Gå til innhold
Arkivverket

[#35664] Iverine Johannessen, Buksnes Lofoten, til USA i 1869

Gjest Per Magne Bernhardsen
 Del

Recommended Posts

Iflg. Buksnes kirkebok emigrerte Iverine Johannessen (f.1840), hennes ektemann Petter Angel Ursin Pedersen (f.1840), samt hennes bror Christopher Angel Ursin Johannessen (f.1837) til USA sommeren 1869. De var alle fra gården Bolle i Buksnes.Jeg har ikke funnet dem hverken i norske emigrasjonslister eller på Ellis Island (uten tilgang, bare begrenset søk).Iverine og Petter (trolig også Christopher) slo seg muligens ned i Minnesota. Er det noen med tilgang til am. folketellinger etter 1870 som kan gjøre et søk?Per M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ellis Island ble åpnet i 1892; så der finner du dem ikke.Ettersom de emigrerte så tidlig synes jeg du skulle starte med Census 1880. Den er 'sortert' for Nordmenn og finnes her 'på huset'. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebMeta.exe?slag=vismeny&fylkenr=&knr=&katnr=&aar=&dagens=&emnenr=7>LenkeLet deg frem der; bruk de mulighetene søkefunksjonen gir for å dekke forskjellige navnvevarianter.Det er morsomt å finne noe selv!Gå eventuellt videre til ancestry.com eller lignende sider. http://www.ancestry.com/Om du ikke abonerer der får du ikke opp 'image', men etter at du ahr funnet noe interesant kan du jo sende ballen videre til de av oss som har full tilgang.Se forøvrig tema 13700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Lars, Oluf, Edvard og Christopher Bolle samt Peter Petersen Bo og Evelen Johannesdatter Bo reiste fra Glasgow, Scotland med S/S 'Caledonia' (2) og ankom New York den 15. juni 1869.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle for god hjelp! Lista over emigranter viser at de var på vei til St. Paul i Minnesota. At de brukte Bue (må være Boe = Bø) har nok vanskeliggjort mine tidligere søk. I Amerika brukte ekteparet etternavnet Peterson - Christoffer har jeg ikke lokalisert (enda).I boka Nordmænd i Amerika s. 872 [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=ulvestad&sideid=872&storleik=>Lenke er Peter Petersen nevnt: utv. 1868 fra Bø, i Buksnes, Lofoten. Sønnen J.R.Peterson Læge i Willmar, Minn'.I tellinga 1880 for Minnesota er det sannsynligvis dem vi finner her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg søker på Everine Peterson får jeg ett treff i tellinga 1920 for Hennepin Co. Minnesota, men jeg har dessverre ikke tilgang til de opplysninger som der måtte finnes.Er det noen som kan gjøre et oppslag for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Everine er 79 år gammel, enke, f. i Norge, immigrerte i 1870. Bor sammen med sin ugifte datter Stena, 40 år gl. og f. i Minnesota av norskfødte foreldre.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Arne for rask respons!Det kan tyde på at Iverine har bodd på samme plass i alle årene etter at hun kom til USA. Har fått treff på henne i Hennepin i 1870,1880 og nå i 1920. De mellomliggende tellingene gir vel ikke fler opplysninger enn det som allerede er kjent.Lurer på om de kan finnes i kirkebøker fra området - eller må man vite eksakt hvilken menighet/kirke de tilhørte? Er det opplysninger i tellingene om dette? Eller kanskje en adresse - de brukte nok en nærliggende luthersk kirke...Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1900-Census - Minneapolis, Hennepin, Minnesota.Peter Peterson, Head, f. nov. 1840 i Norge, imm. 1869, har vært gift i 32 år, er naturalisert, 'Retired Cabinet Maker'.Eveline, Wife, f. jan. 1940 i Norge, imm. 1869. Har vært gift i 32 år og født 7 barn hvorav 3 lever.Stena, datter, f. okt. 1876 i MN, ugift.Clara, datter, f. des. 1884 i MN, ugift. De bor også i Minneapolis i 1910. Evelines navn er da skrevet som Emma og døtrene Stena C. og Clara P.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Arne - du har vært til stor hjelp!Jeg fant en side med div. fra Minneapolis, Hennepin Lenke,0,0 håper den virker) her er jo litt av hvert, bare så synd at de ikke er lesbar på nettet!Mvh Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Adressen i 1920-census er Minneapolis City, Ward 9. - 515 Washington Street.Døde i Minnesota finner du under 'Nyttige lenker' nederst på denne siden.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.