Gå til innhold
Arkivverket

[#35671] Tyding av skrift i scannet Mini. for Ringsaker, Brøttum 1905-1920

Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Er det noen som kan hjelpe med å tyde hva som står innført for hhv. Foreldrenes bopel, samt Faddere for Ole Gundersen, innførsel nr. 15 for Mandkjøn, s. 8 under A. Levende Fødte i scannet ministerialbok for Ringsaker/Brøttum 1905-1920? Jeg får ikke klarhet i hva som er står der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hauknes (før Nymoen) iflg. Brøttumsboka. Her er fam. i 1900 Lenke + Ottar f. 1902 og Ole f. 1907. Hele fam. flyttet fra Brøttum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Det står 'Hauknæseje', altså en plass under garden Hauknes.PS. Tar gjerne med Lenke når det legges inn slike forespørsler. Man finner permanent lenke til kirkeboksidene ved å velge 'Øverst' eller 'Nederst' i boksen Bildeinformasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Britt.Selve gården Hauknes på Brøttum heter ikke Nymoen før, det er Hauknes Søndre Gnr.434, b.nr.8 fraskilt Hauknes b.nr.1 i 1907.Carsten glemte Målfrid f.1905, altså 3 barn født etter FT1900. På FT1900 står det også at Gunder Olsen er født Næs Hedmark - i Brøttumsboka står det født på Toten - hva er rett og hva er galt!!Her kommer Hele dåpen du lurer på tydet direkte fra microkort:Ringsaker Brøttum Klok 16 1905 - 1920 Kort 1/5 Dåp nr.15, s.8 Ole f.13/4, dpt.: 9/6 1907 Husm.Gunner Olsen. Hilda Kristiansdatter, bosted: Hauknes-eie. Han f.1868, hun f.1866. Faddere: Baneformand Martin Nilsen og kone, Banevogter Matias Grimerud og kone, Husmand Gunner Olsen. Ægte.Vær OBS på at jeg har brukt Klokkerbok, ikke Ministerialbok. Derfor kan det stå skrevet Hauknæseje i Ministerialboken!!mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk til dere alle, Atle, Carsten, Frank og Lillian. Takket være dere har jeg nå fått på plass fullstendig dåpsinnførsel for Gunder Olsens/Hilda Kristiansdatters barn Ole Gundersen.Jeg mangler tydeligvis fortsatt info. om Gunder Olsens riktige fødested/opphav, - har noen riktig info.? Jeg mangler også kilde til Ottar f. 1902; hva er denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Britt.Har fått info på mail fra en og han sier at Gunder/Gunner Olsen er født på Nes Hedmark og at hans far igjen er fra Ringsaker. Skal finne dåpen til Ottar senere i dag. Har du dåpen på alle de andre søsknene? Det er 1o barn til sammen her. Har du det som står om familien i Bygdebok for Brøttum? Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Britt. Her kommer Ottars dåp. Ringsaker/Brøttum Klok 13 1891 - 1904. Dåp nr.19,s.53 Kort 2/5 Ottar f.18/4, dpt.: 6/7 1902 Hm. Gunner Olsen. Hilda Kristiansdtr., Hauknæseie, han f.1868, hun f.1866. Faddere: Barnets forældre, Dagarbeider Even H. Hauknæs, Gbdtr. Synøve Jensen Hauknæs, Skomager Anton J.Bergsengeie. Ægte. Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk igjen Lillian for info om hvor Gunder er født. Dessverre er ikke FT 1875 for Nes H. tilgjengelig på nett ennå, så jeg må vel på arkivet/biblioteket for å finne ut mer om hans herkomst. Kanskje det står mer om dette i Bygdebok for Brøttum? Jeg ikke har sett denne.Jeg har kun informasjon om denne familien først funnet via den nylig utlagte databasen 'Utflytta frå Nes (Hedmark) 1815-1926', og derfra nøstet til 'FT 1900 for Brøttum', samt info. om de 2 siste barna Målfrid og Ole funnet i 'Scannet Mini for Ringsaker, Brøttum 1905-1920'. Alt i alt har jeg funnet 10 barn, - alle oppgitt med fødselsdato med unntak av Gudmund og Ottar:Olga f. 30.03.1888, Karl f. 30.11.1890, Oskar f. 02.12.1891, Gønner f. 09.02.1894, Martin f. 05.03.1896, Gudmund f. ca. 1898, Ottar f. ca. 1902, Målfrid f. 02.06.1905, Ole f. 13.04.1907.Jeg har ingen info. om dåpen til noen av dem, så hvis du har denne info., vil jeg sette pris på å få den. Spesielt med faddere, da jeg tross ganske sikre datoer, ennå ikke er 100% sikker på om Hilda er min olderfars søster.Fra de 2 siste barnas dåpsinnførsel (Målfrid og Ole) i 'Scannet Mini for Brøttum 1905-1920' later det til at foreldrene med iallfall disse 2 barna flyttet til Lillehammer med attest av 21.08.1917. Har noen informasjon om hva som deretter skjedde med denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk igjen Lillian for info om hvor Gunder er født. Dessverre er ikke FT 1875 for Nes H. tilgjengelig på nett ennå, så jeg må vel på arkivet/biblioteket for å finne ut mer om hans herkomst. Kanskje det står mer om dette i Bygdebok for Brøttum? Jeg ikke har sett denne.Jeg har kun informasjon om denne familien først funnet via den nylig utlagte databasen 'Utflytta frå Nes (Hedmark) 1815-1926', og derfra nøstet til 'FT 1900 for Brøttum', samt info. om de 2 siste barna Målfrid og Ole funnet i 'Scannet Mini for Ringsaker, Brøttum 1905-1920'. Alt i alt har jeg funnet 10 barn, - alle oppgitt med fødselsdato med unntak av Gudmund og Ottar:Olga f. 30.03.1888, Karl f. 30.11.1890, Oskar f. 02.12.1891, Gønner f. 09.02.1894, Martin f. 05.03.1896, Gudmund f. ca. 1898, Helge f. 09.02.1900, Ottar f. ca. 1902, Målfrid f. 02.06.1905, Ole f. 13.04.1907.Jeg har ingen info. om dåpen til noen av dem, så hvis du har denne info., vil jeg sette pris på å få den. Spesielt med faddere, da jeg tross ganske sikre datoer, ennå ikke er 100% sikker på om Hilda er min olderfars søster.Fra de 2 siste barnas dåpsinnførsel (Målfrid og Ole) i 'Scannet Mini for Brøttum 1905-1920' later det til at foreldrene med iallfall disse 2 barna flyttet til Lillehammer med attest av 21.08.1917. Har noen informasjon om hva som deretter skjedde med denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk igjen Lillian for info om hvor Gunder er født. Dessverre er ikke FT 1875 for Nes H. tilgjengelig på nett ennå, så jeg må vel på arkivet/biblioteket for å finne ut mer om hans herkomst. Kanskje det står mer om dette i Bygdebok for Brøttum? Jeg ikke har sett denne.Jeg har kun informasjon om denne familien først funnet via den nylig utlagte databasen 'Utflytta frå Nes (Hedmark) 1815-1926', og derfra nøstet til 'FT 1900 for Brøttum', samt info. om de 2 siste barna Målfrid og Ole funnet i 'Scannet Mini for Ringsaker, Brøttum 1905-1920'. Alt i alt har jeg funnet 10 barn, - alle oppgitt med fødselsdato med unntak av Gudmund og Ottar:Olga f. 30.03.1888, Karl f. 30.11.1890, Oskar f. 02.12.1891, Gønner f. 09.02.1894, Martin f. 05.03.1896, Gudmund f. ca. 1898, Helge f. 09.02.1900, Ottar f. ca. 1902, Målfrid f. 02.06.1905, Ole f. 13.04.1907.Jeg har ingen info. om dåpen til noen av dem, så hvis du har denne info., vil jeg sette pris på å få den. Spesielt med faddere, da jeg tross ganske sikre datoer, ennå ikke er 100% sikker på om Hilda er