Gå til innhold
Arkivverket

[#35636] Hans Mentsen og Eline Vebjørnsdatter / Glemminge

Gjest Anne Karina Telle Seterholtet
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg?!Jeg leter etter etterkommere etter Ments Hansen f.1871 i Vinger / Kongsvinger og Eline Vebjørnsdatter f.1873 i Hol Bu. Under folketellingen for Glemminge (Østfold) i 1900 bodde de på Jørnerød og hadde barna: Hans Mentsen f.1895, Wilhelm Mentsen f.1897 Martinius Mentsen f.30.08.1898 og Anne Mentsen f.28.08.1900.Kjenner du til denne familien og deres etterkommere, vil jeg gjerne høre fra deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

I Hol Bygdebok står det ofte mange generasjoner med etterkommere etter folk utflyttet fra Hol. Hvis du har gårdsnavnet, kan jeg skjekke hva som står i Hol Bygdebok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Da burde du kanskje funnet det ut, i Holsbøkene finner du ofte mange generasjoner med etterkommere etter folk fra Hol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

Hei. Jeg forsøkte å finne familien i Glemmen bygdebok. På Jørnerød møllebruk der familien bodde i 1900 sammen med familien Ole Hermansen, står de ikke nevnt i det hele tatt. Kun familien til Ole Hermansen er listet opp. En mulig nyttig opplysning kan være at Ole Hermansens kone het Anna Vebjørnsdatter f. ca. 1868 i Hardanger. Det kan jo være en tilfeldighet, men kanskje Anna Vebjørnsdatter og Eline Vebjørnsdatter er søstre? Isåfall er kanskje Eline også født i Hardanger. (Det står opplyst i Glemmen bygdebok at Ole Hermansen er født i Hol i Hallingdal, så det stemmer isåfall ikke med hva som opplyses i FT 1900).Jeg sjekket også barna til Mentz Hansen sine dåpsinnførsler i Glemmen kirkebok, i tilfelle fadderne kunne gi noen opplysninger av interesse. Her er de:Døbte 1895 Glemminge F. 11.01.1894, døbt 03.03.1895: Hans. Foreldre:Jordarbeider Mentz Hansen f. 1871 og Eline Vebjørnsdatter f. 1873. Faddere:Kontorist Johan Brønn, tjenestegutt Johan Klasen,kone Anna Hermansen, foreldrene.F. 26 02 1897, døbt 16 04 1897: Vilhelm. Foreldre: Renovationsarbeider Mentz Hansen og Eline Vebjørnsdatter Faddere: Stenhugger Anton Samuelsen, Tjenestegutt Sigvart Hansen, kone Otilie Andersen, foreldrene.F 30.09.1898, døbt 16.10.1898: Martinius. Foreldre: Renovationskjører Mentz Hansen og Eline Webjørnsdatter Faddere:Stenhugger Anton Samuelsen, tjenestegutt Johan Klausen, kone Othilie Samuelsen, moderen.F. 28 08 1900, døbt 07 10 1900: Anna. Foreldre: Kjører Mentz Hansen og Eline Vebjørnsdatter Faddere: stenhugger Johan Segerblad, tjenestegutt Georg Michelsen, kone Alma Segerblad, foreldrene. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Marie!Tusen takk for all informasjon. Har nå fått greie på at de bodde på Gluppe i Glemminge i 1902. Kanskje dette kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

Hei Nå har jeg lett på Gluppe i Glemmen bygdebok, men de er ikke å finne der heller. Akkurat nå befinner jeg meg på biblioteket i Fredrikstad, og har funnet ekteparet innflyttet til Glemmen: Indflyttede i 1894, nr. 1, side 251. Ægtefolk jordarbeider Mentz Hansen født 7.4.1871 i Vinger og h. Eline Vebjørnsdatter f. 1873 i Hol. Hvor kom de fra: Vinger. Hvor bosatt: Hjørnerød Viet i Vinger 19.8.1894. Udflyttet 21.2.1895. Det siste årstallet er jeg usikker på, men vi har i felleskap tydet det til 1895, men presten har slurva med 5-tallet, så det kan være alt annet, men ligner mest 5. Håper dette er noe å bygge videre på, i alle fall må viede i Vinger 1894 sjekkes opp. Jeg fortsetter å lete etter mulige etterkommere. mvh Anne Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.