Gå til innhold
Arkivverket

[#35615] Hovengen/ Modum S(y)ønnju / Ø. Eiker

Gjest Liv Løvtjernet
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Løvtjernet

Kjenner noen til forfedre til: -Haare-slekten i Ø. Eiker? S(y)ønnju i Ø.Eiker? Christian Kittelsen Haare ble g. 28.12.1806 m. Anne Didriksdt. Sønnju.-Hovengen i Modum? Torger Olsen Hovengen, f. 1788 ble g.m. Live Larsdt. Bakke, f. 1795 Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Her er det vel litt feil i utgangspunktet. Jeg har vielse mellom enkemann soldat Christian Kitilsen Sønju 27 år og Anne Didriksd. Sønju 25 år den 13/3 1832. Ved konfirmasjonen står Anne Didriksd. oppført med fødselsdag/dåpsdag 28/12 1806 men i kirkeboken er hennes fødselsdag 27/2 1806 og dåpsdag 2/3 1806. Foreldre Didrich Hansen og Kari Helgesd. Sønju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Usikker FS: Torger Olsen ble gift 30/12 1817 Eiker med Live Larsdt.FS: Christian Kittilsen f. 4/2 1805 Modum, foreldre Kittil Kittilsen og Anne Olsdt. Han ble gift 13/3 1832 Eiker med Anne Diderichsdt. f.27/2 dpt 2/3 1806 Eiker, foreldre Diderich Hansen og Karen Helgesdt.FS ? Torger f. 25/10 dpt.2/11 1788 Østensengen Modum, foreldre Ole Nielsen og Kirst/Kirsten To®stensdt.FS VRI: Live f. 23/5 dpt.1/6 1794 Eiker, foreldre Lars Jorensen ? og Birthe Olsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Ifølge Modums historie bind 6 side 178 er Torger født i 1790 som sønn av Ole Pedersen Hovengen og Kristi Helgesd. Han blir gift i 1817 med Live Larsd. f. i Bakke (sogn i Eiker)1794.Live f. 23/5 1794 er datter av Lars Christophersen Jahren og hans annen kone Birthe Olsd. Den første kona til Lars er Thuri Hansd. som dør/begr. 31/1 1773 36 år gammel. Lars dør 9/4 1821 85 år gammel. Han er døpt 4/3 1736 som sønn av Christopher Larsen Jahren og Karen Hansd. Det er skifte etter Karen 25/2 1746.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Løvtjernet

Beklager, jeg fikk se at jeg hadde skrevet fødselsdato som vielsesdato når det gjelder Anne Didriksdt.Sønnju. Og det er sikkert riktig at hun er født 27.02.1806, når det står under dåp i kirkeboken. Det kan jo forekomme feil på datoer fra dåp til konfirmasjon i kirkebøkene, det har jeg vært borti før. Tusen takk for rettelser og opplysninger Arnt og Berit!!! Jeg har en del bakover på Didrik Hansen,Sønju, Eiker f: 02.04.1769, g. 01.12.1799 med Karen Helgesdt., f: 1774 i Eiker(?). Har ikke Karen's foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Løvtjernet

Når det gjelder Torger Olsen Hovengen, Modum og Live Larsdt. Bakke, Eiker, så er det nok riktig at hans foreldre er Ole Pedersen Hovengen og Kristi Helgesdt. (Jeg har at Kristi er født 1761 på Bergan, Modum, vet ikke om det er riktig).Torger Olsen og Live's ene sønn, Ole Torgersen finner jeg ikke fødselsdato på, og han var vel gift med Karen Andersdt.(har ikke mer på henne, og en datter Caroline, f: 20.01.1860 Modum, ble gift med Ole Christiansen Haare, Ø. Eiker. Rart at jeg ikke finner Ole Torgersen, Karen Andersdt. og Caroline i ft. 1865? Jeg har sett på digitalarkivet og RHD.Jeg har en del av forfedrene (Hovengen og Sønju)og noen har jeg ikke. Det er interessant å vite om andre som forsker på samme slekt og sammenligne det vi har, selv om denne slekten er for en jeg hjelper.Er det noen som vet hvor HAARE-navnet stammer fra? Jeg fant en Biorn Haere, f: 1575-1657 i Sigdal. Kan det være noe sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Kanskje navnet skal være Hære? Det er i alle fall en gård i Øvre Eiker, i akkurat det området der flere av de andre gårdene du omtaler ligger.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Vik

