Gå til innhold
Arkivverket

[#35681] Nils Olai Monsen Veivåg til USA i 1906

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Viser til innlegg 35487. Det lar seg ikke gjøre å komme med flere innlegg på dette nr. Derfor legger jeg ut dette på nytt her. Jeg vet en del om familien nå, så la oss begynne med utreise fra Norge i 1906 Lenke Familien slår seg ned i USA, men hva hendte med Nils Olai. Jeg har fått følgende opplysninger fra slektninger av fam. Vikse i USAKaren b 3-18-1869, d 5-18-1939 m 10-6-1906 to Hans Vikse b 12-6-1866, d 3-25-1933 at Spring Creek Lutheran Church and they are buried in the Spring Creek Lutheran cemetary.Det som virker noe merkelig er at alle barna til Karen fra første ekteskap tar Vikse som etternavn. De ankommer USA i 1906 og hun gifter seg på nytt i 1906.Når tid døde Nils Olai, skjedde dette på turen over til USA eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Når ankommer familien Ellis Island og hvem av dem er det som ankommer Ellis Island. Reiser også Hans Vikse over til USA på den tiden. Døde Nils Olai eller ble de skild?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått følgdende opplysninger fra slektninger av Hans Vikse i USA: Karen og Hans Vikse sitt første barn ble født:Hans and Karen first child was b 10-1-1907 d 9-2-1968.Tyder dette på at dette barnet egentlig var unnfagnget mens ennå Nils Olai levde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det ser ut som om det er noen av skipslistene som er forskjellig fra hverandre. I denne lenken viser det seg at kanskje Nils Olai var død før familien drog til USA Lenke Kanskje det var noe som gjorde at de måtte utsette reisen og at denne siste lenken er den virkelige utreisedatoen? Da har også alt det andre en god forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Om hun ikke var bigamist måtte hun i hvert fall hatt det usedvanlig travelt med å bli gift igjen; eller er jeg helt på jordet??Den siste lenken (4) er jo fra august 1906; da er hun notert som gift og på vei til mannen (som iflg. (1) må være Hans Vikse som hun giftet seg med i juni samme år)Øyensynlig levde Nils Olai også i 1906(synd at dato ikke fremkommer i lenken i(1))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Hva med kirkebøkene på hjemstedet?Som du er inne på; han KAN jo dødd rett før avgang.Om det ikke lar seg gjøre å finne datoen han 'reiste??' i 1906 vil det uansett maksimalt dreie seg om et dødsfall fra 1 januar 1906 og noen få måneder fremover.Men uansett; selv med den tids nødvendighet av raskt gjengifte synes tidsskjemaet meg noe trangt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