min olderfars søster.Fra de 2 siste barnas dåpsinnførsel (Målfrid og Ole) i 'Scannet Mini for Brøttum 1905-1920' later det til at foreldrene med iallfall disse 2 barna flyttet til Lillehammer med attest av 21.08.1917. Har noen informasjon om hva som deretter skjedde med denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Britt. De barna som er født på Nes Hedmark må finnes i kirkebøker for Nes og de har jeg ikke her hjemme. Der finnes nok også vielsen til foreldrene i 1888. Det er ikke nevnt her hva som står i Bygdebøkene for Nes, dette står om familien i Bind 2, del 3 s.404: Gunder Olsen f.1868 var husmann her på 1890 tallet( Prysjuen - Gaarum-eie). Gift 1888 med Hilda Kristiansdtr. f.1867 (Datter av tidligere innerst her). De giftet seg på eldste datters dåpsdag. Barn: Olga f.1888 (n Gjestavang-eie), Karl f.1890, Oskar f.1891 (Fossum-eie), Gønner f.1884 (Gaarum-eie), Martin f.1896 (Gaarum-eie) I 1896 flyttet hele familien til Brøttum. Det står mere om Hildas søsken og foreldre på s.403, ønsker du det får du det! I Garder og Slekter for Brøttum Sogn av Niels Moen står det kun 8 av barna og at hele familien flytter fra Brøttum...da sannsynlig til Lillehammer som du sier!! De yngste av barna, Ole og Målfrid vil nok finnes i konfirmantprotokoll der da de er ukonfirmerte når de forlater Brøttum...der har du ihvertfall en måte å finne igjen familien på!!Ole f.1907 og Ottar f.1902 har du fått full dåp på. Her får du Gudmund, Målfrid og Helge - det er de jeg kan gi deg nå.Ringsaker Brøttum Klok 13 1891 - 1904, dåp nr.11, s.33 Kort 2/5 Gudmund f.15/1, dpt.: 7/4 1898 Gunnar Olsen, Hsm. Hilda Kristiansdtr. Høkneseie, han f.-68, hun f.-66, faddere: Banevogter Martin Nilsen og kone, Hsm. Even Johannessen Høkneseie, Tjp. Sina Mathiasdtr. Bergseng, Tj.Karl Fridthjofsen Berseng.Samme bok, dåp nr.12, s.42 samme kort, Helge f.9/3, dpt.: 12/7 1900. Hm. Gunner/Gunnar Olsen. Hilda Kristiansdtr. Hauknæseie, han f.-68, hun f.-66, faddere: Jernb. Martin Nilsen og K., Dagarb. Asmund S. Hauknæs og k., Dagarb. Even H.Moen. (PS. En mnd forskjell på fødsel enn det du hadde)Ringsaker Brøttum Klok 16 1905 - 20 Kort 1/5, dåp nr.16, s.2 Malfrid (skal sikkert være Målfrid, men skriver det slik det står i orginaltekst) f.2/6, dpt.: 2/7 1905 Hm. Gunner Olsen. Hilda Kristiansdtr. Hundskjoldeie, han f.-68, hun f.-66. Faddere: Banev. Martin Nilsen og k., Dagarb. Johannes E. Bergsengstuen, Tj.Thora Nilsen Bergseng, Tj. Karl G.Rud.Håper dette hjelper noe, mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

TUSEN TAKK Lillian for all info om denne familien, - jeg holder akkurat på å oppdatere tidligere innført informasjon om barn. Samtidig iler jeg til med å be om informasjonen du indikerer: 'Det står mere om Hildas søsken og foreldre på s. 403, ønsker du det det får du det!' Denne informasjonen ønsker jeg spesielt, for det jeg ønsker er først og fremst å identifisere at denne Hilda virkerlig er min oldefars søster!Tar også gjerne imot informasjonen om hvilke/hvor mange av familiemedlemmene som flyttet fra Brøttum, ant. samtidig til Lillehammer, jfr. 