Gå til innhold
Arkivverket

[#35613] Musikksersjant Martin Hansen født 13/2-1871

Gjest Marit Nyhus
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Nyhus

Min oldemor hadde en bror som bodde i Oslo på Paulusplass 4 som jeg har funnet ut er i nærheten av Grünerløkka. Hans navn var Martin Hansen født 13/2-1871.Han var musikksersjant. På Statsarkivet på Hamar er det i Arvid Østbyes klipparkiv funnet et kort på Martin Hansen hvor det står at han flyttet til Kristiania 1/8-1904 sammen med sin kone Julie Gudbrandsdatter født 1873 og sin mor enke Olia Nikolaisen født 1/3-1827. På kortet er også årstallene 1871-1939 oppført. Er det noen mulighet å finne ut om han døde i 1939 (68 år gammel ) og om det finnes noe dødsfallsmelding/skifte etter ham? Kan noen hjelpe? Takk Mvh Marit Nyhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Siden Martin flyttet til Kristiania i 1904, kan et tips være å henvende seg til Oslo kommune, Byarkivet, som har kommunale folketellinger hovedsakelig fra 1899-1954 [url="http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/OBA/faktaark/f_folketellinger.asp>Lenke, for å finne ut hvor han bodde. Siden f.t. er ordnet på gatenavn, må en imidlertid først finne ut hvor Martin og familien bodde i byen ved hjelp av adressebøkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei Grethe Da skal jeg ta kontakt med Byarkivet. Siden jeg har en adresse som muligens kan være rett bør det være enkelt å finne ut om 'min' Martin bodde på Paulus`plass ved de kommunale tellingene. Takk til deg.Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Har nå fått svar fra Byarkivet og det er den jeg leter etter. Martin og Julie har antagelig tatt til seg en datter ved navn Maggie Kamilla født 22/6-1907. Hun er oppført i den kommunale tellingen sammen med dem i 1908 og 1923. Fant henne født på Rikshospitalet av ugifte foreldre. Julie er oppført som enke ved tellingen i 1940 så Martin døde antagelig i 1939. Hvor ble det så av Maggie Kamilla?? Kan noen hjelpe? Mvh Marit Nyhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.