I 1865 finner vi Ole Torgersen som enkemann på Jahren Lenke sammen med sønnen Torger som i følge FS er født 30/4-1851. FS har 24/1-1851 som vielsesdato på Ole Torgersen f. 26/3-1818 og Karen Dortea Andersdatter f. 19/12-1825. Jeg har så langt ikke klart å finne Caroline i 1865, men hun bor kanskje hos noen slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Løvtjernet

Kanskje at Haare er Hære? Det er godt mulig Ole E. Yttri, skal prøve å se mer på det.Det er sikkert Ole Torgersen som er på Jahren i 1865. Jeg vet ikke hvor Caroline var da, men det kan hende hun bodde i Ø. Eiker hos noen slekt i og med at hun ble gift der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel dåpen til Caroline Olsdatter:LenkeJeg kjenner igjen Haare brukt som etternavn i Øvre Eiker fra skolegang i Hokksund. Det var elever der fra området Skotselv/ Hokksund som brukte dette navnet ca 1950.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Håre er en gård under g.nr. 180 Sønju og ligger i øvre del av Bingen med kort vei til grensene til Flesberg, Sigdal og Modum.Hære er også i Bakke sogn men ligger like ved Skotselv. Det er forøvrig også Hære i Modum. Disse gårdene ligger vest for Vikersund i retning Sysle/Snarum.Maren Dorthea Andersd. Jahren dør 20/5 1861, 35 år gammel. Det er vel da sannsylig at Karoline er hos noen slektninger i 1865. Ole Torgersen dør 25/3 1895.Jeg har sett litt i Sigdalsbøkene. Fra Sigdal og Eggedal bind II side 421 Nordli sakser jeg: Ole Gudbrandsen Og Live Matiasd. hadde barna: Nr. 6 Berte f. 1754 g. 1774 med enkemann Lars Kristoffersen Jaren av Eiker.Gudbrand Olsen var g.m. 1. Jøran Herbrandsd. Jokstad Barn 1. Ola f. 1708 g. 1745 m. Live Matiasd. Halvorset, hadde gaarden.Fra bind III side 155. Det er skifte etter Herbrand Jakobsen Skartum/Jokstad 4/4 1709 Bl.a. datter Jøran g.m. Gudbrand Nordli.Fra bind III side 304 Jacob Jensen Skartum f. ca 1618 g.1.g.m. Jøran Jacobsd. enke etter Herbrand Haugen. Barn 2. Herbrand f. ca 1645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Løvtjernet

Dette er mange fine opplysninger å studere, dere vet mye! Jeg har ingen hj.side enda, men kan notere ledd som jeg har over Haare-slekten:1. Ole Christiansen Haare, f: 10.04.1851, g. 20.02.1885 m. Caroline Olsdt. Hovengen, Modum, f: 20.01.1860.2. (Ole's foreldre): Christian Kittelsen Haare, Eiker, f: 04.02.1805 g.m. Anne Didrichsdt. Sønju, Eiker, f: 27.02.1806.3. (Christian's foreldre): Kittil Kittilsen Haare, f: 1765,g. 25.03.1792 m. Ane Olsdt. Sønju, f: 1768. Deres bopel i ft. 1801 var Hovengen, Modum, og da var Kittils far der også, og han het Kittil Olsen, f: 1739. Jeg har ikke funnet ham under fødte i kirkebok. Men jeg fant en Kittil Olsen (Matre? utydelig) som ble gift 1765(el. 63)i Modum med ei Karen Kittilsdt. Grefstad. Vet ikke om det er noe i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Løvtjernet

Noterer Ane Olsdt. Sønju's forfedre også:Ole Rasmussen Synie, Eiker, f: 1747, g: 13.08.1767 m. Karen Pedersdt. Restvedt Ristvedt), f: 1747.Ole's foreldre: Rasmus Andersen Synju, Eiker, f: 1727, g.m. Live Olsdt.Rasmus's foreldre: Anders Andersen Sønju, f:1708-1782, gm. Aase Jonsdt., f: 1691-1771.Live's foreldre: Ole Gundersen og Berethe.Karen Pedersdt. Restved's foreldre: Peder Amundsøn Ristved, Eiker, f: 1715-1773, g. 15.07.1742 m. Helle Xtoffersdt. Holte, Eiker, f: 1722.Helles foreldre: Xtoffer Hansen Holte, Eiker, f: 1725, gm. Marthe Biørnsdt.Xtoffer far var Hans Xtophersen Holte, Eiker.Håper ikke dette blir rørete, men tror dere at dette er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.