Gå til innhold
Arkivverket

[#35633] Aleksander Fjeldstad

Gjest Helene Hassem Rakeie
 Del

Recommended Posts

Forsøker å finne farsslekta til farmora til mannen min. Hennes far het Arvid Fjeldstad. Det eneste hun veit er at hans far igjen var gift med Minda Gunella(eller Gunelle) Hagen,og het Aleksander Fjeldstad. Dem fikk Arvid i november 1912. Hun er usikker på når dem gifta seg,men dem skilte seg igjen i 1914. Hun tror han er fra Nesodden. Hennes far Arvid hadde en gang sett en film med Jack Fjeldstad,og da hadde han sagt:'Der er slekta'. Og på bilder,kan man se at det er likhet. Veit du noe om dette? Da håper jeg du kan hjelpe meg på vei.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Hei Helene. Aleksander Fjeldstad var bror til min farmor Elise Fjeldstad. Han var født 1883 på Blylaget, Nesodden, og døde i 1953. Foreldrene var Abraham Olsen Fjeldstad (1854-1932) og Anna Cathrina f. Persdotter (1853-1920) på Nesodden. Du må skaffe deg Frogn bygdebok: der kan du lese om Abrahams slekt på Bølerengen (der han ble født), Bøler, England under Mien, Bonn, Bjerke og andre gårder/plasser flere generasjoner tilbake. Anna Cathrina var fra Blomskog i Värmland.Slektskapet med Jack Fjeldstad må dessverre avskrives. Fjeldstad-navnet skriver seg fra Fjellstad under Grøstad som hans foreldre overtok rundt 1880.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Presisering: Det var selvsagt Aleksanders foreldre som overtok Fjellstad under Grøstad rundt 1880. Skuespilleren har nok sitt navn annetsteds fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Aleksanders barnebarn sitter ved siden av meg nå,så tårene triller. Hun har aldri fått vite noe om den siden av familien. Hun mener også å fått vite at Aleksander hadde en søster på Lørenskog. Veit du noe om dette? Hvor får man tak i den bygdeboka da? Er helt ny i gamet,og søkte egentlig etter det for moro skyld,fordi hun alltid har lurt på dette,men aldre har fått vite noe. Takker nok en gang for svar. Er det noe du lurer på familien,så får du bare spørre. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Det er nok min farmor Elise Høyendahl, født Fjeldstad, som er Aleksanders søster på Lørenskog. Hun døde i 1969 på Fjellhamar. Aleksander hadde såvidt jeg husker syv brødre og en søster. Jeg skal gjerne sende over nærmere slektsopplysninger, men dette ligger så nær i tid at vi bør ta det utenfor Digitalarkivet. Oppgir du e-postadresse, skal jeg sende dette snarest mulig.Frogn bygdebok kan leses på Deichmanske Bibliotek i Oslo og vel også ved bibliotekene i Akershus (den kan sikkert bestilles). Men dette gjelder da altså forhold på 1800-tallet og tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.