Gå til innhold
Arkivverket

[#35647] Søker informasjon om Ole Amundsen (Hole Kommune/Buskerud fylke)

Gjest Einar Solberg Olsen
 Del

Recommended Posts

Ole Amundsen bodde troligvis i Hole på ca 1900-1917 ca dette er alt jeg vet om denne mannen. Har lett i folketellinger men finner han ikke På forhånd takk for hjelpenMvh Einar Solberg Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Du må da nødvendigvis vite noe mer om ham? - For eksempel hvorfor du er interessert i ham og hvor du opplysningen fra. Har du noen ide om hvor gammel han var da han bodde der? Var han et barn eller en olding? Var han gift? Fikk han barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rimelig fersk på dette her. jeg er ikke sikker på hvor gammel han kunne vært, men han hadde ihvertfall en sønn Henry Waldemar Olsen, er veldig usikker på om han var gift men den han fikk sønnen med het Trine Bergmann Født Paulsen. Bostedet var Byrhaugen i Hole.Håper dette var litt mer utfyllende. Mvh Einar Solberg Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Ja, dette var noe mer utfyllende, men jeg vil tro at du fortsatt sitter på informasjon som er viktig hvis andre skal kunne hjelpe deg. Finnes det noen tidsangivelser? Omtrent når kunne denne Henry Waldemar Olsen være født? Hvilken Bergmann var trine gift med? Når? I FT 1900 finnes for eksempel i Lier en Katrine Paulsen, f. 1894. Hun kunne ha vært en mulighet om du hadde oppgitt ca. fødselsår på Henry Waldemar.Bygdeboken ser for øvrig ikke ut til å være så mye til hjelp i denne saken. Under omtalen av gården Borgen nevner bygdebokforfatteren Bakke: ”Byrhaugen under By gnr. 26/4, noen få meter fra grensa mot Borgen, lengst vest på Griserudmoen.” Men under omtalen av gården By nevnes hverken Byrhaugen eller gnr. 26/4. Under den ellers fyldige omtalen av husmannsfamilier under By er det hverken nevnt noen variant av Trine, eller noen Paul i antatt passende alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ser ut til at jeg glemte å skrive navnet mitt på forrige innlegg.Finner også i Hole krk.bok en Hans Valdimir?(Valdemar) f. 15/3 dpt. 30/12 Solihøgda kapell med foreldrene tømmermann Vilhelm Stensby (1896) og Karen Viktoria f.Bergman (1900), bosted Granli.Riktignok er navnene ikke helt de samme, men mye til felles. Det er jo ikke så mye å gå ut fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Flott Berit. Selv om grunnlaget, er syltynt kan det se ut til at Trine Paulen (Olsd.) som bodde sammen med Viktor Bergman og hadde barn med ham i 1900, senere kan ha fått sønnen Henry Waldemar Olsen med Ole Amundsen. Bygdeboken gir ingen informasjon om de i så fall bodde på Byrhaugen ved denne fødselen. Derimot skriver Bakke om Koksrudhagen:”I 1900 bodde Else Jonasdatter (f. 1838 i Norderhov) og Ole Paulsen (f. 1835, jordbruksarbeider og plassbruker med jord) i Koksrudhagen med sine to barn August (f. 1878, ugift dagarbeider, seinere eier av Orebråten gnr. 188/11) og Trine (f. 1880). Til husstanden hørte også sistnevntes nyfødte datter Karen Viktoria Bergman (f. 27. mai 1900) og barnets far Viktor Bergman (f. 1876 i Røyken, malersvenn og skogsarbeider). Else og Ole hadde enda én sønn, Kristian Olsen, som da var i tjeneste i Ådal.””I årene 1824–1830 var det ingen husmenn under Koksrud, men etter at gården ble solgt til sorenskriver Fougner på Stein i 1848, ble både Koksrud og Koksrudhagen plasser under Stein.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.