'Garder og slekter for Brøttum Sogn' av Niels Moen; - jeg har heller ikke sett denne enda!Hilsen fra Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Britt.I Gårder og slekter Brøttum Sogn står det bare at de flyttet derfra - ikke til hvor. Jeg ser at det står et notat i dåpen til Ole i Skannet Ministerialbok: Att.til Lilleh.21/8.17. Det står ingen slike notater på dåpen til noen av de andre i min klokkerbok.Det er ikke Innflyttede og utflyttede i den klokkerboka - tror Lensmannen tok over dette ca.1912 så da må mann i de protokollene!Nes Bygdebok Andre Bind, del 3 - s.403. Hilda er innført som nr.7 av søsknene, jeg skriver det som står om dem under PRYSJUEN fra start.Kristian Hansen f.1825 var innerst og trøsker i 1865. Gift 1847 med Marthe Larsdtr. f.1828. I 1875 var de husfolk i Holter gamle under Sterud og i 1900 bodde de i Fossumstøen. Han livnærte seg delvis som kurvbinder, delvis ble han offentlig forsørget.(Kristian var født på Ø Gjestvang-eie og ble kalt Pikkerud da han giftet seg, var da innerst på Aarvold. Han flyttet med kona til Ringsaker i 1855, men må være kommet tilbake, flyttet mye rundt i bygda. Marthe var født på Kaulum-eie). Barn: 1. Gudbrand f.1850 (n Kaulum-eie), legdslem på Hoel 1865, fikk dattera Agnete f.1872 med Lise Larsdtr. (Gaarums-eie), var heime på besøk 1875, bodde da i Storelvdalen og var jernbanearbeider. NB.Skribenten har satt nr.1 på to barn - skriver det slik det står i boka - OK! 1. Lars f.1854 (Syverud-eie), huslegd på Bjørnstad 1865, var heime på besøk 1875, men bodde som broren i Storelvdalen og var jernbanearbeider. 2. Karen f.1856 (Undset), legdslem i Øvern 1865, flyttet fra Øvern til kristiania 1885, ugift da. 3. Ole f.1859 (N Aske-eie), ikke nevnt hverken 1865 eller 1875. 4. Oline f.1862 (Gaarum-eie), heime 1865 og 1875, gift 1887 med Even Nilsen f.1866 (Baldishol-eie). De bodde i Knippen 1900 og Oline var bakstekone. De hadde før vært husfolk på flere steder, bl.a Hilstad og Kise. 5. Martha f.1864 (Øvern-eie), ikke nevnt 1865 eller 1875. 6. Kristine f.1865 (Gaarums-eie), ikke nevnt 1875. 7. Hilda f.1867 (Syverud), heime 1875, gift 1888 med Gunder Olsen f.1868 (Gjestvang-eie). De bodde i Granberg 1891, men seinere husfolk på Gaarum. Se under - det er det du har fått før. 8. Nicoline f.1870 (Gjestvang-eie) flyttet til Kristiania fra Gaarum i 1889.Nå er det bare å håpe at du finner ut av det!mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Britt.Prøvde å gjøre dette siste innlegget oversiktlig, men det endrer seg selv etter at det er lagt inn - beklageligvis!mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk igjen Lillian, - opplysningene dine avgjorde at dette er riktig Hilda og familien til min oldefar (Lars). Jeg har selv funnet en god del av de samme opplysningene (fra Nes Bygdebok) i originale kirkebøker og folketellinger årtier tilbake, men kom ikke så veldig langt dengang, og lot denne grenen av slekten ligge. Hadde langt opphold i granskingen til jeg relativt nylig oppdaget digitalverdenen, men det var først da den nye databasen 'Utflytta frå Nes (Hedmark) 1815-1926' dukket opp, at jeg prøvde meg på slekten på Nes igjen, og fant litt å gå videre med. Du har kommet med mye mer som er nytt for meg, og som omsider får meg en god del videre med denne slektsgrenen, - tusen takk nok en gang. Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Britt.Så flott, da var jo arbeidet med dette verdt sin vekt i gull! Skulle jeg komme over konfirmasjonen til de to som evt.kunne bli konfirmert på Lillehammer skal du få beskjed.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.