Gå til innhold
Arkivverket

[#35679] Ole Nedreberg (fra Syvde) Utvandret til USA i 1906. Hvor ble han av?

Gjest Jens Petter Burud
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Petter Burud

Ole Nedreberg f. 11.02.1888 fra Berg, Nedre i Syvde på Sunmøre utvandret til USA i 1906. Hans foreldre var Knut Myklebost og Anne - Birte Nedreberg. Vet noen hvordan det gikk med ham ? Hvor bosatte han seg ? Har han etterkomere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg finner følgende om Ole:WW1 Draft Registration Cards 1917 - 1918.Ole Peter Nederberg, f. 11. febr. 1888 i Aalesund. Ugift. Har blå øyne, brunt hår, er høy med middels kroppsbygning. Er bosatt i Carson Lake, Minnesota, hvor han også arbeider. (Laborer). Han forsørger sine foreldre: 'Have you a father, mother solely dependent you for support?' : 'Father - Mother.'Underskrevet i St. Louis Co. den 5. juni 1917. 1920-Census - Buyck, St. Louis, Minnesota.Ole Nedenberg, Head, 32 år gl., f. i Norge, immigrerte i 1906, naturalisert 1917, ' Laborer - Steel Comp.'Jeg har så langt ikke klart å finne ham i 1930-tellingen.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

18 år gamle Ole P. A. Nedreberg, ankommer Portland, Maine med S/S Southwark fra Liverpool 1. april 1906. Han skal til sin venn Johannes Lande i Fosston?? Minnesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Burud

Tusen takk for god hjelp. Jon T. opplysningen om 18 år gamle Ole P. nedreberg som ankommer Portland, hvor kommer den fra ?Finnes det noe register tilgjengelig som sier noe om dødsdato ? Evt. har han etterkommere i USA ?MVH Jens Petter Burud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Opplysningene fra innlegg 3 er i fra skannede passasjerlister på www.ancestry.comFant han i databasen Miscellaneous Atlantic Ports Passenger Lists, 1893-1945.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ole var ugift ved tellingen i 1920. Jeg har dessverre ikke kunnet finne noe om han etter det, heller ikke registrert som død, men det utelukker selvsagt ikke helt muligheten for at han døde i USA. Han kan jo også ha bosatt seg i et annet land, og da tenker jeg først og fremst på Canada. Han kan også ha reist hjem til Norge, det var også mange som gjorde det. Om hans foreldre, eller en av dem døde etter 1920, så kan dødsmelding/skifte etter dem gi info om han da var i live og hvor han oppholdt seg.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Burud

Arne og Jon, igjen takk for god hjelp. Ole Nedrebergs foreldre flyttet aldri til USA. Kan det være han oppgir at han forsørger sine foreldre ved å bo og arbeide i USA og sende penger hjem ? I famielen fortelles det at Ole døde relativt tidlig i USA. Det at ole ble naturalisert i 1917, hva betyr dette ?Vennlig hilsen Jens Petter Burud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Jens. Jeg gjør nå et tredje forsøk på å svare deg. Det har vel noe med omleggingen av forumet å gjøre. Jo, jeg fårstår det slik at hans foreldre var avhengige av de pengene han sendte dem. Med naturalisert i 1917 menes det at han det året fikk innvilget sitt amerikanske statsborgerskap.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Sorry - min feil innlegg 8 er ikke om Naturalisering men om 'Alien registration' - en telling av utenlandske statsborgere gjennomført i 1918 i Minnesota. Her svarte Ole på 35 spørsmål om seg selv. Kopi av hva han svarte kan kjøpes via linken over. Han var altså ikke naturalisert i 1918.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Burud

Hei igjen !Hadde vært interessant å se de 35 spørsmålene, men jeg får ikke linken til å fungere. Jon, kan du skrive betegnelsen på web-siden.Vennlig hilsen Jens Petter Burud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Mulig, men i så fall er det feil i 1920-tellingen som sier nat. i 1917. Men det er jo ikke så uvanlig å finne feil i disse tellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.