ned på siden etter 'Wallace 'S' Cramer Merk deg at den avdøde's mor er notert som Pauline(Christopher) Cramer!Fortsatt kun indisier; men dette styrker muligheten for blink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Ja, den ser interesant ut. Skal forsøke å søke litt i forskjellige Iowa-baser.Kan du prøve å sende meg image´n til FT 1910 (4) ?Adr.: ronny_folkvord@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Har sendt en epost til deg.Forøvrig: Fortsatt med alle forbehold: 'Pauline's' datter Lucille ('Lecell' i innlegg 8) finner jeg her Lenkemen jeg finner henne ikke i White Pages nå.Hun kan ha avgått ved døden etter november 2004, jfr. obit'en i (9)Øyensynlig var hun ugift og barnløs.Det bør være mulig å finne en eventuell obit etter henne i avisen i Belmond.Er du heldig kan en få flere navn på den måten.De nevøer og nieser nevnt i obit'en (9) må være etter noen av de andre barna. Ved en sammenstilling av det vi nå har ser det ut til at det er Mabel (fra Census 1920) og 'Fredia' fra Census 1930 som kan ha etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette kan være Pauline's datter Mabel: Født av norske foreldre; første barn etter 1920, bor tett ved:Name: Mabel Johnson Age: 26 Estimated birth year: abt 1904 Relation to head-of-house: Wife Spouse's Name: Carl Johnson Home in 1930: Eagle Grove, Wright, IowaForøvrig en korreksjon til (11) iflg Census 1920 var det flere barn: Mabel, Freda, Annie, Nellie??, Wallace og Lucille.Skal sende deg image'n nevnt her ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå skjønner jeg ingen ting. Det er ikke jeg som har lagt inn innlegg (17). Jeg har 2 ganger lagt inn et innlegg som ikke har kommet med : FS VRI Anne Dorthea f.12/2 dpt. 16/7 1829 Aker Garnisonekrk., død 17/7 1829, foreldre Michael Bentzen og Thora Hansdt.Lurer på om dette kommer inn nå, eller blir blandet med et annet innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Einar d.e. , broren, Carl Adolf og søsteren Anne Dorthea har felles mor og far !! Navnene har vi . De er av en ellers vel-dokumentert Heltzen/Bentzen-slekt. MER VET VI IKKE.Hvis det ikke finnes flere farskandidater til Einar d.e. som kan kalles Michael Heltzen Bentzen (1788 - 1842) , så er det vel grunn til å tro at han har hatt et ekteskap med Thora Hansdatter før han inngikk ekteskapet med Olava Krog i 1837.En eller flere kirkebøker eller biografi må da fortelle hva som egentlig har skjedd.Morten: Takk for kommentar vedr. Paul F M Heltzen. Den var oppklarende. – Men hvis du skulle sanke sammen primærdokumentasjon (kirkebøker) vedr. noen i dette persongalleriet - kan du ikke ta en titt på Carl Heltzen LenkeDet skulle ikke forundre meg om han var adoptert.Det er ytterst sjelden man opplever slike gåter i en såpass avgrenset familie når man befinner seg på 1800-tallet. – Og det er grunn til å spørre seg om det foreligger noen skillsmisse, adopsjon, navnforandring, emmigrasjon, eller annet som kan kaste lys over saken.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten P. Mortensen

Jeg skal sjekke ditt Heltzen-spørsmål. Jeg har et nært samarbeid med denne slekten og har antagelig all info du trenger på file, hjemme.Det som gjør MHB (gift med Olava Krog) så besnærende er at han var offiser i Bergen. Imidlertid skal han ha vært ugift inntil dette sene ekteskapet. Jeg skal studere Bent Mogens Bentzen's opptegnelser (boktrykkeren)i week-enden, så skal vi se om vi kan trekke noen konklusjoner på basis av dennes omtaler av MHB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dere vet det kanskje, men jeg kan ikke finne at det er nevnt her hvor Michael og Olava ble gift så jeg skriver det jeg fant på FS VRI: Michael Hettzero Bentzen (49) far Bent Mogens Bentzen, ble gift 22/8 1837 Trondheim Domkrk. med Olava Juline Krog (25) far Peter Gustav Krog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

ET STEG VIDERE.På FS fant Berit det tredje barnet (innlegg 18) til Michael/Thora. – ANNE DORTHEA. Og så fant jeg en digitalisert utskrift fra denne kirkeboka. LenkeMen livet ble kort for denne jenta !Einar d.e., Carl Adolf og Anne Dorthea var alle født utenfor ekteskap, men av samme mor og samme far. Man kan sikkert mye om Michael Bentzen, og hans lange ungdom før han inngikk et standsmessig ”riktig” ekteskap (innlegget over), men det ser ut til at han i alle fall holdt seg til EN og samme kvinne, både i Eidsberg og Oslo.Dersom man en gang skal skrive en slekts-krønike om dette er det antakelig rett å bruke ordet SAMBOER,IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten P. Mortensen

Aj, aj, aj, Se det!!Dette forklarer hvorfor dette forhold ikke omtales av hans nevø Bent Mogens Bentzen(boktrykkeren) som hadde meget med sin onkel å gjøre i Bergen mens han gikk i boktrykkerlære.Jeg kommer tilbake til Heltzen-spørsmålet mandag.Jeg har nu fått det svaret jeg trenger. Jeg bukker og takker for innsats og hjelp.Ha en fortsatt fin week-endmvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Selv om du har fått det svaret du trenger, og vi kanskje burde satt stopp , så tror jeg denne fortsettelsen indikerer at vi er inne i en norsk utgave av Forsyte-sagaen. Se bare på denne:Også moren (Thora Hansdatter) til Einar d.e. dukker opp i BERGEN (!!) på FT 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61301&gardpostnr=34&personpostnr=339&merk=339#ovre>Lenke . Hun bærer her etternavnet Kaulum, - altså ektemannens gårds-/slekts-navn fra Nes på Hedemarken. Snaut to år etter at hun fødte det tredje og siste barnet med Michael Bentzen i Christiania, inngår hun ekteskap med Hans Jørgen Jensen Kaulum i Garnisonsmenigheten i Christiania 29/10 1830.Sammen med Hans Jørgen Kaulum får hun barna: Anne Dorthea (1838), Caroline Christine Mathilde (1831), Sophie Dorothea (1833), og Paul Emil (1836)Lenke Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.