Gå til innhold
Arkivverket

[#35635] Ættegransking og dokumentasjon.

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellef Ellefsen

Til (26): Som du sikkert vet har både Riksarkivet og Statsarkivene apparater hvor vi kan lese mikrofilm. Både mikrofilmruller og mikrofilmkort. Mange bibliotek har og dette utstyret. Avisredaksjoner likeså. Finnes og utallige varianter av leseapparater privat. Samtidig som endel foreninger låner ut apparater til sine medlemmer. Et velment råd: Har du valget mellom å låne rullefilmer eller kort, velg rullefilmer. Forskjellen blir som natt og tussmørke.Koster intet å låne her i landet. De mest nyttede kilder lik kirkebøker, folketellinger, skifteprotokoller og pantebøker er mikrofilmet. Pluss endel annet som du finner ved å søke i arkiverket. Men det var kanskje ikke dette du spurte om? Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Det heter seg: 'For en slektsgransker går sola aldri ned'. Men ser i etterkant den holdt på å gå ned for meg mens jeg skrev innlegg (27). Mente sjølsagt at forskjellen mellom rullefilmer og kort blir som dag og tussmørke. D.s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Arnfrid: Når det gjelder bruken av mikrofilmapparater så er det veldig forskjellig ut fra hvordan apparatet er. På biblioteket hvor jeg er var det noen gamle apparater tidligere hvor du satte på mikrofilmen, tok filmen med bildene og plasserte mellom et tykt glass og noe annet. Bildene ble vist på veggen. På et annet gammelt apparat setter du i filmen, og der må en skyve frem og tilbake for å få inn hele side.Dette er et apparat med skjerm. På det nye apparatet er det også for å rulle, men bildene kommer også der frem på skjerm. Apparatet kan stilles inn slik at en får inn hele siden i ett(det kunne de gamle apparatene jeg nevnte også). Så det kommer altså an på hvilken type apparater ditt bibliotek eller arkiv har.Hvordan maskiner for microfichekort brukes kan andre sikkert forklare bedre enn meg. Jeg har prøvd det noen få ganger da jeg var på Statsarkivet i Trondheim og på biblioteket i Svolvær, men det begynner å bli lenge siden. Jeg likte det ikke, og hadde problemer med å finne hvilken vei kortene skulle snus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Til (innlegg 26).Tilgjengeligheten til mikrofilmapperater er ikke likedan i vårt langstrakte land. Jeg er bosatt i ei kommune på ytre søre Sunnmøre hvor biblioteket mitt ikke har hverken mikrofich/-filmapperat å tilby. Å dra til fylkesbiblioteket i Ålesund for å dyrke hobbyen min vart for meg både tids og kostnadskrevende. Og noen ganger kom jeg til apperater som var i ustand. Så jeg kjøpte meg like godt et nytt apperat for ca. 5 år siden. Type Indus. Det er et enkelt kombinert apperat for både å lese mikrofich og -film. Som Anne Lise beskriver godt i innlegg nr. 29 må jeg både sveive og skyve. 'Lekkerbisken' min har heller ingen kopimuligheter som storebrødrene på fylkesbiblioteket har. Prisen på dette for meg nødvendige verktøy var nærmere syttentusen kr.Og jeg har bare gode erfaringer når det gjelder bestilling/fjærnlån av mikrofilmer. Jeg vil rette en stor takk til servicen som Herøy folkebibliotek her i heimkommunen min gjør for meg. Og samtidig en like stor takk til Nordland fylkesbibliotek på Mo (i Rana) for rask ekspedering av mine ønsker. 3-4 døgn har det tatt fra bestilling til jeg har kunnet begynne å rulle.Når det gjelder kvaliteten på mikrofichene (mikrokort) kan variere fra gode til svært elendige. Å snu mikrokortene 'rette' veien er bare en vanesak :).Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.