Gå til innhold
Arkivverket

[#35649] Beitstaden-Steinkjer Ole Andreas Paulsen f.ca 1845

Gjest Olav Gatland
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Er fødested, og farens navn oppgitt i kirkeboka ved giftermålet? Lenken du la ved, førte den til kirkeboka, eller ev. folketellinga 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg finner ham ikke døpt i Stod fram til 1647, så den kirkeboken kan du eliminere. Da gjenstår kirkebøkene for Beitstad og Sparbu. Forøvrig virker ikke linken - kan du prøve å legge den inn på nytt? Det kan kanskje gi oss mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Hei. Har også registrert at lenken ikke virker. Den skulle føre til Vigde i Bergen 1816-1911. Det er der opplyst at han er fra Bejstaden,ingen foreldre.I en annen sammemheng har jeg sett Steinkjer (husker ikke hvor i farten)skal forsøke og legge inn ny lenke Lenke mvh.Olav Gatland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg tar meg nok en tur på biblioteket med det første, og kan ta en titt i kirkeboka for Beitstaden, så fremt ikke noen andre dukker opp med svar før meg. Hvis han var 45 år i 1878, må han være født rundt 1833.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Har du anledning å se i kirkebøkene er jeg svært takknemmelig for det. Men alt tyder på at Ole M.P.er født 1845. Da han dør i Bergen 1906,og da hans barn blir født,samt folketelling 1885 i Bergen er han oppført født 1845. Mvh. Olav Gatland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariann Helland Johannessen

I 2001 sendte jeg brev til Statsarkivet i Trondheim med forespørsel om Ole Andreas Martin. Til svar fikk jeg følgende: Kirkebok for Beitstad prgj. nr.741.A06 (1836-1848), fol.74, nr.28, viser at Ole Andreas Martin, født 26 januar 1845, døpt 23 mars samme år, var sønn av innerst Poul Martinsen og hustru Marith Thomasdatter. De bodde på Sandaunet under Bartnes.Ta gjerne kontakt med meg på mail for utveksling av info: kariannhj@c2i.net Jeg har mer info om Anne Agathe sine etterkommere. Mvh Kariann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Hvis du får tak i Beitstadboka bind III, og starter med Sandaunet under Bartnes, vil du kunne finne flere av anene til Ole Andreas på forskjellige gårder i Beitstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Mulig at Kariann vet alt om dette paret, men i Beitstad bygdebok B III s 184 står det at Inderst Paul Mortensen Sandaunet og koneMarit Thomasdtr fikk sønnen Ole Andreas Martin 26. januar 1845. De ble gift i 1844, han enkemann fra Utvikpl, hun enke etter Ole Olsen Rømo. Deretter vet de ikke noe mer om familien. Under Råskaret under Utvik samme bok s 25 står det: Ved tellingen i 1801 var Morten Paulsen og Anna Gundersdtr plassfolk der. Han var født i Vellakleiva i 1763, hun i Skevik 1752. De ble gift i 1791 og fikk i 1792 sønnen Paul, som var deres eneste barn. Men Anna hadde i 1784 hatt et barn med Jakob Olsen Fosnes, nemlig datteren Elen. Morten døde 13-07-1826, ikke funnet når Anna døde. Paul Mortensen ble i 1844 gift med Marit Tomasdtr g Hervik i 1813, og enke etter Ole Olsen Rømo. I kirkeboken står det at han var enkemann, men ikke funnet at han var gift før. Paul Mortensen døde 1. mars 1852. Marit Tomasdtr døde 12. desember 1879.Under Hervik i samme bok s 474 står det: Tomas Olsen Hervik f 1784. Han ble i 1805 gift med Marta Hansdtr som var på Overrein ved både konf i 1794 og folketellingen 1808. De hadde disse barba: Ole f 1805 Hans Jakob f 1810 Marit f 1813 Tomas døde i 1814, og Marta ble oppgift med enkemann Nils Johnsen på Hoøya i 1816. Han døde 4. januar 1832, Marta døde 23. november 1842.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Hei! Her var det mye nytt stoff å ta tak i.Tusen takk til dere alle.Beitstadsboka har de muligens på Universitetsbibioteket i Bergen. I Ft.1865 finner jeg fam.bosatt på Utvikplads Solberg Sogn Beitstaden Lenke Agathe sine etterkommere er av stor interesse,så jeg vil ta kontakt senere.Mvh.Olav Gatland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.