'Karen Helene skal ha blitt gift opp att etter at Nils Olai døydde. Ho og nye mannen reiste då til Amerika ' Dette er sitat fra 'Gard og folk i Skåre' b 1 s. 386. Forfattere: Arne Langhelle, Svein Ivar Langhelle og Nils Olav Østrem.Det opplyses videre i ovennevnte kilde at Nils Olai var fra Sund i Romsdalen ? Er den opplysningen hentet fra ft 1900 ? -Fødested :Sund Rom ? Jeg kommer ikke på noen kommune, prestegjeld eller sokn i Romsdalen som heter Sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Til innlegg 7. Sier kilden noe om når Nils Olai døde og hva some hendte med han? Det står virkelig på den ene passasjerlisten av Nils Olai reiste til USA i 1906? Eller ble han forhidret til det? Nils Olai Monsen Veivåg var fra Sund i Hordaland eller det som nå er Austevoll og han var fra øya Selbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Den første lenken om utvandring henviser til kirkeboka for Skåre, ikke passasjerlister. Nils Olai kan da ha dødd etter at de 'sa fra til presten' at de skulle emigrere, men før avreisen i august. Han reiser jo ikke sammen med familien.Når det gjelder denne infoen: 'Hans and Karen first child was b 10-1-1907 d 9-2-1968.' Vil jeg tro de skriver amerikanske datoer, og at vi snakker om 1. oktober 1907 og 2. september 1968. Du ser det på fødselsdatoen du har fått på Karen, som neppe er født tredje i attende, men 18. mars. Når da ekteskapet sto 6. oktober 1906, var det et fullt år før barnefødselen.Og jeg vil tro det var ganske vanlig for små farløse barn å bytte etternavn på den tiden, når mor gjorde det. De kan jo også være adoptert av Hans Vikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Interessant: Da Karen reiser over i august 1906 står det at hun reiser til sin mann. Men på dette tidspunkt var hun ikke gift med Hans Vikse. Kan det da være at Nils har reist over før resten av familien? Og at han er død kort tid etter? Jeg finner ikke Nils Olai i databasen på DA over døde i Haugesund 1904 - 1930 heller. Hans O. Vikse finnes forøvrig i databasen fra Ellis Island, han ankom i mai 1906 med bestemmelsessted Pollock, South Dakota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner forøvrig at Hans O. Vikse fra Skåre ankommer Ellis island 19. mai 1906:Passenger record:First Name: Hans O.Last Name: VikseLast Place of Residence: HaugesundDate of Arrival: May 19, 1906Age at Arrival: 39y Gender: MMarital Status: WShip of Travel: CampaniaPort of Departure: LiverpoolDet står faktisk også i originalen at Hans O. Vikse er 'widower', altså enkemann i mai! Så reiser Karen 'til sin mann' i august, men gifter seg først med Hans Vikse i oktober.Noe kan tyde på at Nils Olai altså har reist til USA og dødd der mellom august og oktober, når hun gifter seg opp igjen. At hun måtte gifte seg kjapt er vel ikke så rart, en enslig ny-immigrert småbarnsmor i USA hadde vel neppe mye å leve av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, det kan nok være riktig at Karen og Hans får sitt barn 1. okt. 1907 og da er det ett år etter at de ble gift 6. okt. 1906. Dette paret ble gift en god måned etter at hun kom til USA.Siden Karen og Nils Olai planla og reise til USA var nok alt klart for avreise før de drog. Nils Olai hadde vert der borte tidlegere, han reiste til USA i 1872 første gangen og det hadde nok blitt flere turer. Broren Sivert reiste også over, men da Karen drog ble datteren Anna Kristina igjen hos familien i Veivågen. Anna K. reiste først til USA i 1915 og da ble det opplyst i Ellis Island at nærmeste pårørende var Sivert Veivåg (bror til faren). Hvorvidt Sivert var i USA på den tiden vet jeg ikke. Sivert flyttet tilbake til Norge og døde i Veivåg i 1939.Jeg skulle ønske at det lot seg gjøre å få flere opplysninger om Nils Olai og hva som hendte med han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Såvidt jeg kan huske har jeg lest engang om en skipskatastrofe i 1906 (eller var det i 1904) hvor mange normenn omkom. Kan det være at Nils Olai har vert blant dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår meg også at Nils Olai står oppført som sjømann. Kanskje han ikke kjøpte billett, men hoppet av der borte?Eller at han var blitt amerikansk borger mellom første tur i 1892 og turen i 1906, og ikke trengte å ankomme via Ellis i 1906?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Siden et evn dødsfall på Nils Olai ikke står blant de døde i Haugesund, kan det da tenkes at han har omkommet i et forlis. Nils Olai var jo, sjømann. Eller har det tilstøtt han noe annet, der borte eller på vei dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Det høres ikke sannsynlig ut at han har omkommet i et forlis, all den tid familien ser ut til å ha reist etter han så vil jeg tro at han har kommet seg over på en eller annen måte. (Hei igjen ja Heidi;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I følge innlegg 7 så kan tyde på at Nils Olai har døydd før avreise fra Norge og at Karen og to av barna reiser til den nye mannen?Disse opplysningene i innlegg 7 virker litt underlige i og med at det ikke lar seg gjøre å finne Nils Olai død i Haugesund i 1906. Vel han kan ha omkommet på havet. Vet ikke om de om omkommer på havet og som ikke blir funnet om de blir reg. i kirekebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått følgene opplysninger i en e-post fra etterkommerne etter: Nils Olai:'Neils Olai married Karen Heline Larson at Haugesand. He was a fisherman and he died at sea. Hans Vikse lost his wife in childbirth and he either went back to Norway or had Karen, who was an old acquaintance of his, come to America to marry him.'Selv om det kan vise seg at Nils Olai virkelig omkom på havet, hadde det vert fint om det lot seg gjøre å finne dokumentasjon på hva som egentlig hende med han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lett etter Nils Olai blant døde i Austevoll? Han kan være registrert der hjemme, om han døde på fiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Bostedet til Nils Olai og kona var Hagland i Skåre sokn i Haugesund prestegjeld.Jeg har sammenlignet bosted for noen avdøde fra Haugesund 1904-30 mot de døde som en finner i samme periode på de perfere gardene i Skåre sokn (Gard og folk i Skåre bind 1 se innlegg 7). Det kan se ut som avdøde personer fra Skåre sokn, bosatt på gardene beliggende rundt Haugesund, er ført i Haugesund sokn. Avdøde med bosted på gardene i utkantene, slik som Hagland er det svært få av i databasen.Ut fra dette vil jeg anta at databasen ikke har med alle som døde i Haugesund prestegjeld 1904-30. Den omfatter Haugesund sokn pluss de nærmeste gardene rundt byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg fikk denne e-posten fra USA i kveld:'We were to visit Karens daughter this afternoon. She is soon 94 and mind is so good yet. What a blessing!!!! She said her mother never talked about Nils Olai, but when she was in Norway, her cousin told her that Nils Olai walked on ice and fell through and they never found his body.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.